Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-09-12, 21:42
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scrofa
De kanske är upprörda över särskrivningar och felaktigt användande av de/dem?

Haha, det där var ett fult slag under bältet! Tydligen begriper du inte hur illa ställt det är med den svenska skolan.
Citera
2016-09-12, 21:54
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scrofa
De kanske är upprörda över särskrivningar och felaktigt användande av de/dem?

Jag önskar att det var bara sådana detaljer som jag kunde göra anmärkning på, för som du själv anmärkte kommer jag inte ihåg alla regler själv. Men dem kan knappt sätta upp meningar korrekt. Dem vet tex inte vad ordet "hälsa" betyder...

Dem går i 6:an! ska man inte kunna sådana enkla ord vid det laget?

All är Svenskar, föresten.
Citera
2016-09-12, 22:26
  #15
Medlem
90taletskronas avatar
Varför frågar du oss? Ta upp det med rektorn och/eller ännu bättre referera till skolverket eller skolinspektionen. Nedanför är bara några smakprov på vad som gäller:
Citat:
Ursprungligen postat av Skolinpektionen
Alla elever ska kunna lyckas i skolan. Därför är det viktigt att läraren försöker hitta ett sätt att undervisa som passar alla i klassen. Om en elev stör arbetsron har läraren två saker att tänka på. Den ena saken är att försöka hjälpa den som stör de andras arbetsro, så att den kan följa med i undervisningen. Men läraren behöver också se till att alla andra elever kan arbeta. Därför är den andra saken att läraren får visa ut en elev som stör arbetsron. Läraren kan i så fall också bestämma att eleven får stanna extra efter skolan eller komma tidigare för att ta igen den förlorade tiden. Det här står i skollagen och gäller alltid i alla skolor.
Citat:
Ursprungligen postat av Skolverkets faktablad
  • Rektorn och lärarna får ta ifrån en elev ett föremål om det används så att det stör utbildningen eller riskerar att skada någon i skolan eller i fritidshemmet.
  • Om en elev stör undervisningen eller uppträder olämpligt och inte slutar med det när läraren säger till, får läraren visa ut eleven från undervisningslokalen för resten av lektionen.
  • I vissa fall får rektorn tillfälligt flytta en elev till en annan undervisningsgrupp eller till en annan plats inom samma skolenhet.
  • Om den tillfälliga omplaceringen inom skolan inte har fått effekt får rektorn besluta att en elev tillfälligt ska flytta till en annan skola.
  • I vissa fall får rektorn besluta att stänga av en elev.
Källor:
https://elev.skolinspektionen.se/sv/...till-arbetsro/
http://www.skolverket.se/polopoly_fs/1.148960!/Menu/article/attachment/Trygghet%20o%20studiero,%20reviderad%20december%20 2014.pdf

Jag tror inte det är speciellt lämpligt att rent av hota eleverna med avstängning, men om det finns två bråkstakar måste du sikta in dig på dem och se efter att de tas om hand. Skolan har hur mycket makt som helst att göra det svårt både för föräldrar och för elever.
Citera
2016-09-12, 22:36
  #16
Medlem
Scrofas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stammis
Jag önskar att det var bara sådana detaljer som jag kunde göra anmärkning på, för som du själv anmärkte kommer jag inte ihåg alla regler själv. Men dem kan knappt sätta upp meningar korrekt. Dem vet tex inte vad ordet "hälsa" betyder...

Dem går i 6:an! ska man inte kunna sådana enkla ord vid det laget?

All är Svenskar, föresten.
Det är knappast detaljer utan något som man SKA behärska som lärare oaktat vilket ämne man råkar undervisa i. Lär dig själv och lär sedan dem. Men visst, det verkar vara riktiga spån du har att göra med.
Citera
2016-09-13, 18:31
  #17
Medlem
Secunduss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stammis
Jag önskar att det var bara sådana detaljer som jag kunde göra anmärkning på, för som du själv anmärkte kommer jag inte ihåg alla regler själv. Men dem kan knappt sätta upp meningar korrekt. Dem vet tex inte vad ordet "hälsa" betyder...

Dem går i 6:an! ska man inte kunna sådana enkla ord vid det laget?

All är Svenskar, föresten.

Om det är svenska och engelska du har så är frågan om du verkligen ska undervisa i dessa ämnen. I mer eller mindre samtliga av dina inlägg i den här tråden skulle man kunna gå lös ordentligt med rödpennan p.g.a. alla fel. Vad tror du händer om du skriver på samma sätt inför en klass med tonåringar?

Du nämnde någonstans att du är vikarie, outbildad får man väl anta?
Citera
2016-09-13, 19:05
  #18
Medlem
adressandrings avatar
Hur fan kan du vara svensklärare? Du stavar ju sämre än en högstadieelev?

Nä - trolla i ett annat forum.
Citera
2016-09-13, 19:58
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Secundus
Om det är svenska och engelska du har så är frågan om du verkligen ska undervisa i dessa ämnen. I mer eller mindre samtliga av dina inlägg i den här tråden skulle man kunna gå lös ordentligt med rödpennan p.g.a. alla fel. Vad tror du händer om du skriver på samma sätt inför en klass med tonåringar?

Du nämnde någonstans att du är vikarie, outbildad får man väl anta?

Det kan man. Jag kan ärligt säga att jag är bättre på engelska än svenska vid det här laget.

Men gå lös för all del. Jag vill se vad du pratar om.
Citera
2016-09-13, 20:16
  #20
Medlem
Secunduss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stammis
Det kan man. Jag kan ärligt säga att jag är bättre på engelska än svenska vid det här laget.

Men gå lös för all del. Jag vill se vad du pratar om.

Det är ju du som är svenskläraren, gå lös på dig själv. Fast ännu hellre: skriv rätt från början!

Hur tänker du dig rättning av elevers texter? Hur ska eleverna utveckla sitt skrivande om de får feedback av någon som själv inte behärskar svenskan?

Jag menade inte att vara dryg mot dig i förra inlägget, men nog kan man ifrågasätta din kompetens som svensklärare. Som sagt, vad händer när eleverna ser hur du skriver...
Citera
2016-09-13, 20:33
  #21
Medlem
adressandrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stammis
Men gå lös för all del. Jag vill se vad du pratar om.

Dem går i 6:an!


Du kan ju inte ens skillnad på de/dem och är svensklärare. Skäms du inte?

Det är ungefär som att vara lastbilschaffis och inte kunna växla.
Citera
2016-09-13, 22:52
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adressandring
Du kan ju inte ens skillnad på de/dem och är svensklärare. Skäms du inte?

Det är ungefär som att vara lastbilschaffis och inte kunna växla.

Dessvärre kan nog Ts vara ärlig i sina uppgifter. Standarden pa lärarna har naturligtvis sjunkit i takt med att elevmaterialet blivit sämre. Därmed inte sagt att alla lärare skriver sa illa, men jag har själv hört talas om ett par, som särskrev.
Citera
2016-09-14, 01:54
  #23
Medlem
GoFuckADucks avatar
Enligt min far så var det bättre förr när man fick aga barn när dom var jobbiga, då var det knäpptyst i klassen.
Citera
2016-09-14, 07:12
  #24
Medlem
Secunduss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av har-analys
Dessvärre kan nog Ts vara ärlig i sina uppgifter. Standarden pa lärarna har naturligtvis sjunkit i takt med att elevmaterialet blivit sämre. Därmed inte sagt att alla lärare skriver sa illa, men jag har själv hört talas om ett par, som särskrev.

Nu lär dock TS med största säkerhet vara en outbildad och obehörig vikarie.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback