Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-09-24, 21:51
  #1
Medlem
Jag har under 30 års tid vid massor av besök i Danmark noterat att deras kaffe är betydligt godare än vårt ....varför ? Vilka kaffebönor importeras till Danmark respektive Sverige ?
Citera
2016-09-24, 22:08
  #2
Medlem
BigFatCones avatar
Va? Jag har väl inte besökt Danmark så mycket men jag tycker att deras kaffe är riktigt jävla dåligt.
Citera
2016-09-24, 22:22
  #3
Medlem
Danskarnas kaffe är sumpen som blir över när svensken bryggt sitt. Alltså danskarna kan göra öl, snaps, smörrebröd och fläskstek. Något kaffe av klass tror jag aldrig att jag har smakat i Danmark.
Citera
2016-09-24, 22:25
  #4
Medlem
Tja smaken är ju som baken, olika. Själv tycker jag att deras smakar betydligt bättre...Dock kan vi ju slå fast att det finns en skillnad i smak....undrar om Sverige typ köper från Afrika och Danmark från Sydamerika...??? någon skillnad i exportland borde vara svaret, men vet ej med säkerhet.
Citera
2016-09-24, 22:27
  #5
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Danskarnas kaffe är sumpen som blir över när svensken bryggt sitt. Alltså danskarna kan göra öl, snaps, smörrebröd och fläskstek. Något kaffe av klass tror jag aldrig att jag har smakat i Danmark.
En mycket god beskrivning faktiskt. Exakt så jag uppfattar danskt kaffe. Jernbanecafeen gör visserligen en duglig espresso och givetvis allt espressobaserat. Men vanlig slät kopp har jag inte lyckats få som är drickbar. Minns första gången jag bodde i på hotell i Köpenhamn och såg fram emot en kopp kaffe, en joint och sen gå loss på frukosten. Morgonen hade varit helt förstörd. Ja, utom inte jointen hade varit så bra och både äggröran och baconet var förstklassigt. Men kaffet var verkligen skit och det har varje vanlig kopp kaffe i det landet varit hittills.
Citera
2016-09-24, 22:29
  #6
Medlem
AndersM79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sehba106
Jag har under 30 års tid vid massor av besök i Danmark noterat att deras kaffe är betydligt godare än vårt ....varför ? Vilka kaffebönor importeras till Danmark respektive Sverige ?

Det är för att du dricker ett skitkaffe, typ Löfbergs eller Arvid. Byt till Zoégas så känner du skillnaden direkt.
Citera
2016-09-24, 22:32
  #7
Medlem
Brukar dricka Gevalia mellanrost här....tycker de danska varit bättre....är gevalia dåligt ?
Citera
2016-09-24, 22:34
  #8
Medlem
Europes avatar
Det kanske handlar om vilka försäljare de som importerar handlar från? Finsk kaffe smakar också rätt annorlunda än svensk kaffe. Många svenska kaffesorter tenderar att ha en besk bismak (märks allra mest om man brygger kaffet). Jag gillar dock flera av Zoegas lite starkare sorter.

Min favorit är och förblir dock espresso. Jag önskar dock att det såldes på caféer i en dos som passar en finne. Trots att man beställer en "dubbel espresso" så får man bara lite grann i botten i en liten kopp. Det är lite som när jag någon gång har beställt en öl i ett sydeuropeiskt land och får ett litet glas med öl. Det är inte heller en passande mängd för en finne.
Citera
2016-09-24, 22:35
  #9
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sehba106
Brukar dricka Gevalia mellanrost här....tycker de danska varit bättre....är gevalia dåligt ?

Jag tycker att speciellt Gevalia tenderar ha den där beska smaken jag nämnde i mitt förra inlägg. Åtminstone, som sagt, om man kör det i en elbryggare.
__________________
Senast redigerad av Europe 2016-09-24 kl. 22:37.
Citera
2016-09-24, 22:36
  #10
Medlem
Kanske någon kan vaska fram ett svar på frågeställningen istället för att håna TS och komma med en massa subjektiva åsikter som är irrelevanta?
Citera
2016-09-24, 22:40
  #11
Medlem
I Danmark får man använda dubbeldos av kaffepulver om man vill ha vanligt svenskt kaffe. Danmark har samma kaffe som i USA vill jag påstå. blaskig historia.

Det hänger ihop med att man köper billiga bönor från sydamerika istället för de dyrare men godare bönorna från Afrika (!) (Arabica)

Danskarna blandar 90% sydamerika 10% Arabica. Svenskarna blandar 50/50 i de dyrare fallen.
Citera
2016-09-24, 23:02
  #12
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Det kanske handlar om vilka försäljare de som importerar handlar från? Finsk kaffe smakar också rätt annorlunda än svensk kaffe. Många svenska kaffesorter tenderar att ha en besk bismak (märks allra mest om man brygger kaffet). Jag gillar dock flera av Zoegas lite starkare sorter.

Min favorit är och förblir dock espresso. Jag önskar dock att det såldes på caféer i en dos som passar en finne. Trots att man beställer en "dubbel espresso" så får man bara lite grann i botten i en liten kopp. Det är lite som när jag någon gång har beställt en öl i ett sydeuropeiskt land och får ett litet glas med öl. Det är inte heller en passande mängd för en finne.
Nu är jag förvisso en blek svenne men jag skulle verkligen uppskatta om man kunde få en rejäl mugg med espresso nånstans.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback