Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-09-25, 15:23
  #1
Medlem
Äger en 5-6 m daycruiser med 80 trailer och suttit drömt om att i framtiden ta med båten på trailer till Medelhavet. Vore en drömupplevelse att luffa runt i grekiska ö-världen med egen båt och en flickvän, sen köra över till kreta eller varför inte Benidorm och sen cruisa till Mallorca. STEK!

Jag har redan testat båten vid 7 m/s på västkusten i 1 meter vågor som kommit in från sidan och den går fint och sjunker inte men det går jävligt hoppigt. Riktigt härlig upplevelse.

Jag hittar inget om detta på google så ingen verkar funderat på någon liknande plan.
Är det realistiskt och vilka försäkringsbolag har giltighetsområde i medelhavet? Mitt nuvarande har bara ner till Bay of Biscay och verkar mer vara anpassat för seglande sjöbjörnar.
__________________
Senast redigerad av storsnorren 2016-09-25 kl. 15:35.
Citera
2016-09-25, 16:22
  #2
Medlem
pollenpers avatar
7m/sek är inte speciellt mycket.
sv.m.wikipedia.org/wiki/Vindstyrka

Medelhavet har också stormar, sen att kryssa på havet med endast en motor?
Det vet andra bättre än jag.
Citera
2016-09-25, 19:10
  #3
Medlem
dacks avatar
Prova med försäkringsbolaget svenska sjö dom har sitt huvudkontor i England så dom borde kunna ordna en försäkring som täcker Medelhavet då många engelsmän bor och har båtar där nere.
Citera
2016-09-25, 20:24
  #4
Medlem
Det låter som en väldigt trevlig sommar, men jag tycker du har en del praktiska frågor att fundera på:
- vad skall du göra med bil & släp medan du är ute med båten? Alla hamnar gillar inte att ha fordon parkerade flera veckor på samma ställe..
- skall du bo i båten? Min bild av daycruisers är att det iofs går att att bo i dem, men det är inte vidare bekvämt. Alternativet är att använda båten för att ta sig från en hamn till nästa, och ta i på hotell varje natt, men det låter dyrt.
- är en DC verkligen lämplig för att ta sig så långa avstånd som du pratar om? Visst, man kan göra det en hamn i taget, men det kommer i så fall att ta lång tid.
Citera
2016-09-26, 20:11
  #5
Medlem
Tänk samma tanke.
Men det är nog bättre att hyra båt fär nere istället.
Citera
2016-10-21, 10:52
  #6
Medlem
lukashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storsnorren
Äger en 5-6 m daycruiser med 80 trailer och suttit drömt om att i framtiden ta med båten på trailer till Medelhavet. Vore en drömupplevelse att luffa runt i grekiska ö-världen med egen båt och en flickvän, sen köra över till kreta eller varför inte Benidorm och sen cruisa till Mallorca. STEK!

Jag har redan testat båten vid 7 m/s på västkusten i 1 meter vågor som kommit in från sidan och den går fint och sjunker inte men det går jävligt hoppigt. Riktigt härlig upplevelse.

Jag hittar inget om detta på google så ingen verkar funderat på någon liknande plan.
Är det realistiskt och vilka försäkringsbolag har giltighetsområde i medelhavet? Mitt nuvarande har bara ner till Bay of Biscay och verkar mer vara anpassat för seglande sjöbjörnar.
Kostnaden att köra ner är högre än båtens värde, du kan istället köpa motsvarande båt därnere och sedan sälja den. Den förlusten som skulle uppstå lovar jag är 10ggr mindre än kostnaden att köra ner din egen båt.
Citera
2016-10-21, 14:49
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av storsnorren
Äger en 5-6 m daycruiser med 80 trailer och suttit drömt om att i framtiden ta med båten på trailer till Medelhavet. Vore en drömupplevelse att luffa runt i grekiska ö-världen med egen båt och en flickvän, sen köra över till kreta eller varför inte Benidorm och sen cruisa till Mallorca. STEK!
Du vill alltså använda en daycruiser som kryssningsfartyg?!?

Har du koll på distanserna här? Hur mycket soppa drar båten? Hur stor är tanken? (Kan bli en del extra förbrukning pga strömmar och vind etc.)

Känns varken genomtänkt eller realistiskt. Men visst låter det härligt - fast med en annan båt!
Citera
2016-10-23, 14:38
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lukash
Kostnaden att köra ner är högre än båtens värde, du kan istället köpa motsvarande båt därnere och sedan sälja den. Den förlusten som skulle uppstå lovar jag är 10ggr mindre än kostnaden att köra ner din egen båt.

Öh båten kostar över 100 000 kr och det kostar inte mycket mer i bensinkostnad att ta båten på trailern ner till medelhavet än att man kör utan trailer på en vanlig roadtrip. Har själv kört 50 mil med båten på kroken och mätt bensinförbrukning, bilen drar 10-20% mer i 80 km/h
Citera
2016-10-23, 14:42
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av w123mb
Du vill alltså använda en daycruiser som kryssningsfartyg?!?

