• 1
  • 2
2004-05-07, 00:36
Medlem
...eller ? Jag kan börja lite lätt...

Q: Är det farligt att dricka hembränd sprit ?
A: Det beror vad som menas med hembränd sprit, sprit som har destillerats ur en mäsk bestånde av socker, jäst och vatten är inte mer farlig än vanlig sprit, men sprit som har framställts med hjälp av diverse kemiska reaktioner av en okunnig person kan vara direkt dödlig.

Q: Det finns metanol i hembränt !
A: Ja det finns det faktiskt, det bildas metanol när man jäser mäsken men det är i så små mängder att det inte är skadligt.

Q: Varför har massa folk dött när dom har druckit hembränt då ?
A: För att spriten troligtvis hade varit utblandad med metanol.

Q: Hur kan man kolla så det inte är metanol ?
A: Finns inget säkert "kökstips",så är du osäker drick inte.

Q: Är det säkrare att dricka smuggelsprit ?
A: En stor del av dom som dog i norge för ett par år sen pga metanol förgiftning hade köpt spriten på butelj i tron av att det var smuggelsprit. Så helt säker kan man inte va.

Q: Är det svårt att göra egen sprit ?
A: Nej, finns ganska enkla sätt att göra egen sprit på b.la Plastbrännaren OBS! det är olagligt att göra sin egen sprit

Q: Hur gör jag mäsk ?
A: Köp ett paket turbojäst och läs på baksidan, tänk på att sockret måste lösa sig helt och att det står i rumstemperatur och den är klar när den har slutat och pyst och fräst och smakar som ett dåligt vin. OBS! det är olagligt att göra mäsk

Q: Går det dricka sig full på mäsk ?
A: Visst går det den innehåller 12-14 % alkohol om allt har gått som det ska, men det smakar apa.

Q: Är det svårt att bygga sig en egen destillations apparat ?
A: Såvida vi inte pratar om en plastbrännare eller spiralbrännare så är det svårt dels för att man måste kunna hårdlöda eller svetsa sen måste varje fog vara 100% tät om inte kan etanol gas sippra ut och det kan bli en jävla smäll. OBS!! det är olagligt att inneha destillations utrustning

Q: Vart går dom att köpa ?
A: Ja säg det, svetskunnigt folk brukar ha nån liggandes..

Q: Måste man rena spriten efter destillation ?
A: Tja, ska nån dricka den så är det nog uppskattat, men den är inte mer "farlig" som orenad.

Q: Jag har beställt sprit på Internet men jag är inte 18 år, kommer jag få spriten ändå ?
A: Först och främst måste man va 20 år för att köpa sprit i Sverige. Det skiljer sig från företag till företag och hur dom väljer att leverera, kommer det via posten så blir det inga problem är som ett vanligt paket, men använder dom privata åkerier så kan det bli tuffare.

Q: Jag har sett att macken säljer etanol till bilar, går det att dricka den ?
A: Nej, den innehåller 85% etanol och 15% bensin, så låt bli!

Q: Det finns ju en massa produkter som innehåller etanol t.ex t-röd går det inte att rena dom på nått vis?
A: Nej, det är sk. dentunerade produkter dvs att ämnen som har liknande egenskaper och kokpunkt som etanol har tillsatts och gjort den odrickbar och omöjlig att särskilja vid destillation (varjefall i hemmiljö)

Q: Varför pratar alla om 96% sprit och inte om 100% ?
A: För att 96% är det högsta procent etanol kan ha i vår atmosfär, läkarspriten uppger 99,5% på etiketten och det stämmer till du öppnar korken.

Q: Är det farligt att dricka 96% sprit ?
A: Tja man ska nog inte snapsa den, och man kanske får anpassa groggarna lite.

Q: Jag undrar hur mycket sprit man tål när man är 15 år och aldrig har druckit förut ?
A: Omöjlig fråga att svara på, Rut 15år 49kg tål mindre än Ulf 15 år 115 kg...men ett sex pack stark öl brukar sänka dom flesta debutanter.

Q: Varför spyr jag och får minnesluckor jämt ? är det för att jag dricker hembränt?
A: För mycket sprit, Nej.

Q: Hur får man tag i sprit när man är under 20 år och ingen köper ut åt en ?
A: Tja fanns det nån universal lösning på det problemet så skulle sveriges högstadie och gymnasieelever vara överlyckliga, men det gäller att vara kreativ, hade jag vart så driftig jämt som när jag skulle skaffa sprit i 15-16 års åldern hade jag nog vart rik vid det här laget.

Q:Varför blir man bakfull ?
A: Det bildas kemikalier när kroppen bryter ner etanolen och dom mår man inget vidare av sen är etanolen urindrivade vilket leder till uttorkning som kan ge huvudvärk, illamående mm, sen kan massa psykiska åkommor komma smygandes.

Q: Går det att "bota" bakfylla ?
A: Nja, men man kan alltid förebygga bl.a genom att dricka en massa vatten och äta helst nått fett innan man går och lägger sig.

