Citat:
Ursprungligen postat av
MonaLisan
Dessutom så tycker jag snacket om näringsbrist hos fostret under graviditeten är konstigt. Var Hailey ett SGI barn (liten för tiden)? Hade för mig att hon hade normal vikt. Mina tvillingar fick inte tillräckligt med näring i livmodern och de föddes alldeles för små, men inte fick de revbensfrakturer för det.
Nej, HA var inget SGI-barn. Ingen stor baby, men normala proportioner i längd och vikt. Hon gick ned 7% av födelsevikten efter födelsen, vilket är helt normalt.
CTG-kurvorna eller annan fosterövervakningsdokumentation finns inte med i FUP:en. Fostret är övervakat från det att paret skrevs in och skalpelektrod satt på HA. All sådan dokumentation gås igenom vid nästföljande rond med ansvarig förlossningsläkare. Inget onormalt noterat varken vid inskrivningen, under förlossningen eller vid genomgången av förlossningen vid ronden.
Det var på mamma-indikation förlossningen sattes igång och det var på kvinnans (mammans) indikation som EA och HA var kvar på BB efter förlossningen. EA hade noterat och blivit orolig för 'minskade fosterrörelser' och blivit HA och livmodermiljön kontrollerad med ultraljud. HA mådde bra!
EA hade lite lågt hB under slutet av graviditeten och rekommenderades järntabletter. Dessa tabletter har en del biverkningar och EA blev illamående av dem. Hon blödde 100+250 ml i samband med förlossningen, vilket i de flesta fall inte betraktas som någon stor blödning, men hennes hB sjönk så att hon behövde blodtransfusion. HA bedömdes som frisk och fin, och matades inte av personalen för att hon kan ha fötts hungrig vilket händer.
Mamma-indikationen för ingångsättningen var pga lindrig preeklampsin. Hon var fullgången och hennes blodtryck var stabilt och bra under förlossningen och postpartum. Hon hade +1 för protein i urin, så det var fråga om en lindrig preeklampsi. Hon var f.ö. utan symtom.
Om man hade registrerat att barnet varit påverkat av preeklampsin så hade man kanske behövt välja en annan förlossningsmetod. (Ett av de dödsfall man drabbats av vid CSK förlossningen var en kvinna troligen med HELLP-syndrom + preeklampsi där man avslutade graviditeten med akut kejsarsnitt i v. 24). I EA:s fall var hon uppe- och utegående trots preeklampsin, vilket talar starkt för att det var en lindrig preeklampsi.
Annat som talar för att HA mådde väl under graviditeten och under förlossningen är att fostervattnet var klart från hinnsvepningen och ända tills förlossningen avslutats.
(Jag har tyvärr inte tid, men skulle bra gärna vilja veta mer om den här institutionen för "Oral communication" på NZ som bedriver studier på omogna och dödfödda griskultingar för att världen ska lära sig mer om revbensfrakturer på fullgångna, friska människobarn, som dör av hjärnblödningar under första halvåret i livet. Utan att en enda läkare, barnmorska eller sjuksköterska, farmor eller mormor märker att barnet är dödligt sjukt innan det är dött!).