Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2017-01-28, 20:29
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thax21
Följetongen "Vem har flest världscupsegrar av Nilsson och Kalla och hur många har egentligen Kalla?" fortsätter. Idag uppgav ju FIS själva att det här var den första världscupsegern i Falun för Sverige på damsidan, samma sak påstods ett flertal gånger under NRK:s sändning. Om Kalla nu har 9 VC-segrar (lika många som Stina har efter idag) vill vän av ordning påpeka att en av dem kom i Falun.

Jo, men det var ju innan könsbytet. Har du ingen koll alls?
2017-01-28, 20:36
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Följetongen "Vem har flest världscupsegrar av Nilsson och Kalla och hur många har egentligen Kalla?" fortsätter. Idag uppgav ju FIS själva att det här var den första världscupsegern i Falun för Sverige på damsidan, samma sak påstods ett flertal gånger under NRK:s sändning. Om Kalla nu har 9 VC-segrar (lika många som Stina har efter idag) vill vän av ordning påpeka att en av dem kom i Falun.

En av Stinas 9 segrar är jakten i Oberstdorf, trots att Flugan hade bättre tid. Tack för den! Ser dock att Andrew Musgrave har kvar sin seger fortfarande för snabbast tid i jakten i Toblach för ett par år sedan. Sara Lindborg har inte någon seger för samma prestation enligt FIS:hemsida. Ge och ta eller vad ska man säg

Edit: Ser nu att Rolle Clara har fått tillgodoräkna en tredjeplats för tredje snabbast tid Musgraveloppet 2015.
Senast redigerad av rainbowia 2017-01-28 kl. 20:45.
2017-01-28, 20:40
Medlem
Citat:
Mycket bra poäng! Visst har Kalla en jaktstartsseger i Falun.

Problemet är väl att FIS inte verkar ha uppdaterat sin statistiksida. Åkarnas biografier visar ju segrar och pallplatser enligt det nya sättet att räkna. (Även statistikfliken på biografierna stämmer bra om man filtrerar fram VC-pallplatser.)
2017-01-28, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
En av Stinas 9 segrar är jakten i Oberstdorf, trots att Flugan hade bättre tid. Tack för den! Ser dock att Andrew Musgrave har kvar sin seger fortfarande för snabbast tid i jakten i Toblach för ett par år sedan. Sara Lindborg har inte någon seger för samma prestation enligt FIS:hemsida. Ge och ta eller vad ska man säg

Edit: Ser nu att Rolle Clara har fått tillgodoräkna en tredjeplats för tredje snabbast tid Musgraveloppet 2015.
Jag var av ren nyfikenhet i kontakt med FIS efter jaktstarterna i Oberstdorf och undrade varför man (först) räknat på åktid i år när man förra vintern (Lenzerheide och Quebec City) räknade ställningen i mål.

De tackade så mycket och ändrade till hur det är nu. (Ställningen i mål) Jag tycker dock det är tråkigt och märkligt att ett så stort förbund inte klarar av att vara konsekventa med statistiken. Det där Musgraveloppet hade jag ingen koll på. I samma TDS körde man jaktstart i Oberstdorf och där har Petter fått segern för att han var först i mål. De Fabiani som var snabbast den dagen har inte fått någon seger medräknad i sin biografi därifrån.
2017-01-28, 21:16
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EatableAcrobat
Jag var av ren nyfikenhet i kontakt med FIS efter jaktstarterna i Oberstdorf och undrade varför man (först) räknat på åktid i år när man förra vintern (Lenzerheide och Quebec City) räknade ställningen i mål.

De tackade så mycket och ändrade till hur det är nu. (Ställningen i mål) Jag tycker dock det är tråkigt och märkligt att ett så stort förbund inte klarar av att vara konsekventa med statistiken. Det där Musgraveloppet hade jag ingen koll på. I samma TDS körde man jaktstart i Oberstdorf och där har Petter fått segern för att han var först i mål. De Fabiani som var snabbast den dagen har inte fått någon seger medräknad i sin biografi därifrån.

Stina Nilsson har dig att tacka för den segern?!

Jag nämnde i statistiktråden om tokigheterna med Anna Karin Strömstedt som jag av en slump upptäckte efter spontanläsning av 80-talets resultat, så visst finns det en del att jobba med.

Annars är det jag själv uppskattat mest är fullständiga resultatlistor. På 80-talet så är endast poängtagarna med (topp-20). Mästerskap endast topp-6! Nationscupsställningen kan man bara glömma.
Senast redigerad av rainbowia 2017-01-28 kl. 21:20.
2017-01-28, 21:28
Medlem
Citat:
Stina Nilsson har dig att tacka för den segern?! .
Ja, men jag påpekade ju bara att de inte går efter sina egna riktlinjer. För jag minns att det var väldigt tydligt i samband med att man ändrade så att etapper blev riktiga världscupsegrar. Åktiden skulle inte räknas på jaktstarter mitt i tourer.

Felaktig statistik är det enda som är värre än avsaknad av statistik.
2017-01-28, 21:28
Medlem
Giggsys avatar
Sundling måste vara sexigast av de svenska damerna?
2017-01-28, 23:14
Medlem
Citat:
Ja, men jag påpekade ju bara att de inte går efter sina egna riktlinjer. För jag minns att det var väldigt tydligt i samband med att man ändrade så att etapper blev riktiga världscupsegrar. Åktiden skulle inte räknas på jaktstarter mitt i tourer.

Felaktig statistik är det enda som är värre än avsaknad av statistik.

En seger är en seger är en seger, så jag tycker ändå det är rätt att först i mål vinner. Precis som i skidskytte där jaktstarten baseras på ett helt annat lopp. Att poängen ska uträknas annorlunda kan diskuteras.

Konstigt att man ska lyckas vara inkonsekvent med sådan simpel statistik.
2017-01-28, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
En seger är en seger är en seger, så jag tycker ändå det är rätt att först i mål vinner. Precis som i skidskytte där jaktstarten baseras på ett helt annat lopp. Att poängen ska uträknas annorlunda kan diskuteras.

Ja, det är helt klart rätt att den som är först i mål vinner.

Borde man helt strunta i att ha en vinnare på sista etappen i tourer? Jag tycker inte om det som det är nu, men kan förstå tanken att man inte vill ge en seger till vinnaren för etappen och en för slutställningen.
2017-01-28, 23:39
Medlem
rainbowias avatar
Citat:

Citat:
Ja, det är helt klart rätt att den som är först i mål vinner.

Borde man helt strunta i att ha en vinnare på sista etappen i tourer? Jag tycker inte om det som det är nu, men kan förstå tanken att man inte vill ge en seger till vinnaren för etappen och en för slutställningen.

Ett problem är övergången som du var inne på EA, från att inte att ha räknat touretapper till att göra det. Rent visuellt blev det ju ganska konstigt när Björgen ploppade upp på 80 vinster och Kalla upp på 70 pallplatser på ett bräde. Det har även blivit en inflation i WC-tävlingar. För min del så tyckte jag det var bra system innan att WC-tävlingar räknades för sig och touretapper räknades för sig. Man behåller då värdet i en WC-seger vilket inte ska underskattas.

Är lite tveksam om först i mål ska ha segern. Vi har i tourernas historia sett många åkare i jaktstarterna gått ut i ensamt majestät och kunnat promenera hem segern väldigt lättvindigt. En vinst ska man kämpa för annars försvinner värdet i den. Att jämföra med skidskyttet är inte helt relevant då där är en massa skyttestationer på vägen som är ytterst nyckfulla.

Nu lär det knappast bli så att man slutar räkna in tourernas etapper som en riktig WC så det är bara att gilla läget
2017-01-28, 23:58
Medlem
Citat:
Är lite tveksam om först i mål ska ha segern. Vi har i tourernas historia sett många åkare i jaktstarterna gått ut i ensamt majestät och kunnat promenera hem segern väldigt lättvindigt. En vinst ska man kämpa för annars försvinner värdet i den. Att jämföra med skidskyttet är inte helt relevant då där är en massa skyttestationer på vägen som är ytterst nyckfulla.

Well, jag tycker det blir en fråga för en annan diskussion vilka segrar man värderar högst. Alla segrar behöver inte vara lika prestigefulla. Bara dom bästa tar sådana segrar, och kanske gör det av en anledning.
2017-01-29, 00:03
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Well, jag tycker det blir en fråga för en annan diskussion vilka segrar man värderar högst. Alla segrar behöver inte vara lika prestigefulla. Bara dom bästa tar sådana segrar, och kanske gör det av en anledning.

Anledning = 1 seger sedan tidigare = ett försprång från start = straffspark till ny seger

Ja, vi tycker kanske olika i frågan.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in