• 1
  • 2
2016-08-28, 17:12
Bannlyst
Det kan man inte tro, men det är fruktansvärt enkelt att göra egna och svingoda soltorkade tomater. Sedan lägger man in dem i olivolja med lite vitlök, örter eller vad som än faller dig på läppen.

Mer eller mindre bara att dela dem i halvor eller fjärdedelar, salta och smacka in i ugnen 3-4 timmar.

Bra recept: Tomäder

Naturligtvis kan man även torka dem i solen, som sig bör. Detta funkar nog inte i Sverige just nu.
Senast redigerad av HMBPTOLEMAJOW 2016-08-28 kl. 18:09.
Citera
2016-08-28, 17:19
Medlem
sommarlovs avatar
Jag ska visa frun, hon och dottern gillar verkligen soltorkade tomater!
Tack!
Kanske kommer jag tillbaka med en story hur det gick...
Citera
2016-08-28, 17:24
Medlem
onnyts avatar
Fan vad nice. Skall jag testa när det slutat regna här på Filippinerna. Tomaterna borde nog torka rätt snabbt här under sommaren. Temp i skuggan kan ligga på 40° och mer. Frugan är galen i soltorkade tomater i matlagningen.
Citera
2016-08-28, 17:40
Medlem
LuluBrooksies avatar
Älskar soltorkade tomater! Detta ska prövas. Men kan man göra två plåtar samtidigt?
Blir lite dyrt att dra på ugnen i fyra timmar för endast en plåt. (Är det bara jag som får hemska elräkningar?)
Citera
2016-08-28, 17:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Älskar soltorkade tomater! Detta ska prövas. Men kan man göra två plåtar samtidigt?
Blir lite dyrt att dra på ugnen i fyra timmar för endast en plåt. (Är det bara jag som får hemska elräkningar?)
Jag vet faktiskt inte. Min fru avrådde mig, så vi har bara gjort en plåt åt gången.

Någon mer ugnskunnig kanske kan yttra sig i mitt ställe.
Citera
2016-08-28, 17:44
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HMBPTOLEMAJOW
Jag vet faktiskt inte. Min fru avrådde mig, så vi har bara gjort en plåt åt gången.

Har antagligen med avfuktning /förångning att göra?
Citera
2016-08-29, 04:38
Medlem
christerys avatar
Borde funka om man har ungsluckan på glänt, har sett det receptet för torkat kött i alla fall.
Exet torkade fisk i solen runt 6 timmar, men nu var det ju i Thailand och där är det lite mer drag i solen än här i norden.

Men det var ju nån som höll till lite längre söderut så jag skickar med det tipset i alla fall. I flappeland borde det gå utmärkt att torka tomaterna på balkongen. Funkar det med fisk så funkar det nog med tomater åxå. http://www.ladda-upp.se/bilder/ueqbsaxmpauseo/
Citera
2018-12-06, 20:49
Medlem
JustZlatans avatar
Hur lång är hållbarheten? Jag har idag gjort ugnstorkade tomater hemma och lagt in dom i olivolja.

Och ja det var ganska enkelt. Tog dock 5 timmar. Plommontomater är bäst.
Citera
2018-12-06, 21:02
Medlem
Det verkar ju korkat att torka dem i ugnen, inte minst dyrt. Missar man inget som solen gör med dem, kanske laddar dem med vitaminer(D?) och mineraler? Ni hade ju en sommar (i år) som måste varit lika bra som Italien. Vad är det för fel på importerade?
Citera
2018-12-07, 11:31
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Det verkar ju korkat att torka dem i ugnen, inte minst dyrt. Missar man inget som solen gör med dem, kanske laddar dem med vitaminer(D?) och mineraler? Ni hade ju en sommar (i år) som måste varit lika bra som Italien. Vad är det för fel på importerade?

Mycket billigare att göra egna och så kan man själv välja olja, tomater och kryddor.
Citera
2018-12-07, 12:01
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HMBPTOLEMAJOW

GFår lite fortare om man har luckan lite på glänt så att ångan försvinner ut ur ugnen bättre. Bäst är väl isåfall varmluft ugn och ganska låg temperatur.

Det finns ju även små "torkar" man kan köpa som folk brukar torka frukt i.. Dessa fungerar toppen även till tomater och är billigare i drift än en stor ugn. Själv brukar jag använda ugnen i vedspisen då den är igång (vi har sparat den i köket då vi renoverade) Även sockerkakor och liknande blir fantastiska i vedspisens ugn..Billigt också då jag har gratis ved från egen skog.
Citera
2018-12-07, 17:42
Medlem
Jag undrar om alla soltorkade tomater som säljs i affärerna är verkligen soltorkade? Jag har gjort ugnstorkade tomater i åratal och tror att knappast någon skulle märka skillnaden med äkta soltorkade och ugnstorkade i blindtest!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in