Citat:
Ursprungligen postat av
8000
Köp ingenting alls utan spara pengarna
Citat:
Ursprungligen postat av
caz1337
Det man borde göra är ju helt klart att investera pengarna du har nu i aktier/fonder om du nu ändå trivs i din 1a. Då kan du bestämma dig om ett par år hur du vill göra med lägenhet och bil. