2005-12-07, 11:06
Admin och moderatorer skriver ofta om att Flashback ska vara ett diskussionsforum och inte en/ett [valfri rälig företeelse]. Jag håller oftast med, men om det nu är diskussionerna som är viktigast så kan man fråga sig varför man måste scrolla så långt för att hitta dem? Kort sagt: Varför alla dessa klistrade trådar?
Jag föreslår att klistrandet begränsas till en enda tråd per delforum. Vad denna tråd ska kallas är upp till forumets moderator(er) men "Särskilda bestämmelser och FAQ för [delforumnamn] - vänligen läs innan du postar" torde passa de flesta.
För att det här inte ska bli för abstrakt så följer nu några slumpmässigt utvalda exempel på vad jag menar:

Vad tycker ni?
Jag föreslår att klistrandet begränsas till en enda tråd per delforum. Vad denna tråd ska kallas är upp till forumets moderator(er) men "Särskilda bestämmelser och FAQ för [delforumnamn] - vänligen läs innan du postar" torde passa de flesta.
För att det här inte ska bli för abstrakt så följer nu några slumpmässigt utvalda exempel på vad jag menar:
- Utvecklande av datasäkerhetsforumet (tips/förslag/synpunkter) - Hedervärt, men det borde varit en alldeles vanlig tråd. Moderatorer ska inte använda klistring för att på ett artificiellt sätt hålla liv i sina egna trådar.
- Innan du frågar om HJÄLP! (Programmering) - Slå ihop med länksamlingen och döp om till FAQ. Det behövs inte två trådar.
- GUIDER, FAQ & LÄNKAR (Läs denna innan du postar!!) (Warez & P2P) - Så ska det se ut! Bravo oGGo!
- Länkar till butiker som säljer billig alkohol till Sverige[samt diskussion] (Alkohol) - Återigen hedervärt, men en populär tråd håller sig flytande av sig själv. Vill man uppmärksamma att den existerar så gör men det från FAQ-tråden.
- En FAQ skulle kanske inte skada.. (Alkohol) - En FAQ som fyller sin funktion och inte bara är en vanlig diskussionstråd som ligger och högst upp och skräpar 19 månader senare skulle kanske inte skada?
- Doping & dopingpreparat - fem klistrade trådar som i stället borde länkas till från en FAQ.
- Tripprapporter har två separata tripprapportsindex. Slå ihop båda med FAQ i tråden "FAQ och tripprapportindex".
- Astrologi - grundkurs I - Jag har sagt det förr: intressanta ämnen klistrar sig själva.
- Icke önskvärda inlägg//mod (Feminism) - Om de nu är icke önskvärda så känns det lite fånigt att de ska vara klistrade högst upp. Gör den till en vanlig tråd och länka till den från den klistrade tråden med specialregler för den som vill se exempel på vad som inte är önskvärt.
- Snart är det Efterlyst på TV... Här diskuteras programmet Efterlyst (Integration och invandring) - Har mastodonttrådar ett så stort egenvärde att de till och med måste klistras?
- Frågor om kändisar osv som åker fast. [Forumets ämnesgräns] (Juridik & kriminologi) - Gamla sketna inlägg som ligger och skräpar i stället för en rejält uppstyrd FAQ?! Vafalls?! Pellefant kan bättre.
- Upprensning I Sex Och Samlevnad - Om man ska ta i med hårdhandskarna mot OT-inlägg så kanske man inte ska klistra en ganska tramsig OT-tråd själv?

Vad tycker ni?