Citat:
Ursprungligen postat av
Front253
Det var synd att dom inte tog upp att erika knappast var ute när hon var gravid....ingen sol och låg mestadels och sov. Och att ge ett barn vitaminer efter att hon fötts räcker inte,så tror på näringsbrist där. Samt att erika spydde upp allt hon åt. Har dom ens tagit upp att hon tog en massa nässpray? Inte bra och vara beroende av det. Hon gick o snyftade in luft hela tiden. Hördes även igår i rättsalen. Nässpray är inte bra i dom mängder!
Du missar poängen med rejäl marginal här.
Det har uppstått en felaktig konsensus i fallet H, om att det antingen måste vara på det ena sättet eller på det andra.
Faktum i fallet H är att det ena självklart ej utesluter det andra. Att man hittat kalciumbrist hos H motsäger självklart inte att H också utsatts för våld. Tvärtom.
H utsattes för omsorgssvikt, det är bortom rimligt tvivel - och om hon dessutom led av bristsjukdom, vilket nu flera läkare pekar på, var hon också mer sårbar för våldsam hantering.
Att det uppstått en trådsanning här på Flashback är inget konstigt. Det är dock inget vidare för åklagarsidan om man hänger upp sitt åtal på tesen att "H:s tillstånd berodde på misshandel och ej bristsjukdom" för då blir också motsatsen sann: "om H hade bristsjukdom kan hon ej ha blivit misshandlad".
Med risk för att vara övertydlig: om försvaret lyckas leda i bevis att H led av bristsjukdom, så kanske A och E frikänns beroende på just denna bristfälliga logik från åklagarens sida.
När det mycket väl kan vara så - och till och med sannolikt – att H både blev felnärd och misshandlad.
Vill minnas att det finns ett namn för den här sortens logiska vurpa, men jag kommer inte på det just nu.
Allt detta sagt med förbehåll för att detta tillvägagångssätt från åklagarsidan är vad jag kunnat utläsa från Kristianstadsbladets rapportering. Men jag kan ha fel, sagda rapportering är ju helt otroligt dålig.