Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-09-12, 14:50
  #1
Medlem
Att vara lärare är att vara martyr, det finns ingen annan beskrivning på det.

Att man måste bli arg och vråla varje dag för att få tyst på sina elever är det absolut sämsta med yrket. Jag orkar ärligt inte med det och jag har bara jobbat i några veckor...

Jag skiter nu mera att säga till och låter dem vela bäst dem vill. För hur mycket jag än förklarar att det är deras ansvar att jobba, att deras föräldrar får reda på om dem inte jobbar och efter flera samtal med kuratorn och andra lärare, fortsätter att jobba sig, då får det vara nog.

Och nej, jag tänker inte sluta, inte än i alla fall. Lönen är relativt bra och jag behöver pengarna nu när jag är nyinflyttade. Men gudarna ska veta att det inte är konstigt att det växlas lärare i högstadiet och lågstadiet.

Har ni några idéer på hur jag ska få vett på en illvillig klass, berätta gärna.
Citera
2016-09-12, 15:09
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stammis
Har ni några idéer på hur jag ska få vett på en illvillig klass, berätta gärna.
Berätta mer om årskurs, ev. ämnen, klassens storlek och sammansättning (tjejer/killar).
Citera
2016-09-12, 15:11
  #3
Medlem
Är det inte lite sent att komma pa det? Och tydligen har du inte klart för sig, vad martyr betyder.

Visst, läraryrket är et skitjobb, men det har det väl varit i snart ett halvsekel. Det finns inga praktiska rad man kan ge dig, eftersom skollagen ger dräggen rätt att leva rövare hur mycket som helst.
Citera
2016-09-12, 15:18
  #4
Medlem
BigIvars avatar
För att vara lärare är TS påfallande dålig på att skriva. Kan det vara lärarkåren det är fel på?
Citera
2016-09-12, 16:05
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stammis
Att vara lärare

Har ni några idéer på hur jag ska få vett på en illvillig klass, berätta gärna.

Kör ut dom som inte tar lektionen på allvar, det gjorde man med mig.
Citera
2016-09-12, 16:40
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnober
Berätta mer om årskurs, ev. ämnen, klassens storlek och sammansättning (tjejer/killar).

Sjätte klassare

Svenska och Engelska

30 elever

Lika många tjejer som killar

Det finns två som aldrig är tysta och sätter oftast igång velandet, men dem andra kan vara lika dåliga utan dem. Man måste i princip vara på hugget hela tiden.
Citera
2016-09-12, 16:42
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av har-analys
Är det inte lite sent att komma pa det? Och tydligen har du inte klart för sig, vad martyr betyder.

Visst, läraryrket är et skitjobb, men det har det väl varit i snart ett halvsekel. Det finns inga praktiska rad man kan ge dig, eftersom skollagen ger dräggen rätt att leva rövare hur mycket som helst.

Och där står lösningen på alla problemen i skolan. Lösningen som skulle skapa ett bra och rikt sverige. Kasta ut dräggen ur skolan.

Lövfen och de andra är blinda. De vill istället öka dräggen i skolan.
Citera
2016-09-12, 16:42
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The13
Kör ut dom som inte tar lektionen på allvar, det gjorde man med mig.

Tyvärr är det nästan hela klassen. Dem är ligger dessutom efter och ha svårt att ta instruktioner...

Ibland undrar jag om dem alla har någon sorts störning.

Några vet jag att så är fallet.
Citera
2016-09-12, 16:45
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av har-analys
Är det inte lite sent att komma pa det? Och tydligen har du inte klart för sig, vad martyr betyder.

Visst, läraryrket är et skitjobb, men det har det väl varit i snart ett halvsekel. Det finns inga praktiska rad man kan ge dig, eftersom skollagen ger dräggen rätt att leva rövare hur mycket som helst.

Nå, jag är bara heltids vikarie. Men det verkar som att alla lärare innan mig har haft samma problem med dem sedan 4:an.

Martyr är jag om jag ska behöva offra häslan för att få ordning på barnen. Att jag ska behöva gapa och bli arg varenda dag.
Citera
2016-09-12, 19:50
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stammis
Tyvärr är det nästan hela klassen. Dem är ligger dessutom efter och ha svårt att ta instruktioner...

Vad säger föräldrarna?

Har Du samma rättigheter som om du varit deras klassföreståndare (jag har ingen aning om hur det fungerar, på min tid så blev vi saliga när vi fick en vikarie för det betydde att vi kunde bära oss mer svinigt åt)?

I vilket fall, släng ut skitungarna en efter en tills ingen/bara ett fåtal sitter kvar, jag lovar att bråket kommer att minska.
Citera
2016-09-12, 20:05
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stammis
Nå, jag är bara heltids vikarie. Men det verkar som att alla lärare innan mig har haft samma problem med dem sedan 4:an.

Martyr är jag om jag ska behöva offra häslan för att få ordning på barnen. Att jag ska behöva gapa och bli arg varenda dag.

Du är frisk. Det svenska systemet är sjukt - sedan länge. Om du inte vill bli en menlös henfigur som jamar med systemet, kan jag bara ge dig ett gott rad: BYT JOBB!

Som jag skrev i tidigare inlägg, finns det inga maktmedel en lärare har i dagens Sverige. Lärarna har förlorat all auktoritet för länge sedan. Visst, du har maktmedlet betyg. Du kan ge samtliga urusla betyg - men eftersom de ända inte bryr sig, blir ju det ocksa verkningslöst. Skollagen är tandlös. Din skolledning likasa. BYT JOBB!
Citera
2016-09-12, 21:03
  #12
Medlem
Scrofas avatar
De kanske är upprörda över särskrivningar och felaktigt användande av de/dem?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback