2017-05-26, 11:02
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Undrar om inte 1000 rpm under fullt skaft infaller ganska strax efter planingströskeln med min setup!?!
Vi får se, men vad jag behöver är nog tyvärr en starkare motor! Tänk ändå, om man hade känt att man har råd att unna sig en sprillans ny E-tec på 90 hk...
Mm. Då blir det lite trångt. Jag köpte ju en sprillans till mitt vrak som jag totalrenoverade. Det var dumt. Billigare och bättre att helt enkelt unna sig en nyare båt. Eller en ny.
Citera
2017-05-26, 23:16
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Mm. Då blir det lite trångt. Jag köpte ju en sprillans till mitt vrak som jag totalrenoverade. Det var dumt. Billigare och bättre att helt enkelt unna sig en nyare båt. Eller en ny.
Absolut!
Den här kostar inte mycket mer än en ny 90 hk E-tec, och då får man ändå en några år gammal sådan på 75 hk på köpet. Med all sannolikhet en oerhört mycket bättre affär!
Citera
2017-06-12, 01:58
Moderator
Mr.Woodss avatar
Tänkte att jag skulle ställa en fråga angående motorseglare.

Antagligen så kommer jag inte att nöja mig med dagsturer/tältcamping med en bensinslukande DC i sommar, så därför har jag börjat snegla lite på båtar att hyra! Eftersom jag ännu inte har lärt frugan att segla så slog det mig att hyra en Winga 78 någon vecka kanske inte vore så dumt?
Den förefaller ju vara bekväm som en smärre husvagn, och är det skitväder under perioden vi hyr så finns ju möjligheten att kura in sig och gå för motor!

Frågan är hur dessa båtar är att segla? Att man inte tar någon vidare höjd med dem har jag förstått, men för att vara motorbåtar skall de väl segla ganska hyfsat?
Senast redigerad av Mr.Woods 2017-06-12 kl. 02:01.
Citera
2017-06-12, 07:17
Medlem
Citat:
Ja du är på rätt spår.
Det sägs att en motorseglare är den perfekta båttypen för dem som INTE vill vara på sjön! ;)

Motorseglare generellt:
  • Boendekomforten är nog den bästa du kan få på båtar av motsvarande längd.
  • Seglingsegenskaperna är helt tillräckliga för att kunna stänga av maskin när det blåser rakt från sidan eller snett bakifrån. Dvs semestersegling där man bestäämer sin färdväg dag-för-dag (utan "nödvändiga" resmål) funkar utmärkt.
  • Även motorbåtar som färdas på öppet vatten(hav), färdas mycket bekvämare om man sätter stödsegel. En motorseglare är då perfekt utrustad för detta och du kan dessutom spara in 20-30% bränsle även vid motorgång, om man sticker till typ Gotland i rätt vind.
Den framträdande nackdelen är nog att de inte är så smidiga att manövrera, men det uppvägs lite av att de är relativt tunga vilket bidrar till ett lugnare beteende vid t.ex tilläggning.
Citera
2017-06-12, 10:26
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Ja du är på rätt spår.
Det sägs att en motorseglare är den perfekta båttypen för dem som INTE vill vara på sjön!

Motorseglare generellt:
  • Boendekomforten är nog den bästa du kan få på båtar av motsvarande längd.
  • Seglingsegenskaperna är helt tillräckliga för att kunna stänga av maskin när det blåser rakt från sidan eller snett bakifrån. Dvs semestersegling där man bestäämer sin färdväg dag-för-dag (utan "nödvändiga" resmål) funkar utmärkt.
  • Även motorbåtar som färdas på öppet vatten(hav), färdas mycket bekvämare om man sätter stödsegel. En motorseglare är då perfekt utrustad för detta och du kan dessutom spara in 20-30% bränsle även vid motorgång, om man sticker till typ Gotland i rätt vind.
Den framträdande nackdelen är nog att de inte är så smidiga att manövrera, men det uppvägs lite av att de är relativt tunga vilket bidrar till ett lugnare beteende vid t.ex tilläggning.
OK. Ingen båt man kryssar med över huvud taget tolkar jag det som... Hade fått för mig att Winga-motorseglarna ändå presterar bättre en en vanlig snipa med stödsegel.

Nåväl, kanske är den ändå ett bra alternativ när jag nu vill bjuda familjen på båtsemester, och är ensam om att ha ordentlig sjövana.
Har även tittat på riktiga segelbåtar, men tror att, vid eventuellt dåligt väder, så kommer en Winga 78 definitivt uppskattas desto mer av familjen (och jag skall villigt erkänna att det ser ganska kungligt ut att kunna ratta sin båt under doghouse när det är kallt och spöregnar).
Citera
2017-06-13, 07:03
Medlem
Citat:
OK. Ingen båt man kryssar med över huvud taget tolkar jag det som...
Jodå det funkar att kryssa också.

Men: Kölen för liten/ineffektiv i förhållande till undervattensdelen av skrovet, samt stort/högt skrov = stort vindfång gör att avdriften ofta blir besvärande.

Dvs kryssar gör man då för att det är kul att segla och lära sig mer om båten och vindarna. Inte så mycket för att färdas några längre sträckor åt det håll det blåser ifrån.
Citera
2017-06-13, 12:08
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Jodå det funkar att kryssa också.

Men: Kölen för liten/ineffektiv i förhållande till undervattensdelen av skrovet, samt stort/högt skrov = stort vindfång gör att avdriften ofta blir besvärande.

Dvs kryssar gör man då för att det är kul att segla och lära sig mer om båten och vindarna. Inte så mycket för att färdas några längre sträckor åt det håll det blåser ifrån.
Låter ju bra ändå!
Vitsen är att kunna erbjuda familjen en behaglig semester, även om det skulle bli skitväder, och samtidigt lära frugan grunderna för segling!

Ett alternativ jag tittat på är en B31. Båtarna ligger på Smögen respektive Hasselösund, så utgångsläget är perfekt för oss!
Bra veckopris är det också!
Citera
2017-06-13, 16:23
Medlem
Citat:
Ett alternativ jag tittat på är en B31.

En B30 hade vi under soldäcket på en Ockelbo DC21. Med tre Zenith-Stromberg och en dj.la massa länkar! Så de blev utbytta mot tre Weber 44. För att få ännu fler länkar!!
Citera
2017-06-13, 16:40
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av valaam
En B30 hade vi under soldäcket på en Ockelbo DC21. Med tre Zenith-Stromberg och en dj.la massa länkar! Så de blev utbytta mot tre Weber 44. För att få ännu fler länkar!!
Fast jag syftade ju iofs på en Boström 31 (segelbåt), inte en inombordsmotor...
För att ändå ge dig någon form av respons, så tycker jag att nämnda Ockelbo ser ut att vara en rätt så trevlig DC.
Citera
2017-06-15, 12:31
Moderator
Mr.Woodss avatar
Nu har snurran äntligen fått sig en rejäl genomgång!
Man har kopplat ur VRO:n, justerat förgasarna och gaswiren, provtryckt växelhuset och bytt olja på det, bytt tändstift och soppafilter, samt kunnat konstatera att bateriladdningen fungerar.

Nu blir det bottenmålning och förhoppningsvis sjösättning till helgen! Sedan är det bara lite pyssel kvar, som kan göras med båten i sjön!
Hoppas innerligt att jag får plats med en 45L- och en 25L-trycktank, annars får det bli två 25-litare.
Citera
2017-06-15, 21:51
Moderator
Mr.Woodss avatar
Tänkte ge utombordaren lite utvändig kärlek också, genom att borsta/slipa bort den lösa lacken och gå loss på riggen med drevfärg!
Vilken skall jag välja och hur går jag till väga?? Skall jag prima med någonting först?
Citera
2017-06-17, 22:32
Moderator
Mr.Woodss avatar
Kom igen nu! Visst vet ni hur man bär sig åt med målning av en aluminiumrigg!?
Nog kan man väl gå loss med vattenpapper innan lackering?
Hittills har jag tagit bort lös lack meddelst plastskrapa, högtryckstvättat bort de sista lösa resterna, samt avfettat ordentligt. I morgon blir det tre lager drevfärg, men bör det kanske slipas lite innan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in