Citat:
Ursprungligen postat av
frankkk
En seger är en seger är en seger, så jag tycker ändå det är rätt att först i mål vinner. Precis som i skidskytte där jaktstarten baseras på ett helt annat lopp. Att poängen ska uträknas annorlunda kan diskuteras.
Konstigt att man ska lyckas vara inkonsekvent med sådan simpel statistik.
Citat:
Ursprungligen postat av
EatableAcrobat
Ja, det är helt klart rätt att den som är först i mål vinner.
Borde man helt strunta i att ha en vinnare på sista etappen i tourer? Jag tycker inte om det som det är nu, men kan förstå tanken att man inte vill ge en seger till vinnaren för etappen och en för slutställningen.
Ett problem är övergången som du var inne på EA, från att inte att ha räknat touretapper till att göra det. Rent visuellt blev det ju ganska konstigt när Björgen ploppade upp på 80 vinster och Kalla upp på 70 pallplatser på ett bräde. Det har även blivit en inflation i WC-tävlingar. För min del så tyckte jag det var bra system innan att WC-tävlingar räknades för sig och touretapper räknades för sig. Man behåller då värdet i en WC-seger vilket inte ska underskattas.
Är lite tveksam om först i mål ska ha segern. Vi har i tourernas historia sett många åkare i jaktstarterna gått ut i ensamt majestät och kunnat promenera hem segern väldigt lättvindigt. En vinst ska man kämpa för annars försvinner värdet i den. Att jämföra med skidskyttet är inte helt relevant då där är en massa skyttestationer på vägen som är ytterst nyckfulla.
Nu lär det knappast bli så att man slutar räkna in tourernas etapper som en riktig WC så det är bara att gilla läget