Citat:
Ursprungligen postat av
ojge
Men det bygger på en lögn. Jag förstår tanken bakom och jag tycker det är riktigt bra att kunna stötta folk som youtubers med små summor, men i det här fallet är det löjligt. Som redan skrivits några rader ovanför är i princip varenda avsnitt sponsrat, varför behöver man då tigga cash?
Nej Johan är ingen underhållare han är en säljare. Om du inte förstår det är du en idiot. Johan jobbar och får pengar av företag för att sälja deras produkter. Att han sedan gör det på ett jävla lurigt sätt som folk köper övergår mitt förstånd.
För mig får ”Matgeek” tjäna miljarder, jag hade inte brytt mig mindre. Men att lura folk att han är på deras sida och ska vara den där sköna typen, fuck that.
Mja, han är ju båda. Framförallt måste han ju hålla kvar sina följare och med det måste han producera material som inte är för tv-shoppigt och som hans följare gillar. Mot företag är han absolut en säljare, och det är inget fel med det, han har ju en svinbra produkt (160k följare i gissningsvis hög ålder per youtube-standard, GULD). Jag håller inte med om att han ljuger, till skillnad mot många youtubers/blogg/insta-folk så är det väldigt tydligt i varje inlägg vad som är sponsrat och inte. Gillar man inte reklamen kan man ju skippa de klippen, det är liksom inte svårare än så. Jag började kolla på honom efter Hers-grejen och kollar framförallt på olika receptvideos, kanske därför jag inte känner att det är så stort problem heller iom att jag inte följer vare klipp slaviskt (och därför inte bryr mig om han lägger upp tio sponsrade i rad, jag kan alltid kolla på det elfte om det är intressant). Som sagt, jag ser inte vad problemet är, om han är nöjd, hans följare är nöjda, företagen som sponsrar honom är nöjda, och en liten bunt följare dessutom får känna sig som "matgeek-elit", amen fan credd till Johan för att han lyckats nå dit med att lägga upp lite hemmabyggda klipp på youtube. Skulle jag byta plats med honom skulle jag göra precis likadant, och jag tycker absolut han förtjänar det, men jag är lite kapitalistiskt lagd också