Citat:
Ursprungligen postat av
iconicatab
Ja du är på rätt spår.
Det sägs att en motorseglare är den perfekta båttypen för dem som INTE vill vara på sjön!
Motorseglare generellt:
- Boendekomforten är nog den bästa du kan få på båtar av motsvarande längd.
- Seglingsegenskaperna är helt tillräckliga för att kunna stänga av maskin när det blåser rakt från sidan eller snett bakifrån. Dvs semestersegling där man bestäämer sin färdväg dag-för-dag (utan "nödvändiga" resmål) funkar utmärkt.
- Även motorbåtar som färdas på öppet vatten(hav), färdas mycket bekvämare om man sätter stödsegel. En motorseglare är då perfekt utrustad för detta och du kan dessutom spara in 20-30% bränsle även vid motorgång, om man sticker till typ Gotland i rätt vind.
Den framträdande nackdelen är nog att de inte är så smidiga att manövrera, men det uppvägs lite av att de är relativt tunga vilket bidrar till ett lugnare beteende vid t.ex tilläggning.
OK. Ingen båt man kryssar med över huvud taget tolkar jag det som... Hade fått för mig att Winga-motorseglarna ändå presterar bättre en en vanlig snipa med stödsegel.
Nåväl, kanske är den ändå ett bra alternativ när jag nu vill bjuda familjen på båtsemester, och är ensam om att ha ordentlig sjövana.
Har även tittat på riktiga segelbåtar, men tror att, vid eventuellt dåligt väder, så kommer en Winga 78 definitivt uppskattas desto mer av familjen (och jag skall villigt erkänna att det ser ganska kungligt ut att kunna ratta sin båt under doghouse när det är kallt och spöregnar).