Citat:
Ursprungligen postat av
BeeGeesnose
Det finns en sorts "intellektuell legitimitet" över människor med pengar
i omvärldens ögon ibland och jag tror detta bidrar till att personen i fråga
då anses skall "veta bättre" och konsensus blir då att denne snarare är ond.
Som jag ser det så har en person som haft det för bra i tidiga år blivit inlärd kanske att den är värd mer än andra och inte har behov att tänka på andra.
En person som inte får hjälp eller värme eller något alls tänker inte heller på andra för det blir som inlärt att andra mest är negativt.
Ömsesidighet är ju någon man också måste lära sig med andras hjälp och ganska tidigt i uppväxten.
Jag kan tänka mig att man ser alla andra som giriga när man väl har blivit rik, när man aldrig såg en vänlig själ innan pengar och framgång sen dyker folk upp och vill vara vän eller älskare.
Det är precis som du säger.
Jag vet inte hur det är att vara rik, men jag tror ingen tänker på negativa saker som kan uppstå med hur man blir populär för något annat än vem man egentligen är. Samma sak med en skådespelare, den personen kan få massa fans som är förälskade i en roll man spelat inte vem man själv är.
Det måste bli som ett extremt handikapp att konstant bli förknippad med en förmögenhet eller något annat med varje person man möter.
Människor är ju även otacksamma mot dem rika som faktiskt skänker bort pengar, det är som ingen bryr sig direkt.
Folk pratar mest vad dem skulle gjort i situationer dem aldrig själva skulle hamnat i, gäller även personer som är rika som talar om vad dem skulle gjort om dem var fattiga för att ta sig ur allt.