Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-08-24, 10:42
  #1
Medlem
lucifersatans avatar
Jag tycker man hör rätt ofta numera att sjukvården blir sämre och sämre. Häromdagen var det nån sjukhusenhet som skulle läggas ned och en familj blev tvungna att flytta för att deras barn hade någon ovanlig sjukdom. Hen behövde tillgång till snabb vård för att inte dö. SVT intervjuade en sosse som sa att det var tvungen att hända pga det inte fanns oändligt med pengar.
Jag läser också väldigt ofta om att handikappade människor inte får rätt till assistenter. Alla skyller på ett mörkare kallare Sverige.

Det finns kanske inte pengar, men hade vi skitit i att försöka rädda övriga världen så kanske pengarna hade räckt? Jag vill knappt tänka på vad invandring och integration kostar, men om man räknar med precis allt som insatser i skolan, alla bidrag, kostnader vid eventuella brott och annat så tror jag det är fruktansvärt mkt pengar. Kanske är en bra sak att rädda andra människor också, men ska det vara prioritet 1? Jag vet inte.
Citera
2016-08-24, 10:51
  #2
Avstängd
RudyardKiplings avatar
Enkla svaret: JA.

Invandringen kostar oss i storleksordningen 250-400 miljarder enligt de uppgifter jag sett. Det är avhängigt på hur man räknar. Med de enorma utgifterna är det självklart att alla andra områden blir lidande.
Citera
2016-08-24, 11:36
  #3
Medlem
Fosterlands avatar
Så här...

Grundläggande inom ekonomi är att om du ökar utgifterna i en post så måste detta tas igen någon annanstans. Vad som blir lidande beror på vad man prioriterar. Politik handlar alltid om prioriteringar.

Här är en rätt intressant artikel om hur de olika ministrarna fick i uppdrag att se vad man kunde skära ner på (för att finansiera mottagandet) http://nyheteridag.se/regeringen-vag...m-lackta-mail/

Så ja, det är klart att något blir lidande.

edit: Alternativet är att låna och sätta sig i skuld, alternativt höja skatterna för att täcka statens extrautgifter.
Citera
2016-08-24, 11:51
  #4
Medlem
Epimaness avatar
Alltså politiker felprioriterar pengar även utan invandringen. Den handlar dock om så stora summor när det kommer till den utgiftsposten att det märks ganska väl. Annat är mer skrytbyggen (arenor m.m) och projekt istället för underhåll och att inte avdela tillräckligt med pengar för verksamheter som senare spräcker budget (eller få dra ner som senare behöver åtgärdas ergo kapitalförstörning) exempelvis med stafettläkare inom vården eller försvarsanskaffningar som inte får pengar för anskaffningen i tid.
Sedan så är en del kommuner inte så jättebra på offentlig upphandling vilket i slutändan blir kostnadsineffektivt.

Jag tycker att vi skall införa en sparsamhetskommitté.
Citera
2016-08-24, 13:16
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Enkla svaret: JA.

Invandringen kostar oss i storleksordningen 250-400 miljarder enligt de uppgifter jag sett. Det är avhängigt på hur man räknar. Med de enorma utgifterna är det självklart att alla andra områden blir lidande.

Per år? Det har jag svårt att tro. 100 miljarder kanske?

400 skulle vara 1/3 av budgeten.
Citera
2016-08-24, 13:31
  #6
Medlem
SeverianTheLames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flirk
Per år? Det har jag svårt att tro. 100 miljarder kanske?

400 skulle vara 1/3 av budgeten.

Den ackumulerade mångkulturen kostar, det är väl ca 1/5 av befolkningen som har utländsk bakgrund, där finns det gigantiska grupper som kostar multum då de försörjs av helt av statliga transferringssystem, det saknas också stora grupper höginkomsttagare, starta-eget-bidrag subventionerade pizzerior skapar inga skatteintäkter.
Citera
2016-08-24, 13:43
  #7
Avstängd
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flirk
Per år? Det har jag svårt att tro. 100 miljarder kanske?

400 skulle vara 1/3 av budgeten.


Ja, per år.

250 miljarder var Tullbergs et al. beräkningar vill jag minnas.

