Citat:
Ursprungligen postat av
dstruct
Vad är det som gör att många riktigt rika människor aldrig nöjer sig och blir girigare och girigare, vill ha mer och mer makt? Att de flesta skulle vilja ha några miljoner på bankkontot och slippa sitt monotona arbete kan man förstå. Men jag pratar om de riktigt rika som inte ens behöver jobba. Kanske till och med ärvt sin rikedom eller ett företag.
De verkar mer benägna till ondska och oetiskt handlande än fattiga. De är sådana här personer som skulle kunna skjuta en president om den förslår att höja de rikas skatter med någon procent.
Eller bomba sönder ett helt land om de skulle kunna tjäna några extra hackor. Orkestrerar krig. Man kan ju förstå om riktigt fattiga hade den attityden. Men de här blir förbannade när de inte kan köpa den där sjuttonde segelbåten. Eller om de går marginellt mindre i vinst på grund av facket. Helst vill de slippa skatter helt, då de inte har råd de har bara 50 miljarder på kontot och det är mindre en grannen som har 74. De älskar därför Schweiz. Kan inte bevisa att det är så utan går bara på min egen erfarenhet av vad man ser och hör och läst i historieböckerna (adeln, kungar, maffian m.m.)
Jag tänker nog snarare tvärt om. Det är fattiga som är onda. De stjäl mördar och rånar. De för denna ondska vidare tilk sina barn.
Rika dvs folk med ett överflöd behöver inte utöva ondska. Varför skulle de?
Däremot odlas nog myten om de onda rika, hos avundsjuka lata fattiga som om det inte vore för välfärd och kapitalism skulle dra på plogar och dö vid 30.