Citat:
Ursprungligen postat av
Moosky
Det kompendiet är för gammalt nu och det finns nyare rön. Du får återkomma med lite modernare versioner av barnmisshandel.
Självklart, men det ska vara någon som kan och säger emot honom vilket inte har visats sig ännu. Och han pratar inte om sjukdom utan om en ofullständig medicinsk utredning. Du är inte rätt person utan din kurs på Samhall räcker inte till riktigt. Så hans utlåtande handlar om att det inte finns tecken på våld mot huvudet. Vilket står i åtalet och då blir man fundersam.
Bara det säger ju en del.
* Det är ju så inom medicinsk vetenskap att en del är stabilt sen stenåldern. Människans anatomi till exempel står sig för normalfallen. Liksom fysiologin. Vad som utvecklas är vetandet och teknikerna för botandet. "Medicinkompendiet" är, som jag sa, en god översikt medan Socialstyrelsens sida för "ovanliga diagnoser" uppdateras kontinuerligt. Vi behöver dock inte uppdateras för grundläggande anatomi och fysiologi.
* Läs lite långsammare och tänk gärna samtidigt, vännen. Det jag säger om Olofssons utlåtande till Lund så är det begränsat till vad han objektivt ser i det urval av "delar" som han tillsänts från Lund för undersökning. Han yttrar sig alltså inte om det han inte kan se från delar som han inte tillsänts. Han yttrar sig alltså inte om den röntgenverifierade epiduralblödningen med en tydlig kontusion i HA:s bakhuvud. Precis som professorn i oftalmologi i Köpenhamn inte uttalar sig om annat än ögonbulberna han har undersökt. Men svullnaderna i ögonlocken finns dokumenterad i ögonundersökningen av oftalmologen i Skåne (i Kristianstad eller Lund).
*Detta med EDS tillför Olofsson som ett tänkbart förslag som inte är utrett, i sitt vittnesmål för Försvaret i ett senare skede. Alltså inte i sitt svar till Lund. Varför inte redan i sitt svar till Lund, så det kunde inkluderats i det rättsmedicinska intyget? Där finns ju redan en rad av sjukdomar/tillstånd utredda men alltså inte detta mycket ovanliga tillstånd som är känt sen 1800-talets slut om än inte fullt utrett histologiskt och genetiskt förrän under senare år. Ja, inte komplett utrett genetiskt förstås än, men ganska långt kommet ändå. Jag gissar att förslaget på EDS som möjlig differentialdiagnos till "barnmisshandel" (yttre våld) är så befängd att han inte kan sätta det på pränt i en offentlig handling. Det finns ju inget i hans officiella fynd och svar som styrker att han har underlag för att misstänka just EDS. Hans undersökning är begränsad till subduralhematomen och några delar till där hjärnödemet är synligt. (För övrigt finns några bilder på Wikipedia av den mikroskopiska bilder på bindväven vid EDS.)
Han sätter dem inte alls i samband med de färska blödningarna i ögonen. Ögonblödningarna kan alltså inte ha varit det som lett honom in på idén om EDS, utan det måste ha varit något annat utanför hans sökområde i det aktuella fallet.
Och vilket är då det? Tja, han har nästan ett trettiotal uppdrag på ingång för rättslig revidering av fall där vuxna har fällts för "grovt våld och grovt vållande till annans död" mot späda barn. Hans inställning till "Shaken baby syndrome" är tydligen känd: Det syndromet finns inte, enligt Olofsson. För vuxna med samma symtom och fynd råder ingen tvekan, utan då kallas det hjärnskakning och hjärnkontusion. Våldet behöver inte vara så omfattande för vuxna heller. Det gemensamma för barnen och de vuxna är själva "skakningen" = den tröga rörelsen av hjärnan (tur och retur) efter ett slag/en skakning/en knuff (tur). Det skiljaktiga är att barnen är betydligt mindre och lättare än vuxna. Men det är samma fenomen som rättsläkarna ser hos både spädbarnen och 90-kilos karlar på obduktionsborden. (Viss hänsyn måste tas till barnens mer plastiska skalle med öppna fontaneller och ej förbenade skallsuturer, men annars lika). Men inte gör man kompletta genetiska utredningar för alla vuxna som drabbats av hjärnblödningar! Inte sänder man prover för uteslutande av genuin utredning av om någon blödarsjukdom föregått slagsmålet och det "dödande slaget" för att lindra slagskämpens ansvar? Det är väl bara att lära sig att ingen vet vad någon annan för med sig i sin arma kropp och därför kan dödens dö fast man inte menade det.
En annan slagsmålsregel är väl också att man inte får slå eller skada den som är mindre än man själv. Det fick jag lära mig redan innan jag började i Kindergarten.
*Istället för att näspa mig för att jag inte stött på revbensfrakturer från förlossningsvården, så kan du väl lägga fram något som styrker att det är vanligt. En länk till någon statlig redovisning av dokumenterade förlossningsskador på barn, vore bra. Både för mig och för alla andra här. Där vi kan utläsa om just revbensfrakturerna och deras vanlighet hos nyfödda. Finns det inte i svensk statistisk så kanske vi kan nöja oss med något internationelltfrån WHO eller något medicinskt sällskap.
För övrigt så tycker jag att Olofsson fotodokumentation av hans fynd i HA:s "delar" bör sändas till en neuropatolog i annat nordisk land för s.k. seccond opinion. Bara för att styrka att tidsbestämningen är korrekt. Jag tvivlar självklart inte på att han sett vad han sett, utan bara det här med att hans bedömning att det rör sig om ett status i en normal läkningsprocess i hjärnan och att den skulle vara upp till fjärde veckan efter skadan. Hos ett barn med normalt neurolgiskt status och utan alla CNS-fynd under de fyra veckor hon levde.