400 miljarder kommer nog från en uppskattning vilken säger att redan i början av 2000-talet så kostade invandringen ca 100 miljarder enligt en initierad källa. Ackumulerade utgifter över tid och ökat mottagande/kostnader resulterade i 400 miljarder.

Oavsett om det är 100, 250 eller 400 miljarder - det är så in i helvete mycket pengar att man blir mållös.

Det här var budgeten 2015.
http://www.regeringen.se/artiklar/20...015-i-siffror/

Här är budgeten för 2000.
http://www.regeringen.se/contentasse...udgetaret-2000
Citera
2016-08-24, 13:48
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flirk
Per år? Det har jag svårt att tro. 100 miljarder kanske?

400 skulle vara 1/3 av budgeten.

Ekonomen Jan Tullberg handelshögskolan räknade för ett par år sedan ut att totala kostnaden med undanträningningeffekter blev 250 miljarder per år. Dvs 50 000 kr per skattebetalare som är 5 miljoner i Sverige.

Sen dess har invandringen ökat! Kritiken mot hans beräkningar har gällt hans antaganden om kostnaden för undanträngningsefffekten. Om en nysvensk får ett lönebidrag av staten och en svensk då på grund av detta blir arbetslös.

Så mindre än 250miljarder är det inte.



#Till detta kommer undanträngningseffekter:
"När Erik Ullenhag talar om att '700 tusen invandrare går till jobbet' så gör han ingen koppling till bristande efterfrågan på svensk arbetskraft."

Har tas även upp både bostäder och skola.

Jan Tullberg konstaterar att ett gästarbetarsystem i praktiken tillämpas för många svenskar idag, då de arbetar i Norge. Ett sådant system kan gagna både de gästarbetande och det land, där de arbetar. Borde inte även Sverige kunna tillämpa ett gästarbetarsystem?

Jan Tullbergs totalsiffra för invandringens kostnader hamnar på 250 miljarder kronor (7 % av BNP) - mao ganska nära de belopp som Lars Janssons tidigare kommit fram till.#
__________________
Senast redigerad av rusellpeters 2016-08-24 kl. 13:54.
Citera
2016-08-24, 13:53
  #9
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av lucifersatan
Jag tycker man hör rätt ofta numera att sjukvården blir sämre och sämre. Häromdagen var det nån sjukhusenhet som skulle läggas ned och en familj blev tvungna att flytta för att deras barn hade någon ovanlig sjukdom. Hen behövde tillgång till snabb vård för att inte dö. SVT intervjuade en sosse som sa att det var tvungen att hända pga det inte fanns oändligt med pengar.
Jag läser också väldigt ofta om att handikappade människor inte får rätt till assistenter. Alla skyller på ett mörkare kallare Sverige.

Det finns kanske inte pengar, men hade vi skitit i att försöka rädda övriga världen så kanske pengarna hade räckt? Jag vill knappt tänka på vad invandring och integration kostar, men om man räknar med precis allt som insatser i skolan, alla bidrag, kostnader vid eventuella brott och annat så tror jag det är fruktansvärt mkt pengar. Kanske är en bra sak att rädda andra människor också, men ska det vara prioritet 1? Jag vet inte.

Sveriges kostnad för babbarna är 600 miljarder!
http://www.friatider.se/tullberg-asy...r-skattekronor

Endast 34% försörjer sig själva efter 15 år i Sverige. Så nu när de skattebetalande svenskarna blir färre och bidragsmuslimerna fler kommer skatteinkomsterna minska för varje år. De kommer bli 10% nedskärningar i välfärden varje år tills det inte finns något kvar.
http://arbetsmarknadsnytt.se/blogg/i...-vi-kant-till/

Redan idag har Sverige västvärldens sämsta välfärd
(FB) OECD: Sverige har västvärldens sämsta välfärdssystem och närmar sig U-landsnivå

Sverige är lika skuldsatt som Grekland
http://www.gp.se/sverige-lika-skulds...kland-1.718997
Citera
2016-08-24, 14:10
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fosterland
Så här...

Grundläggande inom ekonomi är att om du ökar utgifterna i en post så måste detta tas igen någon annanstans. Vad som blir lidande beror på vad man prioriterar. Politik handlar alltid om prioriteringar.

