Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-09-25, 13:46
  #49
Medlem
lugna ner digs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sehba106
Detta var en intressant sak som faktiskt kan spela in....Har läst lite om öl....Många har undrat varför öl smakar bättre nere i Europa än i Sverige..Varför kan inte svenskarna göra god öl hör man ofta..Den bästa och mest troliga förklaringen jag hört är att svenskt vatten är för bra, för rent...det gör att smaken ej blir lika bra som om man använder t.ex Europeiskt vatten som är av sämre kvalitet men som tar fram smaken mer..
Hör man ofta att svenskarna inte kan göra god öl? Aldrig hört. Tvärtom, det är bra mycket svårare att hitta god sydeuropeisk öl än svensk.
Citera
2016-09-25, 15:47
  #50
Medlem
ImpAusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lugna ner dig
Hör man ofta att svenskarna inte kan göra god öl? Aldrig hört. Tvärtom, det är bra mycket svårare att hitta god sydeuropeisk öl än svensk.

Med risk för att glida in på ett annat spår, men är inte det en trött klyscha svenskar säger bara för att visa sig så himla internationella och bra? Det finns ju inget mer svenskt än att klaga på svenskhet (Ja, jag inser ironin här). Aldrig hört typ en tysk gnälla på svensk öl. Visst är kanske inte Falcon superkul jämfört med någon välbrygd mörk bocköl, men att gnälla på svensk öl p.g.a. de stora märkena är ju som att säga att Tjeckien är kassa på öl p.g.a Staropramen. Eller att alla amerikanska brudar är svinsnygga bara för att Megan Fox är så jävla knullkompatibel.

Tillbaks till ämnet så tycker jag att snabbkaffe är mycket vanligare i Danmark än Sverige vilket jag som snabbkaffegillare välkomnar var gång jag är där. Bring me dat good old Nescafé.
Citera
2016-09-25, 15:51
  #51
Medlem
Vill du ha svenskt kaffe med en droppe av dansktattare i så väljer du Zoega Skånerost. Svea och världens godaste kaffe. mvh Solarix
Citera
2016-09-25, 18:33
  #52
Medlem
Forzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sehba106
Detta var en intressant sak som faktiskt kan spela in....Har läst lite om öl....Många har undrat varför öl smakar bättre nere i Europa än i Sverige..Varför kan inte svenskarna göra god öl hör man ofta..Den bästa och mest troliga förklaringen jag hört är att svenskt vatten är för bra, för rent...det gör att smaken ej blir lika bra som om man använder t.ex Europeiskt vatten som är av sämre kvalitet men som tar fram smaken mer..

Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Aha, det var intressant att även ölen verkar ha annan smak i andra länder.
Då är vi något på spåren, vattnets möjliga inverkan på smaken

Inom ölbryggning är vattenbehandling en hel vetenskap i sig. Kortfattat är det främst klorid- och sulfathalterna som påverkar smaken mest och man vill få till rätt balans till rätt öl. Sulfat framhäver humlen medan klorid framhäver malten. Två helt identiskt bryggda öl smakar väldigt olika beroende på vilket vatten man använt.

Rimligtvis bör det vara likadant när det kommer till kaffe. Nu blev jag nyfiken och måste se om jag kan hitta några bra referenser om det här.

Edit: Själv gillar jag vissa av Löfbergs rostningar bättre än Zoegas som enligt mig är överskattat... Bor i en stad med väldigt mjukt och mineralfattigt vatten.

Edit2: En nypa salt i otrevligt beskt kaffe gör ju faktiskt en rätt stor smakskillnad, blir mycket godare, så vilket vatten man har borde kunna ha ganska stor påverkan på smaken.
__________________
Senast redigerad av Forzo 2016-09-25 kl. 18:41.
Citera
2016-09-25, 20:02
  #53
Medlem
GemytligGentlemans avatar
Tycker att danskarnas kaffe smakar nästan precis som tyskarnas, d v s blaskig, svag sunkdricka. Det har nog även med kalkhalten i vattnet att göra, men det avgörande är nog ändå rostningen. Vårt kaffe är mycket mer mörkrostat än tyskens och får därför en kraftigare smak.

I Danmark blir det espresso och inget annat. Deras bryggsörja kan man hälla rakt ned i Öresund.
Citera
2016-09-25, 21:10
  #54
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forzo
Inom ölbryggning är vattenbehandling en hel vetenskap i sig. Kortfattat är det främst klorid- och sulfathalterna som påverkar smaken mest och man vill få till rätt balans till rätt öl. Sulfat framhäver humlen medan klorid framhäver malten. Två helt identiskt bryggda öl smakar väldigt olika beroende på vilket vatten man använt.

Rimligtvis bör det vara likadant när det kommer till kaffe. Nu blev jag nyfiken och måste se om jag kan hitta några bra referenser om det här.

Edit: Själv gillar jag vissa av Löfbergs rostningar bättre än Zoegas som enligt mig är överskattat... Bor i en stad med väldigt mjukt och mineralfattigt vatten.

Edit2: En nypa salt i otrevligt beskt kaffe gör ju faktiskt en rätt stor smakskillnad, blir mycket godare, så vilket vatten man har borde kunna ha ganska stor påverkan på smaken.


Hehehe köksexperiment a la Staffan och Bengt på 1980-talet

Mycket bra då är vi som sagt något viktigt på spåret. Vattnet verkar på något sätt påverka kaffesmaken
Citera
2016-09-29, 15:35
  #55
Medlem
Bdonks avatar
Jag läste en artikel i dagens GP om svenskt kaffe och det som gör att vi kan kalla visst kaffe för "svenskt" är blandningen. Citat ur artikeln:

En klassisk svensk mellanrostblandning brukar bestå av kaffe med basen i Brasilien, kanske även Colombia, och lite Östafrika på det...

Och läser man vidare får man förklaringen till hur danskt kaffe skiljer sig från det typiska svenska kaffet:

Kommer du till Danmark smakar kaffet lite annorlunda, för de har handlat med Holland, och Holland hade kolonier i Sydostasien och tog hem sitt kaffe därifrån.

Länk till artikeln:

http://www.gp.se/nyheter/sverige/ja-...affe-1.3826989

Efter att ha läst i tråden ser jag spekulationer om att det hänger ihop med varifrån kaffet importeras men ingen verkar ha samma förklaring som den som står i artikeln i GP.

Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Det kanske handlar om vilka försäljare de som importerar handlar från?

Citat:
Ursprungligen postat av Krutoman
I Danmark får man använda dubbeldos av kaffepulver om man vill ha vanligt svenskt kaffe. Danmark har samma kaffe som i USA vill jag påstå. blaskig historia.

Det hänger ihop med att man köper billiga bönor från sydamerika istället för de dyrare men godare bönorna från Afrika (!) (Arabica)

Danskarna blandar 90% sydamerika 10% Arabica. Svenskarna blandar 50/50 i de dyrare fallen.
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Var du påtänd när du drack? I så fall kanske det bara var inbillning.

Oavsett om man gillar danskt kaffe eller ej så verkar det ju uppenbart att det smakar annorlunda än i Sverige.

Att Danmark skulle importera från Sydamerika och Sverige från Afrika kan jag avfärda direkt. Vi tar naturligtvis in både från Afrika och Sydamerika.

Vilket märke ska man dricka då? Jag tycker allt smakar likadant (gott).
Det fetmarkerade påståendet om att Danskarna skulle importera från Sydamerika och inte från Afrika är felaktigt, i alla fall om man går på det som sägs i artikeln; att danskarna har en tradition av att importera sitt kaffe från Sydostasien.

Citat:
Ursprungligen postat av sehba106
Tja smaken är ju som baken, olika. Själv tycker jag att deras smakar betydligt bättre... Dock kan vi ju slå fast att det finns en skillnad i smak.... undrar om Sverige typ köper från Afrika och Danmark från Sydamerika...??? någon skillnad i exportland borde vara svaret, men vet ej med säkerhet.
Förklaringen är den att Danmark av tradition handlar mycket med Sydostasien vilket vi inte gör i Sverige, och det märks på kaffebönorna som har en annan karaktär därifrån.

Citat:
Ursprungligen postat av WashingtonPost
Likvärdiga kaffebönor importeras både till Danmark och Sverige, varför danskt kaffe kan upplevas som godare beror på att danskarna inte är lika snåla som svenskarna utan bjuder generallt på kaffe av högre kvalitet.

Men det finns jättemånga ställen i Sverige som också erbjuder kaffe av hög kvalitet.

Visst är det sant som du säger då man naturligtvis kan hitta allt slags kaffe i både Danmark och i Sverige. Skillnaden kommer till när man tittar till dom stora märkena som dominerar marknaderna, det som man kan kalla typiskt "svensk" eller "danskt" kaffe, och där finns det en skillnad i vårat kaffe gentemot kaffet som danskarna dricker i gemen.
Citera
2016-09-29, 15:59
  #56
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bdonk
Jag läste en artikel i dagens GP om svenskt kaffe och det som gör att vi kan kalla visst kaffe för "svenskt" är blandningen. Citat ur artikeln:

En klassisk svensk mellanrostblandning brukar bestå av kaffe med basen i Brasilien, kanske även Colombia, och lite Östafrika på det...

Och läser man vidare får man förklaringen till hur danskt kaffe skiljer sig från det typiska svenska kaffet:

Kommer du till Danmark smakar kaffet lite annorlunda, för de har handlat med Holland, och Holland hade kolonier i Sydostasien och tog hem sitt kaffe därifrån.

Länk till artikeln:

http://www.gp.se/nyheter/sverige/ja-...affe-1.3826989

Efter att ha läst i tråden ser jag spekulationer om att det hänger ihop med varifrån kaffet importeras men ingen verkar ha samma förklaring som den som står i artikeln i GP.





Det fetmarkerade påståendet om att Danskarna skulle importera från Sydamerika och inte från Afrika är felaktigt, i alla fall om man går på det som sägs i artikeln; att danskarna har en tradition av att importera sitt kaffe från Sydostasien.


Förklaringen är den att Danmark av tradition handlar mycket med Sydostasien vilket vi inte gör i Sverige, och det märks på kaffebönorna som har en annan karaktär därifrån.


Visst är det sant som du säger då man naturligtvis kan hitta allt slags kaffe i både Danmark och i Sverige. Skillnaden kommer till när man tittar till dom stora märkena som dominerar marknaderna, det som man kan kalla typiskt "svensk" eller "danskt" kaffe, och där finns det en skillnad i vårat kaffe gentemot kaffet som danskarna dricker i gemen.
Sydostasien...intressant. Utan att googla så är det väl från Java man hämtar det mest kända sydostasiatiska kaffet. Finns ju att köpa indonesiskt javakaffe även här i Sverige, det finns på ICA och är dyrare än det vanliga bryggkaffet. Har för mig att monsunvindarna på något vänster ska giva bönorna en särskild karaktär.

En ren generell notering är att kalkrikt vatten, helst källvatten, gör mycket på smaken när man brygger sitt kaffe.

På tal om Sydostasien så tror jag Vietnam producerar en hel del kaffe. Det är långt billigare på världsbörsen än det från Java.

Guatemala är ett av de länder som kan ta ut högst priser på marknaden (vissa sorter i alla fall).
__________________
Senast redigerad av Axis.bold.as.love 2016-09-29 kl. 16:03.
Citera
2016-09-29, 16:46
  #57
Medlem
Bdonks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Sydostasien...intressant. Utan att googla så är det väl från Java man hämtar det mest kända sydostasiatiska kaffet. Finns ju att köpa indonesiskt javakaffe även här i Sverige, det finns på ICA och är dyrare än det vanliga bryggkaffet. Har för mig att monsunvindarna på något vänster ska giva bönorna en särskild karaktär.

En ren generell notering är att kalkrikt vatten, helst källvatten, gör mycket på smaken när man brygger sitt kaffe.

På tal om Sydostasien så tror jag Vietnam producerar en hel del kaffe. Det är långt billigare på världsbörsen än det från Java.

Guatemala är ett av de länder som kan ta ut högst priser på marknaden (vissa sorter i alla fall).

När man säger Sydostasien menar man naturligtvis Indonesien i första hand, dom är stora producenter och exportörer av kaffe. Och på Java odlar man mycket kaffe och jag skulle tro att det mesta kaffet från Indonesien kommer från just Java.

Själv har jag druckit lite olika sorters kaffe från Indonesien och jag har t o m varit på Java och druckit kaffe där och även gjort ett besök på ett gammaldags kafferosteri i Bandung. Det var intressant!

När du nämner monsunvindar tänker jag på det speciella kaffet från Indien som kallas Monsun Malabar. Det är kaffe som läggs ut i det fria under monsunen och det påverkas av vädret under monsunen och det ger kaffet en väldigt speciell karaktär. Jag har druckit Monsun Malabar-kaffe och det var intressant men det var inget kaffe i min smak. Men för dom som är intresserade av kaffe kan jag rekommendera att pröva i alla fall.

https://www.google.com.br/search?q=m...obile&ie=UTF-8
Citera
2016-10-03, 15:47
  #58
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bdonk
När man säger Sydostasien menar man naturligtvis Indonesien i första hand, dom är stora producenter och exportörer av kaffe. Och på Java odlar man mycket kaffe och jag skulle tro att det mesta kaffet från Indonesien kommer från just Java.

Själv har jag druckit lite olika sorters kaffe från Indonesien och jag har t o m varit på Java och druckit kaffe där och även gjort ett besök på ett gammaldags kafferosteri i Bandung. Det var intressant!

När du nämner monsunvindar tänker jag på det speciella kaffet från Indien som kallas Monsun Malabar. Det är kaffe som läggs ut i det fria under monsunen och det påverkas av vädret under monsunen och det ger kaffet en väldigt speciell karaktär. Jag har druckit Monsun Malabar-kaffe och det var intressant men det var inget kaffe i min smak. Men för dom som är intresserade av kaffe kan jag rekommendera att pröva i alla fall.

https://www.google.com.br/search?q=m...obile&ie=UTF-8
Hej käre vän!

Naturligtvis har du rätt, det var Monsun Malabar jag tänkte på. Jag var i mataffären härom dagen och höll i just en sådant paket. Såg att Zoegas hade en sort som hette Blue Java men när jag läste på deras hemsida stod det att det var en blandning från Afrika, Amerika och Indonesien. Hur mycket som var just indonesiskt Java framgick ej.

Det måste ha varit härligt att besöka kafferosteriet! Det är något jag gärna skulle vilja göra. Nyrostat kaffe har jag aldrig druckit men jag drömmer om det.

Allt gott!

Axis
Citera
2016-10-04, 18:28
  #59
Medlem
Bdonks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Hej käre vän!

Naturligtvis har du rätt, det var Monsun Malabar jag tänkte på. Jag var i mataffären härom dagen och höll i just en sådant paket. Såg att Zoegas hade en sort som hette Blue Java men när jag läste på deras hemsida stod det att det var en blandning från Afrika, Amerika och Indonesien. Hur mycket som var just indonesiskt Java framgick ej.

Det måste ha varit härligt att besöka kafferosteriet! Det är något jag gärna skulle vilja göra. Nyrostat kaffe har jag aldrig druckit men jag drömmer om det.

Allt gott!

Axis
Ja, det var mycket intressant att göra ett besök inne i kafferosteriet. Och dom rostade dessutom sitt kaffe på ett gammaldags sätt där bönorna rostades över öppen eld, i en stor stålkula som roterade över elden. Om du vill kolla så kan du se en liten film från kaffefabriken nedan.

Att dricka kaffe som är helt nyrostat är en upplevelse i sig och man kan faktiska fixa det själv hemma i sin egna ugn. Det är inte svårt och klart intressant att göra. Dock blir kaffet som bäst cirka 12-24 timmar efter själva rostningen då aromerna behöver lite tid för att utvecklas. Här är länkar:

https://www.youtube.com/watch?v=3oHEOyJoj1E

http://receptfavoriter.se/recept/rosta-eget-kaffe.html
Citera
2016-12-04, 04:44
  #60
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bdonk
Visst är det sant som du säger då man naturligtvis kan hitta allt slags kaffe i både Danmark och i Sverige. Skillnaden kommer till när man tittar till dom stora märkena som dominerar marknaderna, det som man kan kalla typiskt "svensk" eller "danskt" kaffe, och där finns det en skillnad i vårat kaffe gentemot kaffet som danskarna dricker i gemen.

Du har helt rätt, jag tänkte närmast på att restauranger, matställen, mackar och dyl. har olika kvaliteér, den som vill tjäna mest och inte uppskattar sina kunder bjuder på dåligt kaffe och där är Danskarna bra, de bjuder ofta på väldigt bra kaffe.

Tillbaka till kärnfrågan, Svenska rosterier " experter " med fler har fått för sig att svenskarna tycker om mellanrostat kaffe, 100% Arabica med en blandning åt det syrliga hållet och min fråga har alltid varit ( hur har dessa experter fått för sig att vi Svenskar gillar syrligt kaffe ) nej tammefaen, det gör vi inte era imbecilla låtsas vetar experter.

Därför har Sverige gått framåt den sista tiden med mindre syrlighet i kaffet ( dessa töntar trodde att det var det vi ville ha men det ville vi aldrig, vi satt i deras knä och kunde inte göra någonting )

100% Arabica har jag ingenting emot, tvärtom, att syrligheten minskar i många kaffesorter är kanon, att vi numera har hundratals fabrikat har gjort susen.

Generellt tror jag att vi närmar oss Danmark i kaffesmaken men att vi har en bra bit att gå.

Själv har jag fastnat för en mellanrostad böna som inte är sur ( haha ) vem vill inte ha det.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback