YAY! Kul med frågor
Vilket är det primära syftet med din YT-kanal? Är ju en blandning av test, pokemon, reklam och lite matlagning. Det ärliga svaret här är att jag vill få utlopp för det jag anser folk borde veta mer om och då i huvudsak kring mat. Det får sväva ut lite och det kommer saker i framtiden som inte har en direkt matkoppling men som jag tycker är viktigt / intressant. Kanske mer hemkunskap? Jag vill och kommer göra mer kring städning och då framför allt i köket. Först ut blir en film om hur man gör rent kylskåpet.
Har du pluggat på högskola? Jodå, jag har läst på Uppsala Universitet. Jag pratar om det som tiden då jag 'låg vid universitetet'. En termin Centraleuropa och Ryssland, grundkurserna samt en termin Nationalekonomi. Jag tog totalt ett poäng. CSN skrattade sig fördärvade när jag var dit. Låt oss säga så här - det var inte min bästa grej att sitta stilla i en bänk.
Vad hände med det utlovade klippet när du skulle göra pistageglass på de svindyra pistagenötterna? Kommer snarast. Jag har dem fortfarande i kylen och planen är att ta tag i det vecka 45-46. Först ska man göra en pasta av dem och därefter själva glassen.
Har funderat på om du har nån frikyrklig bakgrund - i din uppväxt eller senare i livet? Nej, inte det minsta. Vi är generellt väldigt okyrkliga i min familj. Jag har nog alltid varit generellt glad, på gränsen till att uppfattas som naiv, korkad eller inställsam. Men det är bara så jag är.
Du beskriver en tillvaro med extremt mycket jobb - hur funkar det med familjelivet. Måste innebär att väldigt mycket av marktjänsten lämnas till hustrun? Jag lämnar på skola / dagis nästa alla dar i veckan och hämtar generellt tre av fem dagar. Vi lagar mat hemma ungefär varannan dag. MEN eftersom jag är bortrest ibland så får hon självklart dra ett extra lass då. Plus att det normala kvällsumgänget när barnen lagt sig oftast får stå tillbaka eftersom jag i fyra fall av fem då sätter mig och jobbar. Å andra sidan kompenseras det till viss del av att vi kan vara ute på landet så gott som hela sommaren och åka iväg på loven. Det är både en frihet och förbannelse med att vara egenföretagare.
Din reaktion på Göteborgarna som också skulle slå grillrekord kändes oväntat osympatisk och lite småaktig. Ja, du har rätt i det. Jag var förbannad och borde istället väntat ett dygn med att göra något. Jag har pratat med dem om det och det kommer också en mer formell ursäkt.
Blir det fler videos som "stans bästa old fashioned"? Tyckte det var roligt när ni blev lite salongs och hela videon kändes jävligt mysig. Gärna mer videos om dryck överhuvudtaget, helst öl och sprit! JA! Vi pratar om att försöka hinna med det innan november är över. Nästa gång kanske det blir whisky sour som vi testar. Kul att se hur de olika ställena hanterar de klassiska drinkarna.
När du startade YouTube-kanalen, gick du då in för att eventuellt kunna leva på det och satsade helhjärtat; eller kom det efter ett tag? Ungefär när insåg du att det skulle fungera och hur kändes det att avsluta andra arbeten för att enbart leva på det? Tanken var att bara göra ett test. Vet att vi pratade om det hemma och min fru sa åt mig att inte tappa fokuset på det som faktiskt genererar intäkter. Därför var det också bara en film i veckan i början. Efter ett tag insåg jag att man måste göra en film om dagen för att få rejäl utväxling och i samma veva började det generera pengar från sponsrade filmer. Om man då ser att man får en uppåtgående trend så är det värt att satsa mer för att snabba på utvecklingen. Sakta började jag då fasa ut receptskrivande och annat som inte var några måsten. Till slut var det 100% YouTube som gällde.
Det var skönt att kapa bort resten. Att göra recept till mattidningar är betydligt mycket mer jobb till mycket mindre betalt. Men den största skillnaden är att har jag väl levererat recepten så är de borta. Om jag gör filmer till min kanal är materialet fortfarande mitt och allt material jag lägger upp gör min kanal större.
Kommer du ha en fan träff någon gång ? Ärligt talat tveksam. Blir lite obekväm vid tanken på att folk kommer till ett ställe bara för att träffa mig och eftersom många som kollar på kanalen är väldigt unga kan det ibland bli lite hysteriskt. Dels månar jag om mitt privatliv, dels så får det inte bli personhype. Jag älskar när folk kommer fram och snackar när jag är på stan eller liknande. Men samtal hem 20.30 från skyddat nummer, vill inte säga vad de heter utan bara "Jag är ett stort fan" kan jag klara mig utan. Ta en öl med de som vill - kul och organiserat. Fanträff på Gröna Lund - nej, jag är lite för gammal för sånt
Du säger att du kan leva på 120K subs från youtube. Hur mycket pengar får du på det? Hur mycket fick du på 30K? Subs är bara ett sätt att mäta en kanals storlek och ett av flera mått för att prissätta mot företag som sponsrar filmer. Annonspengarna från YouTube är beroende av antal visningar OCH från vilket land visningarna kommer. Har du en engelskspråkig kanal och får tittare från USA har du betydligt högre ersättning per visning. Jag kommer aldrig prata om exakta pengar därför att det blir alltid missförstånd och avundsjuka även om det skulle visa sig att jag tjänade 500:- i månaden

Jag kan leva på det här och jag har så klart som mål att tjäna så mycket att jag kan lägga undan till en trygg ålderdom.
Samtidigt är jag 40 år, vi vill köpa ett hus och jag vill inte jobba så här mycket om 10 år. På nåt sätt måste degen in. Om det här fortsätter växa i liknande takt ett år till är det klart jag kommer tjäna bättre än jag gjorde på mitt jobb innan, men samtidigt har jag aldrig jobbat så många timmar per dag som jag gör nu förutom i direkta uppstartsfaser av tidigare bolag.
Och tack för ett trevligt mottagande!