Här är en rätt intressant artikel om hur de olika ministrarna fick i uppdrag att se vad man kunde skära ner på (för att finansiera mottagandet) http://nyheteridag.se/regeringen-vag...m-lackta-mail/

Så ja, det är klart att något blir lidande.

edit: Alternativet är att låna och sätta sig i skuld, alternativt höja skatterna för att täcka statens extrautgifter.

Fast Sveriges ekonomi är redan utan dessa NYA kostnader för I&I på minus.

Så Sverige måste både höja skatterna och öka statskulden.

Källa Riksgälden:
Citat:
Statsbudgeten visade ett underskott på 33 miljarder kronor 2015.

Länk till diagram om Sveriges statsskuld från 1975 till nu.
https://www.riksgalden.se/sv/omriksg...rik-i-diagram/

Länk med fakta om statsskulden.
https://www.riksgalden.se/sv/omriksg..._statsskulden/

Intressant är detta
Citat:
Statens största tillgång är framtida skatteintäkter. Det viktigaste för betalningsförmågan är att skatteintäkterna räcker till statens alla åtaganden, både till utgifter och till skulder.

Med tanke på att befolkningen ökar i antal men väldigt få av de ekonomiska lycksökarna etablerar sig på arbetsmarknaden med RIKTIGA jobb (även få låtsasjobb) så kommer skatteintäkterna inte räcka till för de ökande utgifterna.

Så visst fan beror de ekonomiska åtstramningarna inom vård, skola och omsorg på de ökade kostnaderna för I&I.

7KLÖVERN körde på grund i höstas.

"I mitt Europa bygger vi inga murar" sa Stefan Löfvén förra hösten.
Sedan så infördes plötsligt gränskontroller, nu är det bara tillfälliga uppehållstillstånd.
Verkligheten kom ikapp.

Det här kostnaderna som idag finansieras med ökad belåning och höjda skatter är inga investeringar utan resurser som rinner ut ur landet. Väldigt stor andel av bidragen till de ekonomiska lycksökarna förs över till släkt i hemlandet. Att ta emot dessa ekonomiska lycksökare och betala ut bidrag till personer varav den största andelen aldrig kommer kunna komma ut på arbetsmarknaden är ingen vinstmaskin det borde var och en förstå.

Sedan får man tycka att det är empatilöst.
Men man betalar inte vård, skola och omsorg med empati (känslor).

Sedan att svenska folket är världens högst privatbelånade folk med ca 3 500 miljarder i skuld är ett minst lika stort problem.
Citera
2016-08-24, 14:15
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Epimanes
Alltså politiker felprioriterar pengar även utan invandringen. Den handlar dock om så stora summor när det kommer till den utgiftsposten att det märks ganska väl. Annat är mer skrytbyggen (arenor m.m) och projekt istället för underhåll och att inte avdela tillräckligt med pengar för verksamheter som senare spräcker budget (eller få dra ner som senare behöver åtgärdas ergo kapitalförstörning) exempelvis med stafettläkare inom vården eller försvarsanskaffningar som inte får pengar för anskaffningen i tid.
Sedan så är en del kommuner inte så jättebra på offentlig upphandling vilket i slutändan blir kostnadsineffektivt.

Jag tycker att vi skall införa en sparsamhetskommitté.

Du har ju redan http://www.skattebetalarna.se/ och http://www.sloseriombudsmannen.se/

Sedan ska ju riksrevisionen även sköta det där. Om de gjorde sitt jobb vill säga och ägnade sig år korruption som är en av deras uppgifter att stävja.

Det finns ett väldigt litet intresse av detta i Sverige.
Folket tror på 7KLÖVERNs lögner och vill inte ta till sig hur det verkligen står till med Moder Svea.
__________________
Senast redigerad av HolmgerKnutsson 2016-08-24 kl. 14:17.
Citera
2016-08-24, 14:16
  #12
Medlem
tryggtochbras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flirk
Per år? Det har jag svårt att tro. 100 miljarder kanske?

400 skulle vara 1/3 av budgeten.

Du kan även ta en titt på norska beräkningar av livstidskostanden för invandrare:

(FB) Kostnad för Norsk Invandring - 2900 Miljarder 2015-2100
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback