2013-04-14, 20:53
Avslutad
I den här norska ekonomitidningen publiceras SSB (Statistiska Centralbyrån) kostnaden för ikke-västlig invandring i Norge. Den uppskattas till 4 miljoner kr/person som kommer.

http://www.hegnar.no/okonomi/article725638.ece

Så baserat på de 15.400 som kom förra året blir det 63 Miljarder, och räknat fram till 2100 så blir det 2900 Miljarder. Det är ju fortfarande mycket mindre än Oljefonden som jag tror är på närmare 4000 miljarder nu och väl lär fortsätta växa så ingen fara egentligen.

Men det jag undrar är hur de egentligen har räknat? Har man t ex räknat som en kostnad när det ska betalas för en bostad? Men, när det betalas för en bostad, skapas det ju också arbeten, hos uthyrare, byggare, städare osv.

"- Tallet inneholder alle skatteinntekter, fratrukket alle offentlige utgifter, sier seniorforsker i SSB, Erlend Holmøy, til avisen. "

Hur ser det ut i Sverige? Har vi en anna struktur så att t ex kostnaden per invandrare blir lägre här eller t om positiv? Kanske ges det mindre bidrag till en invandrare i Sverige också så att det totalt sett blir ett bättre räkneexempel från 2015-2100.
Citera
2013-04-14, 21:36
Medlem
Herregud, att ens räkna till 2100.
Citera
2013-04-14, 22:01
Medlem
Livstidskostnaden lär vara högre per "icke-västlig" invandrare i Sverige och med tanke på att vi idag har uppåt en två miljoner av dem i landet så är kostnaderna för mångkulturen ganska höga...

Jag har i flera år hävdat att kostnaden (alltså den rena förlusten efter att skatteintäkter är medräknade) för den totala mångkulturella populationen i Sverige uppgår till minst några hundra miljarder kronor per år. Allt annat är helt orealistiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in