Q: Varför kissar man så mycket när man dricker öl ?
A: För att öl nästan bara innehåller vatten och alkohol är urindrivande.

Länktips: http://www.bryggforum.com Forum för Hembrännare
http://www.amazingstill.com/ Gert Strand, om bla plastbrännaren, superjäst.
http://bryggare.allhandel.se/download/klick.asp?id=11 Spiralbrännaren en relativt lättbyggd och effektiv brännare.

Nu orkar jag inte mer...och kommer inte på nått mer...

EDIT: 040523
Citera
2004-05-22, 21:18
Medlem
johanbtks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jeep
Q: Är det svårt att bygga sig en egen destillations apparat ?
A: Såvida vi inte pratar om en plastbrännare, så är det svårt dels för att man måste kunna hårdlöda eller svetsa sen måste varje fog vara 100% tät om inte kan etanol gas sippra ut och det kan bli en jävla smäll. OBS!! det är olagligt att inneha destillations utrustning

Det kanske vore på sin plats att upplysa om spiralbrännaren. http://bryggare.allhandel.se/download/klick.asp?id=11
Citera
2004-05-23, 23:17
Medlem
muddafrikkas avatar
Citat:
Q: Varför blir man bakfull ?
A: Det bildas kemikalier när kroppen bryter ner etanolen och dom mår man inget vidare av sen är etanolen urindrivade vilket leder till uttorkning som kan ge huvudvärk, illamående mm, sen kan massa psykiska åkommor komma smygandes.

Q: Går det att "bota" bakfylla ?
A: Nja, men man kan alltid förebygga bl.a genom att dricka en massa vatten och äta helst nått fett innan man går och lägger sig.
http://217.75.104.59/scandinavia/sho...d.php?t=100129
Där finns det en hel del att läsa angående bakfylla och dess förebyggande, främst det angående Resorb lät intressant..
Citera
2004-05-24, 00:02
Medlem
jenas avatar
Klistrad efter önskemål!!!
Citera
2004-05-24, 13:56
Medlem
Citat:
Q: Hur gör jag mäsk ?
A: Köp ett paket turbojäst och läs på baksidan, tänk på att sockret måste lösa sig helt och att det står i rumstemperatur och den är klar när den har slutat och pyst och fräst och smakar som ett dåligt vin. OBS! det är olagligt att göra mäsk
Det är väl inte olagligt att göra mäsk? det är väl bara olagligt att jäsa drycker över 18%?
Citera
2004-05-24, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartberg
Det är väl inte olagligt att göra mäsk? det är väl bara olagligt att jäsa drycker över 18%?

Man får jäsa drycker bara om dom innehåller en viss mångd frukt...dvs man får jäsa vin men inte mäsk...

//Jeep
Citera
2004-08-08, 00:22
Medlem
Farbror Buskes avatar
Citat:
Q: Är det farligt att dricka 96% sprit ?
A: Tja man ska nog inte snapsa den, och man kanske får anpassa groggarna lite.
96%-ig sprit ger frätskador på slemhinnorna! Dvs. mun, hals och mage. Man ska definitivt inte snapsa det!
Citera
2004-08-08, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror Buske
96%-ig sprit ger frätskador på slemhinnorna! Dvs. mun, hals och mage. Man ska definitivt inte snapsa det!

Vet du vart gränsen går där? Tycker det är intressant, det finns ju stroh rom som är 80% (har jag snapsat en gång inget jag rekommenderar..) är det också så starkt att det är skadligt?
Citera
2004-08-08, 16:13
Medlem
Sees avatar
det finns nog inte någon sprit som är bra att shotta. tror nog inte att det är så bra att shotta något som är över 50%.. visserligen säljer man ju 55% absinth på barer.. och vissa tar ju det som en shot. kan vara kul att veta hur farligt det är.
Citera
2004-08-08, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror Buske

Ajdå. Jag brukar alltid ta med mig en dl 96%, inköpt på Cypern, på festerna
och snapsa. Alltid lika kul när folk inte vet vad det är och drar en jävel >
Citera
2004-08-09, 09:26
Medlem
Hmm. De säljer ju 50+%:ig sprit på systembolaget och då kan det väl knappast vara farligt att snapsa, iofs säljer de ju inget som är tänkt att drickas rent som är mycket högre än 40%. Men ~40% kan väl knappast vara farligt för slemhinnorna, hade det inte varit massa skitsnack om det då? Har en kompis med chrons sjukdom (Tarmsjukdom) och att dricka ren sprit var inte så farligt för honom i varje fall, så tarmarna verkar tåla det.

En annan sak om de tål högre procent eller inte. Intressant att veta
Smaklökarna bedövas ju rejält redan vid 35-40% i varje fall.
Citera
2004-08-09, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grimmy
Smaklökarna bedövas ju rejält redan vid 35-40% i varje fall.

Kan lova att det känns halvskumt efter ett par 96% snaps o
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in