Citat:
Ursprungligen postat av
dstruct
Jag försöker inte hävda att alla rika människor är onda, och jag är inte kommunist utan mer åt det borgerliga hållet. Det jag menar är att många rika tar oetiska beslut fast de egentligen inte skulle behöva rent ekonomiskt.
Jag har respekt för sådana som Ingvar Kamprad som skapar arbete åt många människor och återinvesterar i företaget och behandlar sin personal bra. Och att det säkert kan vara tufft ibland med stenhård konkurrens.
Men många utnyttjar ju även systemet så mycket de kan, undviker skatter för de har de rätta kontakterna och kunnandet. Korruption, barnarbetare osv.
Du har tyvärr svalt Myten om Ingvar Kamprad.
För han och IKEA står inte för något av det goda du räknar upp, snarare tvärtom har han blod på händerna.
Men först och främst kan det kanske vara nyttigt att påpeka vilken direkt skillnad det är på den lokala ekonomin mellan dels lokala näringar, och dels stora nationella (och internationella) kedjor.
Den näring som har störst positiv påverkan på den lokala ekonomin är de lokala näringarna. De lokala näringarna återinvesterar i den lokala ekonomin så mycket som 70 % av inkomsterna. Men de nationella/internationella kedjorna, de står endast för en 30 %ig återinvestering i den lokala ekonomin.
Ser du skillnaden?
Ingvar Kamprad tar alltså pengar Ut Ur de städet han har smällt upp sina IKEA-varuhus.
Och det gjorde han Samtidigt som han tog död på alla de Lokala möbelvaruhusen som fanns där tidigare, som Återinvesterade sina inkomster i staden.
Så - Kamprad har alltså tagit massor av pengar Från oss.
Men vad han Också har gjort, som jag tycker är mycket värre, är att han har helt egenhändigt förstört den svenska traditionella möbelnäringen.
För före IKEA fanns det lokala möbelvaruhus, som både designade själv och importerade själv. Som alltså gjorde den svenska möbelindustrin till en levande, organisk, tradition. Som alltså var direkta arvtagare till all den tidigare gamla svenska möbeldesignen osv.
Allt det förstörde Kamprad.
Är det "ondska" som TS frågar efter?
Jag vet inte, men det är iaf samvetslös och gränslöst egoistisk girighet. Utan minsta tanke på konsekvenser.