Citat:
Ursprungligen postat av
Thincan
Är det någon som ve hur uppläggen ser ut hos andra landslag? jag tänkte på finland främst då niskanen nyligen valt en egen tränare, kör dom en mera individ fokuserad satsning, eller är niskanen som kalla och ligger utanför landslaget. (Jag är bara nyfiken)
Niskanen ligger inte utanför landslaget, hennes tidigare tränare Piirainen var inte heller landslagstränare även om han var med i tränarstaben för ngt år sedan.
I Finland har det väl rätt långt varit så att man har personliga tränare som håller i upplägget, sedan finns landslagstränarna till hands på läger och som bollplank, även om det finns sådana som har ngn av landslagets tränare som personlig tränare.
Under Dalen var det väl lite oharmoniskt när tex Jylhä tränade många av de bästa, vilket undergrävde Dalens position. Numera är väl Jylhäs titel mera av förbundskapten än landslagstränare och flera av hans tiidgare adepter har numera andra personliga tränare. Så jag trodde kanske man skulle försöka tighta till landslagets träningsupplägg när Jylhä återkom på topposten men istället har det eg blivit mera fria tyglar och delegering av träningsansvaret till de enskilda tränarna/atleterna.