Har du koll på distanserna här? Hur mycket soppa drar båten? Hur stor är tanken? (Kan bli en del extra förbrukning pga strömmar och vind etc.)

Känns varken genomtänkt eller realistiskt. Men visst låter det härligt - fast med en annan båt!

Båten går över 30 knop men man cruisar i 22 knop, tar ju bara 2 tim från grekiska fastlandet till Kreta och det är en ö emellan. Kör man från benidorm från Spaniens fastland till Mallorca så är det lite längre, ca 7 mil till närmaste ö och sen 7 mil till mallis. I grekiska ö-världen är avståndet oftast 2 mil mellan öarna och det går på 20-30 min. Jag har varit i Grekland och man ser oftast nästa ö vid horistonten. Jag har inte så stor erfarenheter av båtar men kan inte tänka mig att det blåser upp till kuling eller storm på 0.5-1 tim om vädret är lugnt och soligt, då får man väl dra på i 35 knop då så man kommer fortare fram.
__________________
Senast redigerad av storsnorren 2016-10-23 kl. 14:49.
Citera
2016-10-23, 16:39
  #10
Medlem
En fråga: vad är du ute efter med att ta ner en DC till Medelhavet? Vad vill du få ut av det?

Som jag skrivit tidigare så tror jag inte att det är särskilt bekvämt att bo på en DC-båt, och det blir mindre bekvämt ju längre man gör det (åtminstone i sinnet blir det mindre bekvämt).

Om du är ute efter båtlivet så är mitt tips att du köper/hyr en segelbåt på plats, så slipper du släpa ner en båt från Sverige.

Om du absolut måste släpa ner en båt från Sverige till Medelhavet så tänk igenom de praktiska detaljerna innan du drar iväg: var skall du parkera bil och släp medan du är ute med båten? Hur stora ytor vill du avverka med båten? Hur kommer du i så fall tillbaka till bil/släp?

Vad gäller bilens bränsleförbrukning så tror jag att du måste räkna med mer än du verkar vilja. I Sverige kanske den drar lite mer med släpet än utan, men om du skall ner till Medelhavet så lär du behöva passera Alperna, och då kommer bränsleförbrukningen skjuta i höjden.
Citera
2016-10-23, 18:02
  #11
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storsnorren
Äger en 5-6 m daycruiser med 80 trailer och suttit drömt om att i framtiden ta med båten på trailer till Medelhavet. Vore en drömupplevelse att luffa runt i grekiska ö-världen med egen båt och en flickvän, sen köra över till kreta eller varför inte Benidorm och sen cruisa till Mallorca. STEK!

Jag har redan testat båten vid 7 m/s på västkusten i 1 meter vågor som kommit in från sidan och den går fint och sjunker inte men det går jävligt hoppigt. Riktigt härlig upplevelse.

Jag hittar inget om detta på google så ingen verkar funderat på någon liknande plan.
Är det realistiskt och vilka försäkringsbolag har giltighetsområde i medelhavet? Mitt nuvarande har bara ner till Bay of Biscay och verkar mer vara anpassat för seglande sjöbjörnar.

Den båten du har lämpar sig för vattensport som vattenskidor och wakeboard. 70 hk på Medelhavet är alldeles för lite och du underskattar gravt tiden det tar att transportera sig från A till B.

Citat:
Ursprungligen postat av storsnorren
Testade toppfarten på min daycruiser idag och kom bara upp i 28 knop enligt hastighetsmätaren.

Det står i guider att den med 50 hk 4-takts motor ska göra 29 knop och min har 70 hk 4-takt och borde göra 33-35 knop?

Citera
2016-10-25, 16:06
  #12
Medlem
lukashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storsnorren
Öh båten kostar över 100 000 kr och det kostar inte mycket mer i bensinkostnad att ta båten på trailern ner till medelhavet än att man kör utan trailer på en vanlig roadtrip. Har själv kört 50 mil med båten på kroken och mätt bensinförbrukning, bilen drar 10-20% mer i 80 km/h
50 mil? Hade du tänkt båta i Berlin? Du skall väl ner till medelhavet så räkna med 150-250 mil, enkel resa. Sen skall skiten hem också. Har du räknat på det?

Som sagt, billigare att köpa något därnere och bruka, för att sedan sälja av. Eller varför inte bara hyra/chartra en båt? Din lösning är absolut sämsta, det finns ingen rim och reson att varken köra ner en båt sjövägen eller landvägen. Och detta påvisar ju många här i tråden. Du vet att du inte får köra trailern på motorväg inom de flesta länder i Europa?

Hur mycket tid har du på dig? Har du tänkt på det, hur lång tid hela alltet tar? Hamnplatser nere i Europa är en helt annan sak också kostnadsmässigt, vissa tar betalt per timme, andra per dag och inom vissa orter råder det kostnad vid ankring.
__________________
Senast redigerad av lukash 2016-10-25 kl. 16:12.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback