2017-05-29, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ojge
Nääää säger du det..

tigga

försöka få någon att skänka något, särskilt pengar
Synonymer: bettla
Besläktade ord: tiggare, tiggeri, tiggerska
Dock så får man ju en del specialmaterial om man stöttar honom via patreon så viss typ av försäljning tycker jag nog att man kan se det som. Vet inte om det spelar så stor roll vad man kallar det dock, men jag tycker själva huvudskillnaden är att folk stöttar inte Johan för att de tycker synd om honom, utan för att de tycker han gör bra saker (och vill att han ska kunna fortsätta)
Citera
2017-05-29, 15:21
Medlem
mjukmjukares avatar
Matgeek behöver inget jävla Patreon.
Pinsamt.

Låt gubben köpa alla sina svindyra leksaker för sina egna pengar.

Citera
2017-05-29, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aloc
Dock så får man ju en del specialmaterial om man stöttar honom via patreon så viss typ av försäljning tycker jag nog att man kan se det som. Vet inte om det spelar så stor roll vad man kallar det dock, men jag tycker själva huvudskillnaden är att folk stöttar inte Johan för att de tycker synd om honom, utan för att de tycker han gör bra saker (och vill att han ska kunna fortsätta)

Eller så är folk helt enkelt idioter och inte förstår bättre?
Citera
2017-05-29, 21:40
Medlem
Luftiss avatar
Citat:

Skämtar du? Stötta honom för att han ska kunna fortsätta? Han omsätter miljoner årligen och är ute och flyger helikopter och bor på lyxjakt på fritiden. Han är så självförsörjande man kan bli och det är både pinsamt och skamlöst att vara ute och tigga pengar av mindre bemedlade människor för att han ska kunna sprätta runt.
Citera
2017-05-29, 22:04
Medlem
mjukmjukares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luftis
Skämtar du? Stötta honom för att han ska kunna fortsätta? Han omsätter miljoner årligen och är ute och flyger helikopter och bor på lyxjakt på fritiden. Han är så självförsörjande man kan bli och det är både pinsamt och skamlöst att vara ute och tigga pengar av mindre bemedlade människor för att han ska kunna sprätta runt.

Verkligen!!!
Hoppas verkligheten hinner ifatt honom.
Försörj din egen lyx själv!
Citera
2017-05-29, 22:38
Medlem
Citat:
Yes, jag tror att folk som väljer att skicka in $5+ i månaden eller vad det är gör det för att de helt enkelt gillar honom och känner att det är kul att kunna stötta. Varken han eller de står och faller på den femtiolappen, utan för fan:et är det väl bara en känsla att få vara med och stötta något de gillar (samt ta del av de där bonusmaterialet han listar) och för han är det väl klart att några extra tusenlappar varje månad är nice. Jag tror också att det är samma personer som stöttar honom där som uppskattar hans extremare grejer, så det är väl bara naturligt att han höjer kvalitén när hans intäkter går upp? Ärligt, jag ser verkligen inte vad problemet är, han är en underhållare på internet och Patreons/spons/reklaminlägg är en naturlig del av det. Klart han ska maxa det så länge han kan, något annat vore ju bara dumt.
Citera
2017-05-30, 04:49
Medlem
Citat:
Yes, jag tror att folk som väljer att skicka in $5+ i månaden eller vad det är gör det för att de helt enkelt gillar honom och känner att det är kul att kunna stötta. Varken han eller de står och faller på den femtiolappen, utan för fan:et är det väl bara en känsla att få vara med och stötta något de gillar (samt ta del av de där bonusmaterialet han listar) och för han är det väl klart att några extra tusenlappar varje månad är nice. Jag tror också att det är samma personer som stöttar honom där som uppskattar hans extremare grejer, så det är väl bara naturligt att han höjer kvalitén när hans intäkter går upp? Ärligt, jag ser verkligen inte vad problemet är, han är en underhållare på internet och Patreons/spons/reklaminlägg är en naturlig del av det. Klart han ska maxa det så länge han kan, något annat vore ju bara dumt.

Men det bygger på en lögn. Jag förstår tanken bakom och jag tycker det är riktigt bra att kunna stötta folk som youtubers med små summor, men i det här fallet är det löjligt. Som redan skrivits några rader ovanför är i princip varenda avsnitt sponsrat, varför behöver man då tigga cash?

Nej Johan är ingen underhållare han är en säljare. Om du inte förstår det är du en idiot. Johan jobbar och får pengar av företag för att sälja deras produkter. Att han sedan gör det på ett jävla lurigt sätt som folk köper övergår mitt förstånd.

För mig får ”Matgeek” tjäna miljarder, jag hade inte brytt mig mindre. Men att lura folk att han är på deras sida och ska vara den där sköna typen, fuck that.
Citera
2017-05-30, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ojge
Men det bygger på en lögn. Jag förstår tanken bakom och jag tycker det är riktigt bra att kunna stötta folk som youtubers med små summor, men i det här fallet är det löjligt. Som redan skrivits några rader ovanför är i princip varenda avsnitt sponsrat, varför behöver man då tigga cash?

Nej Johan är ingen underhållare han är en säljare. Om du inte förstår det är du en idiot. Johan jobbar och får pengar av företag för att sälja deras produkter. Att han sedan gör det på ett jävla lurigt sätt som folk köper övergår mitt förstånd.

För mig får ”Matgeek” tjäna miljarder, jag hade inte brytt mig mindre. Men att lura folk att han är på deras sida och ska vara den där sköna typen, fuck that.
Mja, han är ju båda. Framförallt måste han ju hålla kvar sina följare och med det måste han producera material som inte är för tv-shoppigt och som hans följare gillar. Mot företag är han absolut en säljare, och det är inget fel med det, han har ju en svinbra produkt (160k följare i gissningsvis hög ålder per youtube-standard, GULD). Jag håller inte med om att han ljuger, till skillnad mot många youtubers/blogg/insta-folk så är det väldigt tydligt i varje inlägg vad som är sponsrat och inte. Gillar man inte reklamen kan man ju skippa de klippen, det är liksom inte svårare än så. Jag började kolla på honom efter Hers-grejen och kollar framförallt på olika receptvideos, kanske därför jag inte känner att det är så stort problem heller iom att jag inte följer vare klipp slaviskt (och därför inte bryr mig om han lägger upp tio sponsrade i rad, jag kan alltid kolla på det elfte om det är intressant). Som sagt, jag ser inte vad problemet är, om han är nöjd, hans följare är nöjda, företagen som sponsrar honom är nöjda, och en liten bunt följare dessutom får känna sig som "matgeek-elit", amen fan credd till Johan för att han lyckats nå dit med att lägga upp lite hemmabyggda klipp på youtube. Skulle jag byta plats med honom skulle jag göra precis likadant, och jag tycker absolut han förtjänar det, men jag är lite kapitalistiskt lagd också
Citera
2017-05-30, 10:27
Medlem
Loeptiks avatar
Citat:

Och antal views har slutat att generera pengar?
Man kan väl uppskatta någon UTAN att stoppa en massa pengar i fickorna på dem?
Citera
2017-05-30, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loeptik
Och antal views har slutat att generera pengar?
Man kan väl uppskatta någon UTAN att stoppa en massa pengar i fickorna på dem?
Ja, absolut, men om någon skulle vilja ge mig cash varje månad för att de gillar mina inlägg på flashback så skulle jag inte vara dum nog att tacka nej Det jag menar är att man kan väl inte klaga på Johan för att hans följare väljer att sponsra/stötta honom, det enda jag kan se att det betyder är att han gör ett så bra jobb att tom snåla internetmänniskor väljer att slänga iväg en femtiolapp eller mer i månaden till honom..
Citera
2017-05-30, 12:22
Medlem
Luftiss avatar
Citat:
Ja, absolut, men om någon skulle vilja ge mig cash varje månad för att de gillar mina inlägg på flashback så skulle jag inte vara dum nog att tacka nej Det jag menar är att man kan väl inte klaga på Johan för att hans följare väljer att sponsra/stötta honom, det enda jag kan se att det betyder är att han gör ett så bra jobb att tom snåla internetmänniskor väljer att slänga iväg en femtiolapp eller mer i månaden till honom..

Men herregud. han framför ett budskap som går ut på att han BEHÖVER stöd från folk för att kunna fortsätta frälsa internet med sina välsignelser. Det är DETTA som är fel, då han uppenbarligen har bra mycket mer pengar än sina genomsnittliga följare.

Det är ju bara äckligt girigt att stå och säga att folk ska skänka en hundring eller whatever i månaden för att showen ska kunna fortsätta, när det bara är skitsnack. Jag har inget emot att folk tjänar pengar, men stå för fan inte och hyckla med det då.

Men vi får väl snart se svart på vitt hur mycket han dragit in när bokslutet för 2016 kommer upp: http://www.allabolag.se/5567160014/p...-laboratory-ab
Citera
2017-05-30, 13:24
Medlem
Citat:
Men herregud. han framför ett budskap som går ut på att han BEHÖVER stöd från folk för att kunna fortsätta frälsa internet med sina välsignelser. Det är DETTA som är fel, då han uppenbarligen har bra mycket mer pengar än sina genomsnittliga följare.

Det är ju bara äckligt girigt att stå och säga att folk ska skänka en hundring eller whatever i månaden för att showen ska kunna fortsätta, när det bara är skitsnack. Jag har inget emot att folk tjänar pengar, men stå för fan inte och hyckla med det då.

Men vi får väl snart se svart på vitt hur mycket han dragit in när bokslutet för 2016 kommer upp: http://www.allabolag.se/5567160014/p...-laboratory-ab
Men alltså, det är ju inte som att han döljer att han har mycket cash - det är inte en undergroundreporter som avslöjat hans helikopterresa och lyxhotell utan han lägger ut de själv till just de följare som du tycker han lurar. om de tror att han står och faller på just deras femtiolapp för att samma dag se han åka helikopter så kan man verkligen inte skylle på Johan. Dessutom, hur ofta nämner han ens patreonen? Jag kollade igenom avsluten från förra veckan (14:e-23:e maj) och då nämns inte patreonen en enda gång (eller okej, det var en Q/A på en halvtimme jag inte pallade, så där kanske den smög in). Så att säga att han sitter och tigger/skuldbelägger sina stackars följare varje sekund och minut med den är helt enkelt inte sant.

Att han omsätter ett par miljoner om året är väl klockrent, förhoppningsvis blir det ännu mer 2016 med tanke på att han fått rejält med fler följare, kanske därför han inte bryr sig om patreonen längre för han känner sig stadig nog utan den? Vad vet jag, men vad jag vet är att det bara tycks störa folk som inte påverkas på något sätt av det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in