Citat:
Ursprungligen postat av
Moosky
Ja Olofsson har opponerat sig gällande de snabba inkompetenta medicinska underlagen då det gäller skakvåld. Inget nytt utan där har man dömt flera på felaktigt underlag. Han hade rätt då och har rätt även i dag då det gäller shaken baby. Han är fortfarande verksamhetschef på Rättsmedicinalverket i Uppsala, och den som uttalat sig om hjärnblödningarna i det här fallet, så tills ni tillhandahåller en annat utlåtande av en högre meriterad läkare, så gäller det än.
Nu ska det utredas ytterliga om barnet hade en sjukdom, och jag är inte säker på att dom är så skickliga dom sk ordinarie i fallet då det gäller EDS. Men det finns fler föräldrar som anklagats angående misshandel och det har tagit tid innan man funnit att EDS legat bakom. Så vi får se vad den högst oseriösa åklagaren lyckas komma med. För i HR är det inte gissa rita och spring som gäller utan hård fakta.
Som jag läst FUP:en och Intyget från Rättsmedicinalverket, där Olofssons utlåtande om de "bitar" av hjärnvävnanden han undersökt ingår, så föreslår Krantz och Nehinger inte utredning av Ehlers-Danlos syndrom (EDS) med hänsyn till de fynd som de rapporterar om i sitt intyg. Förslaget om EDS kom upp under rättegången dit Olofsson kallats av Försvaret. Därav åklagarens tillmötesgående att det självklart ska utredas också.
Viktigt att notera är att Olofsson INTE uttalar sig om annat än de "bitar" av hjärnvävnaden han tillsänts från Lund och då blir det en begränsning till subduralblödningarna. Det faller sig naturligt att han inte uttalar sig om epiduralblödningen om han inte haft den för undersökning. Han borde tydligare ange att han inte haft hela hjärnan för undersökning och tydligare klargöra vilka begränsningar det tillför hans möjligheter att uttala sig. Vad finns i hans undersökningsfynd som talar för EDS?
Vad jag tagit upp här är också det märkliga att detta med skakvål utan prut respekteras när det gäller vuxna människor och större barn. Så jag förstår inte riktigt argumenten för att just för spädbarn ska "shaken" inte respekteras utan all sköns, mer eller mindre befängda syndrom och rubbningar, tillföras. Låt säga att Schumacher och Holmlunds försäkringar inte skulle falla ut för att de inte angett att de egentligen har en grundläggande medfödd genetisk defekt? Eller att alla ska gå fria, som slagit en antagonist på käften som slagit huvudet i gatan och dött av epiduralblödning på fläcken, för de som slagit har ju inte haft avsikt att döda. Lite grand av "inte skära bara rispa"-tankegång och så råkar man finna att den slagne hade OI utan att den åtalade visste om det.
Ja, det verkar som om Olofsson är världsberömd i hela Uppsala. Jag kände inte till honom förrän jag mötte honom här i FUP:en. Däremot så vet jag att man i Bergwall-kommissionens rapport av någon outgrundlig anledning införde förslag om åtgärd att utreda just det här med "Shaken baby syndrom", vilket väl Bergwall aldrig utretts eller dömts för. (Han var ju på vårdinrättningen i Säter pga kidnappning och bankrån, sjukförklarad och under avvänjning för blandmissbruk). Här i den histopatologiska undersökning han gjort, av ett begränsat urval från HA:s hjärnvävnad, anför han i sitt svar till Lunds rättsmedicinska avdelning att han (objektivt) sett fenomen som styrker att blödningarna i HA:s hjärna skulle vara 1-4 veckor gamla. Inför rätten har han sen, på Försvarets kallelse, vittnat om nödvändigheten av att utreda om HA var behäftad av EDS. Jag förstår inte vilken kompetens han har för att uttala sig om det syndromet och vad i de objektiva fynden som stärker hans krav/förslag. Kärltypen vid EDS är orsakad av förändringar i kollagen 3 och han beskriver i sitt svar till Lund ingen sådan förändring utan hävdar istället närmast ett slags normal läkning av de subduralblödningar han undersökt.
Jag har bara skummat i allmänna media om att nästan 30-talet föräldrar ska ha fällts för att ha dödat sina barn och att dessa fall ska vara på ingång för rättslig omprövning. I det här aktuella fallet med flickan HA så råder ingen tvekan om att hon hade en epiduralblödning med kontusion vid datortomografi 9/9, hon hade färska blödningar i bägge ögonen och staspapiller, som är ovanligt hos barn med öppna fontaneller, fanns inte och hon hade både äldre och yngre revbensbrott. Det är inte förenligt med pappans "drömmar" att han kanske skakat dottern eller att han kanske slog i hennes bakhuvud så hårt när hon slutat andas och var pulslös. Tidigare, efter förlossningen, har flickan inte uppvisat några som helst symtom på CNS-skada. Varken vid barnmorskans undersökning eller senare på BVC och under inläggningen på CSK under augusti månad.