Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-08-29, 07:23
  #1
Medlem
dstructs avatar
Vad är det som gör att många riktigt rika människor aldrig nöjer sig och blir girigare och girigare, vill ha mer och mer makt? Att de flesta skulle vilja ha några miljoner på bankkontot och slippa sitt monotona arbete kan man förstå. Men jag pratar om de riktigt rika som inte ens behöver jobba. Kanske till och med ärvt sin rikedom eller ett företag.

De verkar mer benägna till ondska och oetiskt handlande än fattiga. De är sådana här personer som skulle kunna skjuta en president om den förslår att höja de rikas skatter med någon procent.
Eller bomba sönder ett helt land om de skulle kunna tjäna några extra hackor. Orkestrerar krig. Man kan ju förstå om riktigt fattiga hade den attityden. Men de här blir förbannade när de inte kan köpa den där sjuttonde segelbåten. Eller om de går marginellt mindre i vinst på grund av facket. Helst vill de slippa skatter helt, då de inte har råd de har bara 50 miljarder på kontot och det är mindre en grannen som har 74. De älskar därför Schweiz. Kan inte bevisa att det är så utan går bara på min egen erfarenhet av vad man ser och hör och läst i historieböckerna (adeln, kungar, maffian m.m.)
__________________
Senast redigerad av dstruct 2016-08-29 kl. 07:26.
Citera
2016-08-29, 07:39
  #2
Medlem
Sociopater har inget samvete, men däremot ett gigantiskt ego som kräver mer och mer. Egot blir aldrig mätt på pengar så där har du kanske svaret. Enligt Jesus så är det Mammon som är de girigas gud, tja det finns kanske en penninggud som de rika har kontakt med vem vet?
Citera
2016-08-29, 07:40
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dstruct
Vad är det som gör att många riktigt rika människor aldrig nöjer sig och blir girigare och girigare, vill ha mer och mer makt? Att de flesta skulle vilja ha några miljoner på bankkontot och slippa sitt monotona arbete kan man förstå. Men jag pratar om de riktigt rika som inte ens behöver jobba. Kanske till och med ärvt sin rikedom eller ett företag.

De verkar mer benägna till ondska och oetiskt handlande än fattiga. De är sådana här personer som skulle kunna skjuta en president om den förslår att höja de rikas skatter med någon procent.
Eller bomba sönder ett helt land om de skulle kunna tjäna några extra hackor. Orkestrerar krig. Man kan ju förstå om riktigt fattiga hade den attityden. Men de här blir förbannade när de inte kan köpa den där sjuttonde segelbåten. Eller om de går marginellt mindre i vinst på grund av facket. Helst vill de slippa skatter helt, då de inte har råd de har bara 50 miljarder på kontot och det är mindre en grannen som har 74. De älskar därför Schweiz. Kan inte bevisa att det är så utan går bara på min egen erfarenhet av vad man ser och hör och läst i historieböckerna (adeln, kungar, maffian m.m.)

Man lär sig från början att bry sig om vissa enstaka saker som pengar och, om det är möjligt, sin familj.
Man tränas till ett "sociopatiskt" beteende.
Se och jämför rödgrön (alla ska med, alla är lika mycket värda) med borgare (jag jag jag).
Man är beredd att "gå över lik" för att få ut lite mer pengar men man vill inte smutsa ner sina fina händer och fingrar så man betalar andra/har makt att beordra andra till att göra ens äckliga illasinnade skitjobb.
Citera
2016-08-29, 10:05
  #4
Medlem
BeeGeesnoses avatar
Sedan beror det även på hur man ser det.

I din beskrivning så läser jag "pengar pengar pengar" och vad man kan
"köpa köpa köpa".

Det faktum att en del av världens rikaste människor aldrig har sett det
på samma sätt är det som även gjort dem så rika.

Det handlade inte om pengarna i starten, och således inte efter 100 miljoner kronor.
En del människor startar företag av kärleken till just det. Entreprenörer.

Att vissa då tolkar en företagsledares sura min efter en negativ kvartalsrapport
för girighet klingar således inte helt rätt.

Att i så god mån som möjligt även slippa skatter är ju helt logiskt.
Dessa är såklart en last för företaget.

Har mindre med det faktum att man vill köpa på sig än mer saker.
Det är ju liksom bortom relevans vid den inkomstnivån.

Större makt kan även det länkas till möjligheten att öka sitt inflytande
över företagets framtida överlevnad.

Har genom åren stött på så många dokumentärer om rika människor som
bara skall samla på sig en massa stora fastigheter och hör och häpna -
sätter nästan aldrig sin fot i dem minsann!

Det kallas för investeringar och de flesta har ju fått läsa tipset om att inte
placera alla ägg i samma skål.

Har väldigt lite med det faktum att vissa vill spendera 1 vecka i varje
villa de har på papper.
Citera
2016-08-29, 10:08
  #5
Medlem
Shamdons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dstruct
De verkar mer benägna till ondska och oetiskt handlande än fattiga.
Det tror jag inte att du själv tror om du tänker efter lite. Däremot så förstoras ju deras ondska upp i paritet med den kraft som ligger bakom handlingen.

En fattig som utför samma sorts handlingar fast på "sin nivå" når inte ut till lika många och därför verkar det som om de rikas handlingar är värre även om de inte är mer hemska eller elaka än de fattigas.

Det bakomliggande skälet är att de helt enkelt ser det som sin uppgift att försvara och bygga vidare på sin egen, sin familj och sin släkts egendom och rikedom.

Du har säkert märkt på dig själv eller hos bekanta som dramatiskt ökat sin inkomst att utgifterna snabbt lägger sig på en ny nivå som är rimlig för den nya inkomsten. Samma sak gäller för det mesta från förluster till risker till fiender och längtan. Det är en del av vår drivkraft.

Om du klarar av att gå genom livet och nöja dig med en fast nivå på utgifter och risktagande och ändå må bra så kommer livet bli lekande lätt. För de flesta av oss blir detta dock ett urbota tråkigt liv och man väljer ofta risktagande istället. Och om man då har mycket makt och stor rikedom så kommer ens eget risktagande att påverka omvärlden.

Men, som sagt, jag håller inte med om kopplingen mellan rikedom och ondska mer än att de som byggt upp sin egen rikedom säkert har format sin moral annorlunda än de som förblir fattiga.
Citera
2016-08-29, 11:26
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dstruct
Vad är det som gör att många riktigt rika människor aldrig nöjer sig och blir girigare och girigare, vill ha mer och mer makt?

Jag utgår ifrån att TS vill diskutera girighet? vilket inte riktigt är samma sak som rikedom och ondska och investerande entreprenörer.

Girighet, snålhet och sparsamhet är tre helt olika saker.

Girighet innebär ett överdrivet begär av att samla ägodelar förenat med överdriven sjuklig snikenhet, sparsamhet, eller vinningslystnad.

Girighet bör inte blandas ihop med sparsamhet. En kreativ person kan exempelvis tillverka egna julklappar eller fynda på rea, medan en girig person kan undvika att handla julklappar överhuvudtaget. En girig person tänjer gärna orealistiskt mycket på gränserna och får oftast ett dåligt rykte för sin snikenhet bland sina anhöriga.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Girighet

Detta med snikenhet är intressant, jag har stött på några riktigt giriga människor och kunnat konstatera att det faktiskt inte är att öka sin förmögenhet i sig som är det viktigaste för dem, utan på sättet som de gör det.
Får de välja mellan en trisslott där vinsten är 5 miljoner med krav på att skänka bort 2 miljoner (3 miljoner i ren vinst) och en trisslott med en vinst på 1 miljon som de får behålla helt själva så ger jag mig fan på att de hellre skulle ta lotten med 1 miljon i vinst och slippa ångesten och må dåligt över att behöva ge bort 2 miljoner.

Dessa giriga människor kallar sig själva för sparsamma, de är snåla men det märks inte direkt utåt då de tex kan äga ett flygplan och roa sig med att flyga för nöjesskull fast det kostar mycket pengar, på väg till flygplatsen så stänger de däremot gärna av AC:n i bilen och lider i värmen för att spara en krona.

"Att be den girige om något är som att gräva en grop i vatten."
Citera
2016-08-29, 11:45
  #7
Avstängd
Iwannakissrihannas avatar
Håller med, jag märker när jag har pengar så blir jag ofta mer elak och mindre öppen i sinnet. Jag känner att jag har och det gör en mer villig och kanske mer snål. Rikedom gör en snål. Man är rädd att förlora det man har oavsett inkomst.
Citera
2016-08-29, 12:08
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iwannakissrihanna
Håller med, jag märker när jag har pengar så blir jag ofta mer elak och mindre öppen i sinnet. Jag känner att jag har och det gör en mer villig och kanske mer snål. Rikedom gör en snål. Man är rädd att förlora det man har oavsett inkomst.

"Girigheten växer med pengarna."

Förr i tiden var girighet en dödssynd men i dagens samhälle är det väl snarare en dygd där giriga människor beundras.
Citera
2016-08-29, 12:12
  #9
Avstängd
Iwannakissrihannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xuno
"Girigheten växer med pengarna."

Förr i tiden var girighet en dödssynd men i dagens samhälle är det väl snarare en dygd där giriga människor beundras.
Skulle du säga att du är girig när du har mycket pengar? Hur tänker du? Ska fattiga må dåligt och du som rik bra?

Jag kan tänka mig att egot kommer fram av rikedom.
Citera
2016-08-30, 12:37
  #10
Medlem
cryptographys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shamdon

Om du klarar av att gå genom livet och nöja dig med en fast nivå på utgifter och risktagande och ändå må bra så kommer livet bli lekande lätt. För de flesta av oss blir detta dock ett urbota tråkigt liv och man väljer ofta risktagande istället. Och om man då har mycket makt och stor rikedom så kommer ens eget risktagande att påverka omvärlden.

Så är det ju. Det är därför börsmäklare mår så dåligt under finanskrascher eller om dom avskedas. Det pratas ju om att många hoppar mot sin död vid besked om uppsägning. Det beror på att dom fråntas en uppgift där dom fritt kan vara risktagande och kan känna sig tillfreds när deras risktagande lönar sig.

Det finns t.o.m en handfull storfilmer med detta som bas. Man får följa börsmäklare och börsanalytiker under finanskriser och hur dåligt dessa mår när deras arbetsuppgifter blir tyngre eller när dom blir avskedade.
Citera
2016-08-30, 13:44
  #11
Medlem
Det beror nog mycket på hur mycket man jämför sitt värde i förhållande till andra. Alla gör det väl i viss mån men de som hela tiden vill ha mer gör det konstant. Jag tror inte att det är så mycket att de gör det för sin egen och sina barns skull utan mer att de vill komma upp över andra. Se följande exempel från filmens värld för att förstå hur de fungerar:

https://www.youtube.com/watch?v=cISYzA36-ZY
Citera
2016-08-30, 18:03
  #12
Medlem
dstructs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeeGeesnose
Sedan beror det även på hur man ser det.

I din beskrivning så läser jag "pengar pengar pengar" och vad man kan
"köpa köpa köpa".

Det faktum att en del av världens rikaste människor aldrig har sett det
på samma sätt är det som även gjort dem så rika.

Det handlade inte om pengarna i starten, och således inte efter 100 miljoner kronor.
En del människor startar företag av kärleken till just det. Entreprenörer.

Att vissa då tolkar en företagsledares sura min efter en negativ kvartalsrapport
för girighet klingar således inte helt rätt.

Att i så god mån som möjligt även slippa skatter är ju helt logiskt.
Dessa är såklart en last för företaget.


Jag försöker inte hävda att alla rika människor är onda, och jag är inte kommunist utan mer åt det borgerliga hållet. Det jag menar är att många rika tar oetiska beslut fast de egentligen inte skulle behöva rent ekonomiskt.

Jag har respekt för sådana som Ingvar Kamprad som skapar arbete åt många människor och återinvesterar i företaget och behandlar sin personal bra. Och att det säkert kan vara tufft ibland med stenhård konkurrens.

Men många utnyttjar ju även systemet så mycket de kan, undviker skatter för de har de rätta kontakterna och kunnandet. Korruption, barnarbetare osv.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback