Det är verkligen något stört över Petter Northug.
Varför han hatar svenskar kan man fundera på. Varför han hatar just Calle H likaså. Men nu: Norrmannen går sitt livs kamp mot klockan för att hitta formen. Calle H är i samma situation (försöker hitta formen efter en problemfylld period) och presterar förvånansvärt bra. Då, av alla tillfällen, använder norrmannen sin energi till att håna svensken. Varför? Ja, det behöver man en psykolog för att bena ut.
Nej, förresten. Min teori står fast: Northugs farfar kom i vägen för nazisterna då de tack vare Sveriges geniala politiska taktik hade vägarna förbi Norge. (De kanske tog den enda ko som familjen Northug hade råd med?). Och så har svenskhatet gått i arv. Petter kommer från en inavlad släkt och lyckas inte tänka självständigt utan tycker med automatik likadant som bestefar.
Tills vidare hoppas jag att Northug inte tas ut i VM-truppen, att han åker sprinten och missar kvalet, åker femmilen och bryter efter 30. Därefter hoppas jag att han i förtvivlan dricker sprit, krockar i en rondell, skadar sig och tvingas avsluta karriären.
Då köper jag champagne.
Nåja. Det är hursomhelst något stört med Northug.