Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-09-06, 18:14
  #49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Bra fråga.. Förutom att jag inte har gjort det.
Du använde ölburk och att man skulle ställa sig på den. vet du hur ölburken får sin styrka? vet du hur man kan minimera material men ändå få en konstruktion som tål en del så länge den är hel?
Vet du något om konstruktioner så är det dags att visa det
2016-09-06, 18:14
  #50
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlokOchSnygg
Nej. Aluminium har inte samma egenskaper som stål och mycket lägre smältpunkt

Fine. Ta en bit rör av valfritt stål. Jämför hur mycket last det tål efter att ha deformerats av en stålbit. Jämfört med en orörd referensbit.

Mekaniken är exakt den samma, men du kommer att behöva en hydraulpress för att mäta skillnaden.
2016-09-06, 18:16
  #51
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlokOchSnygg
Nej. Aluminium har inte samma egenskaper som stål och mycket lägre smältpunkt

Man får inte använda förenklade analogier. Man får inte presentera en akademisk rapport.

Exakt var ligger di. Intellektuella bekvämlighetszon i frågan? )
2016-09-06, 18:17
  #52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Fine. Ta en bit rör av valfritt stål. Jämför hur mycket last det tål efter att ha deformerats av en stålbit. Jämfört med en orörd referensbit.

Mekaniken är exakt den samma, men du kommer att behöva en hydraulpress för att mäta skillnaden.

Den kommer inte deformeras så länge jag eldar med material som finns i en husbyggnad
2016-09-06, 18:18
  #53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Man får inte använda förenklade analogier. Man får inte presentera en akademisk rapport.

Exakt var ligger di. Intellektuella bekvämlighetszon i frågan? )

Är det inte lika bra du erkänner att stål används i byggnader bl.a. på grund av att det är brandsäkert. Kan du inte visa en så enkel sak som du påstår så har du fel
2016-09-06, 18:22
  #54
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlokOchSnygg
Den kommer inte deformeras så länge jag eldar med material som finns i en husbyggnad

Testa och se. Jag lovar att du blir förvånad.
2016-09-06, 18:23
  #55
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlokOchSnygg
Är det inte lika bra du erkänner att stål används i byggnader bl.a. på grund av att det är brandsäkert. Kan du inte visa en så enkel sak som du påstår så har du fel

Stål har fördelar. Men det klarar inte en okontrollerad brand. (Läs rapporten jag länkade till)
2016-09-06, 18:24
  #56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Testa och se. Jag lovar att du blir förvånad.

Det kommer jag inte, fotade du ditt "test", kan du visa resultatet?
2016-09-06, 18:26
  #57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Stål har fördelar. Men det klarar inte en okontrollerad brand. (Läs rapporten jag länkade till)

Men du kan inte visa ett enda exempel från verkligheten där en byggnad i stål kollapsat på grund av brand?
Tycker du man skall tro på människor som påstår saker men inte inte kan visa att det hänt som de påstår
2016-09-06, 18:28
  #58
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlokOchSnygg
Det kommer jag inte, fotade du ditt "test", kan du visa resultatet?

Nej, det är ju dumt att läsa något, eller pröva något, som inte håller med dig.
__________________
Senast redigerad av EckiEcki 2016-09-06 kl. 18:30.
2016-09-06, 18:30
  #59
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlokOchSnygg
Men du kan inte visa ett enda exempel från verkligheten där en byggnad i stål kollapsat på grund av brand?
Tycker du man skall tro på människor som påstår saker men inte inte kan visa att det hänt som de påstår

Asked and answered. Du får inte andra svar bara för att du ställer frågan på nytt.

Tycker du man ska lägga tid på människor som inte "tänker läsa" akademiska rapporter? Tycker du man skall ödsla tid på en människa som inte verkar förstå att alla material ändrar storlek under temperaturväxlingar?
2016-09-06, 18:32
  #60
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Stål har fördelar. Men det klarar inte en okontrollerad brand. (Läs rapporten jag länkade till)

Beror på hur man bygger huset. Är det "100% stål", glas och asbest i en skyskrapa, finns det ju inget som kan ta eld. Möblemanget är också i asbest/stål. Fast sådana hus är nog inte riktigt okej numera.
Å andra sidan, finns det inget som kan ta eld..

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback