Citat:
Oj! Jag tänkte skriva i tråden och då var det 7 sidor men livet kom liksom emellan och nu är det redan uppe i 51! Du har förmågan att starta trådar som engagerar Har sett en del trådar om ämnet, men ingen ur det här perspektivet. Det verkar förekomma en uppfattning om att kvinnor sitter på den sexuella makten, att vi har något männen vill ha men som vi då kan använda som något slags maktmedel gentemot män.
Jag tycker att resonemanget är skevt, och utgår ifrån hur vissa män resonerar kring sex. För mig är det inte en makt att själv få välja att tacka ja, eller tacka nej i sexuella situationer. Att kvinnor får fler förslag än män är inte heller en makt som jag ser det.
Ställer frågan till Flashbacks kvinnliga användare.
Anser ni att ni har en sexuell makt? Och isåfall på vilket sätt gagnar det er? Andra reflektioner är självfallet välkomna.
Jag tycker att resonemanget är skevt, och utgår ifrån hur vissa män resonerar kring sex. För mig är det inte en makt att själv få välja att tacka ja, eller tacka nej i sexuella situationer. Att kvinnor får fler förslag än män är inte heller en makt som jag ser det.
Ställer frågan till Flashbacks kvinnliga användare.
Anser ni att ni har en sexuell makt? Och isåfall på vilket sätt gagnar det er? Andra reflektioner är självfallet välkomna.
men 51... där går gränsen för vad jag orkar läsa igenom haha.Jag får säga som så att för ett tag sen skulle jag ha sagt nej vi har ingen sexuell "makt", definitivt inte mer sexuella förmåner än männen men efter att ha argumenterat om saken i andra trådar och fortsatt i pm så har jag fått en ytterligare förståelse för det. Ja jag har mer sexuell makt över män än dom har över mig- i nya situationer och bekantskaper skulle jag vilja tillägga. Det märker jag men hur, det är svårt att beskriva. Jag "känner" att jag har mer övertag över killarna än tvärtom. Makes sense? Jag "känner" att om jag skulle säga bu eller bä så blir det nog garanterat så men om han skulle säga så till mig så faller det platt.
Blyg som jag är så är det nog den känslan som gör att jag blir ännu mer nervös och knappt törs öppna munnen rädd för att det kan tolkas fel och alltid rodnar bland män och känner mig extremt förlägen. Sen om den ofrivilliga känslan av övertag beror på att jag har högre moral än killar i allmänhet är ju en annan femma. Och sen är mina upplevelser och känslor bara mina och är inget jag menar är liktydigt för alla kvinnor.
En intressant aspekt i saken är ju din signatur. Kanske har det varit uppe här i diskussion redan men jaja: "Vi lever i en tid präglad av sexualitet, men också av dubbla, motsägelsefulla budskap till tjejer. Spela på din sexighet. Men aldrig för din egen skull, bara för betraktaren. Var sexig, men inte sexuell."- Katarina Wennstam
Varför uppmana till att spela på din sexighet om det inte är ett "maktmedel"? Vem är betraktaren om inte killarna som trånar efter din sexighet och allt vad det kan leda till för dom? Makt är ju bl a förmågan att kunna påverka andras beteenden och att ha något andra efterfrågar vilket ger dig fler möjligheter. Jag tror bara att vi kvinnor förknippar makt med något annat, med män? Och därför känns det så främmande för oss. Likaså att vi skulle stå för sexuell makt, det är ju nästan något fult, skamfullt och typ orättvist att utnyttja eller spela på enligt mångas sätt att betrakta det hela på. Det mest korrekta tror jag är att se det från det andra hållet isf; män är troligen i genomsnitt mer sexuella än kvinnor och vill oftare, tänker på det oftare och kan tänka sig att ha sex oftare än kvinnor (obs, generellt). Vem är då i underläge och vem är i överläge av könen? Vem är mest priviligierad att välja utgången för ens behov och vilja?
att det går för långt och gör sånt här....