Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-09-25, 09:10
  #37
Medlem
PTHJs avatar
Kaffe utan grädde är som kärlek utan kyssar.

Förutom vattenkvaliteten så är temperaturen väldigt avgörande för smakupplevelsen, billiga kaffebryggare kommer ofta inte upp till tillräckligt höga temperaturer.
Själv har jag i 30 års tid kört med en Bodum Bistro och vattenkokare och förutom att varje kopp är nybryggd så blir det ett mustigare kaffe. Dock förvarnas gäster på besök att inte dricka upp sista slatten, det blir lite sump kvar i botten på botten.
Citera
2016-09-25, 09:36
  #38
Medlem
MaxDLs avatar
Det godaste jäkla kaffet jag testat är Ekologiska kaffebönor från HONDURAS. Ett gult färglatt paket med bönor man får mala. Det slår Zoegas som jag druckit ett år med hästlängder. Dock är det lite dyrt. Säkert 35% dyrare än Zoegas bönor skulle jag tippa på eftersom förpackningen är mindre och kostar mer. Brukar inte ha grädde i kaffet men i detta kaffet är det riktigt gött med lite grädde i, men funkar fint med mjölk med
Danskt kaffe har jag inget minne av så kan tyvärr inte uttala mig om det. Det om danskens kaffe är som svenskens sump var roligt skrivet
Citera
2016-09-25, 09:38
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sehba106
Jag har under 30 års tid vid massor av besök i Danmark noterat att deras kaffe är betydligt godare än vårt ....varför ? Vilka kaffebönor importeras till Danmark respektive Sverige ?

Förr var kaffe en storsäljare på färjor mellan Helsingborg och Helsingør. Det var bara danskar som handlade kaffe med sig hem.
Citera
2016-09-25, 11:26
  #40
Medlem
Gabriel Knights avatar
Kan även själva vattnet ha någon inverkan på hur kaffet smakar eller är det bara kaffebönornas efterbehandling mm som påverkar kaffesmaken?

Det jag tänker på är att kanske Danmark och andra länder har andra mineraler i sitt vatten och annan vattenreningsprocess än Sverige och därför smakar kaffet annorlunda utomlands.
__________________
Senast redigerad av Gabriel Knight 2016-09-25 kl. 11:28.
Citera
2016-09-25, 11:37
  #41
Medlem
beardbraids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Det kanske handlar om vilka försäljare de som importerar handlar från? Finsk kaffe smakar också rätt annorlunda än svensk kaffe. Många svenska kaffesorter tenderar att ha en besk bismak (märks allra mest om man brygger kaffet). Jag gillar dock flera av Zoegas lite starkare sorter.

Min favorit är och förblir dock espresso. Jag önskar dock att det såldes på caféer i en dos som passar en finne. Trots att man beställer en "dubbel espresso" så får man bara lite grann i botten i en liten kopp. Det är lite som när jag någon gång har beställt en öl i ett sydeuropeiskt land och får ett litet glas med öl. Det är inte heller en passande mängd för en finne.

Det svenska kaffet är anpassat för att man skall äta nåt sött till, "fika". Därför är det beskare än finskt och danskt kaffe. Själv dricker jag Presidentti. Perkele.
Citera
2016-09-25, 12:00
  #42
Medlem
harems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sehba106
Tja smaken är ju som baken, olika. Själv tycker jag att deras smakar betydligt bättre...Dock kan vi ju slå fast att det finns en skillnad i smak....undrar om Sverige typ köper från Afrika och Danmark från Sydamerika...??? någon skillnad i exportland borde vara svaret, men vet ej med säkerhet.

Beror ju helt på vilket märke det är på kaffet.

Gå till ICA, kolla på kaffepaketen så ser du att det finns ex. Gevaliapaket med Sydamerikanskt, Afrikanskt eller Asiatiskt (lite mindre av just asiatiskt, typ sumatra) kaffe.

Beror också på miljöregler, hur pass fair trade (ja faktiskt) det är samt en massa andra saker som påverkar.

Svenskar köper generellt mer KRAV-märkt kaffe. Superbra för miljön, men tycker själv att de flesta KRAV-kaffebönorna har en form av metallisk eller kemikalisk eftersmak som jag hatar.

Kan också bero på vad den generelle dansken föredrar för rostning. Om det är blont, mellanrost, mörkrost osv.
Citera
2016-09-25, 12:30
  #43
Medlem
AndersM79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Vilket märke ska man dricka då? Jag tycker allt smakar likadant (gott).

Zoégas :-)
Citera
2016-09-25, 12:32
  #44
Medlem
tzjs avatar
Kaffet blir gott i Danmark, helt klart. Likaså pastan. Grundvattnet i Danmark är rikt på kalk, och kan därför vara en del av förklaringen.
Citera
2016-09-25, 12:38
  #45
Medlem
AndersM79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clevernickname
Förr var kaffe en storsäljare på färjor mellan Helsingborg och Helsingør. Det var bara danskar som handlade kaffe med sig hem.

Danskarna gillar fortfarande Svenskt kaffe, ja. För 8-10 år sedan var jag ihop med en danska från Aarhus, och varje gång hon skulle hem till familjen fick hon stränga direktiv att fylla väskorna med kaffe, annars fick hon inte komma...
Citera
2016-09-25, 13:06
  #46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Kan även själva vattnet ha någon inverkan på hur kaffet smakar eller är det bara kaffebönornas efterbehandling mm som påverkar kaffesmaken?

Det jag tänker på är att kanske Danmark och andra länder har andra mineraler i sitt vatten och annan vattenreningsprocess än Sverige och därför smakar kaffet annorlunda utomlands.
Detta var en intressant sak som faktiskt kan spela in....Har läst lite om öl....Många har undrat varför öl smakar bättre nere i Europa än i Sverige..Varför kan inte svenskarna göra god öl hör man ofta..Den bästa och mest troliga förklaringen jag hört är att svenskt vatten är för bra, för rent...det gör att smaken ej blir lika bra som om man använder t.ex Europeiskt vatten som är av sämre kvalitet men som tar fram smaken mer..
Citera
2016-09-25, 13:11
  #47
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sehba106
Detta var en intressant sak som faktiskt kan spela in....Har läst lite om öl....Många har undrat varför öl smakar bättre nere i Europa än i Sverige..Varför kan inte svenskarna göra god öl hör man ofta..Den bästa och mest troliga förklaringen jag hört är att svenskt vatten är för bra, för rent...det gör att smaken ej blir lika bra som om man använder t.ex Europeiskt vatten som är av sämre kvalitet men som tar fram smaken mer..


Aha, det var intressant att även ölen verkar ha annan smak i andra länder.
Då är vi något på spåren, vattnets möjliga inverkan på smaken
Citera
2016-09-25, 13:41
  #48
Medlem
Nu vet jag inte om det här är en gammal skröna. Men jag fick alltid höra när jag jobbade i en matbutik att svenskarna får dem bästa kaffebönorna eftersom vi är så kinkiga i kaffet, och det är därför vårat kaffe är så mycket bättre än andras. Precis som många gillar mjölkchoklad istället för mörk äkta choklad kanske du gillar den mer simpla smaken hos dansk kaffe?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback