Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-12-31, 09:10
  #37
Medlem
Dejads avatar
Stigfjorden är fin och mycket av det blåa i norra delen kan man navigera om man är lite försiktig, utanför har du Hermanöhuvud och skärgården söder om ön ner mot Kärringön, mysiga små kobbar att puttra runt i.
Citera
2017-01-01, 22:26
  #38
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dejad
Stigfjorden är fin och mycket av det blåa i norra delen kan man navigera om man är lite försiktig, utanför har du Hermanöhuvud och skärgården söder om ön ner mot Kärringön, mysiga små kobbar att puttra runt i.
Och det är ju precis just på den här typen av ställen man hade velat ha betydligt större skala på korten...
Citera
2017-01-01, 22:43
  #39
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Och det är ju precis just på den här typen av ställen man hade velat ha betydligt större skala på korten...

Just där finns ju faktiskt Hydrographicas specialer, Hermanö-Käringön-Hälleviksstrand. Skaffa SeaPilot-appen och köp kort, fungerar suveränt.

/capmac
Citera
2017-01-01, 23:18
  #40
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av capmac
Just där finns ju faktiskt Hydrographicas specialer, Hermanö-Käringön-Hälleviksstrand. Skaffa SeaPilot-appen och köp kort, fungerar suveränt.

/capmac
Ja, se på fan! Ni skall ha hjärtligt tack för tipsen!
Citera
2017-01-01, 23:42
  #41
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Och det är ju precis just på den här typen av ställen man hade velat ha betydligt större skala på korten...

Och precis just här kan Herr stofilen motvilligt förstora bilden på sin flång nya elektriska navigator!
Sedan är det bara att jaga rätt på de gigantiska sjökorten som blåst i sjön och plocka upp dem som ligger och skvalpar i slagvattnet och fortsätta.
Citera
2017-01-01, 23:55
  #42
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Och precis just här kan Herr stofilen motvilligt förstora bilden på sin flång nya elektriska navigator!
Sedan är det bara att jaga rätt på de gigantiska sjökorten som blåst i sjön och plocka upp dem som ligger och skvalpar i slagvattnet och fortsätta.
Hahaha! Jag hör dig! Men du förstår säkert sinnesfriden i att inneha en komplett uppsättning sjökort över de vatten man ämnar navigera!
Med blädderkorten i A3-format, i kombination med diverse specialer, tror jag nog att jag kommer känna mig fullständigt nöjd och belåten!
Elektroniska leksaker har man säkert stor glädje av, men jag känner att jag till en början gärna vill navigera på gammaldags vis. Det var längesedan, och då kunskap är färskvara så vill jag gärna hålla den färsk!
Citera
2017-01-02, 12:05
  #43
Medlem
Dejads avatar
Problemen med de digitala korten är att de bygger på de gamla papperskorten så det kvittar om du kan zooma ner på cm nivå då de ändå inte lodad under 3m kurvan

Dock kan man göra egna kort med rätt utrustning och programvara.

Bra ställen som ser hemska ut är:
http://kartor.eniro.se/m/lzsjC
Puttra långsamt in från norr och sen kan du lägga dig i viken in mot räbbevik (varit inne med en Maxi 77a så det borde gå med motorbåt)

http://kartor.eniro.se/m/sGGKw
Det går att gå in nästan hela vägen norr upp till Hermanö så länge man tar det lugnt.
Citera
2017-01-02, 16:53
  #44
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dejad
Problemen med de digitala korten är att de bygger på de gamla papperskorten så det kvittar om du kan zooma ner på cm nivå då de ändå inte lodad under 3m kurvan

http://kartor.eniro.se/m/sGGKw
Det går att gå in nästan hela vägen norr upp till Hermanö så länge man tar det lugnt.

Generellt har du rätt i att man skall vara försiktig med överzoom, men Hydrographicas kort bygger helt på egna mätningar med stereoflygfoto och kontroll-lodning.

Det hjälper ju inte på de ställen där dessa inte finns ( ditt första exempel är just söder om HY-korten. Men där de finns är de fantastiska. Fjordbådan till Hermanö, och hela Kosterskärgården. Massor av ställen i Sthlms skärgård. Runt Naven och Läckö i Vänern. Förhoppningsvis kommer Vasholmarna utanför Grundsund.

Ditt andra exempel täcks av Hy-kort. Så här ser det ut i Seapilot, det är inte illa.

http://imgur.com/a/MwdFM

Även standardkortet är bättre i Seapilot än på Eniro, även om de båda bygger på Sjöfartsverkets S57-data. Seapilot följer S-52 presentationsstandard så att korten ser ut så som utfärdarna avser, och byter skala på rätt ställen.

/capmac
__________________
Senast redigerad av capmac 2017-01-02 kl. 16:59.
Citera
2017-01-03, 09:54
  #45
Medlem
Dejads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av capmac
Generellt har du rätt i att man skall vara försiktig med överzoom, men Hydrographicas kort bygger helt på egna mätningar med stereoflygfoto och kontroll-lodning.

Det hjälper ju inte på de ställen där dessa inte finns ( ditt första exempel är just söder om HY-korten. Men där de finns är de fantastiska. Fjordbådan till Hermanö, och hela Kosterskärgården. Massor av ställen i Sthlms skärgård. Runt Naven och Läckö i Vänern. Förhoppningsvis kommer Vasholmarna utanför Grundsund.

Ditt andra exempel täcks av Hy-kort. Så här ser det ut i Seapilot, det är inte illa.

http://imgur.com/a/MwdFM

Även standardkortet är bättre i Seapilot än på Eniro, även om de båda bygger på Sjöfartsverkets S57-data. Seapilot följer S-52 presentationsstandard så att korten ser ut så som utfärdarna avser, och byter skala på rätt ställen.

/capmac
Skulle aldrig navigera efter Eniro, bara att lätt sätt att visa trevliga ställen över nätet. Gillar Hydrographica, saker ligger på sin plats i dem och de borde göra mer, tyvärr så säljer de inte så bra på västkusten som på andra sidan.
Navigerar bara så gott som bara digitalt (förutom några taffliga försök till solhöjder ute till havs vilket är gräsligt jobbigt i en gungande segelbåt) och har testat de flesta appar och prylar.
Just nu sitter det en Raymarine i sittbrunnen (härligt när man har ett komplett nätverk med autopilot, vindmätare osv) men har Hydrographicas kort digitalt på en laptop med OpenCpn, hade jag fått välja så hade jag gärna sett att de hade gått att köpa via navionics eller jeppesen så man kunde fått in dem i MaxSea (som jag personligen tycker är mycket bättre i och med tz motorn).

Hade familjen varit så skeptisk till att sätta sågen i skrovet på gamla gumman så hade nog nya ekolodet från raymarine pluggats in och vi hade kunnat sjömäta alla delar vi seglar på riktigt. Vill helst inte såga mer under vattnet än nödvändigt.
Citera
2017-05-24, 19:58
  #46
Moderator
Mr.Woodss avatar
Tänkte väcka tråden till liv igen, för snurran är nu på fullservice med bortkoppling av separatsmörjningen som tillägg. Nu tycker ni säkert att jag är lat, men det var inte avskräckande dyrt att få det ordentligt gjort av yrkesmän!
När jag får båten tillbaka är det inte mer än lite bottenmålning och polering kvar, så nu till min fråga:

Är det en vansinnig underskattning att jag klarar mig under litern/NM med min Johnson VRO 50hk, i lägsta planande hastighet? Då jag knappast har plats för mer än 2 x 23 liter bränsle så hoppas jag lite nervöst på det!
En räckvidd på 50 NM hade ju varit fantastiskt trevligt...
Citera
2017-05-25, 09:23
  #47
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Tänkte väcka tråden till liv igen, för snurran är nu på fullservice med bortkoppling av separatsmörjningen som tillägg. Nu tycker ni säkert att jag är lat, men det var inte avskräckande dyrt att få det ordentligt gjort av yrkesmän!
När jag får båten tillbaka är det inte mer än lite bottenmålning och polering kvar, så nu till min fråga:

Är det en vansinnig underskattning att jag klarar mig under litern/NM med min Johnson VRO 50hk, i lägsta planande hastighet? Då jag knappast har plats för mer än 2 x 23 liter bränsle så hoppas jag lite nervöst på det!
En räckvidd på 50 NM hade ju varit fantastiskt trevligt...
Lägsta planade fart är inte samma sak som ekonomifart. Jag inbillar mig att den infinner sig ca 1000 rpm under det varvtal motorn har på fullt skaft? Någon får gärna rätta mig här. Googla "ekonomifart".
Citera
2017-05-26, 10:35
  #48
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Lägsta planade fart är inte samma sak som ekonomifart. Jag inbillar mig att den infinner sig ca 1000 rpm under det varvtal motorn har på fullt skaft? Någon får gärna rätta mig här. Googla "ekonomifart".
Undrar om inte 1000 rpm under fullt skaft infaller ganska strax efter planingströskeln med min setup!?!
Vi får se, men vad jag behöver är nog tyvärr en starkare motor! Tänk ändå, om man hade känt att man har råd att unna sig en sprillans ny E-tec på 90 hk...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback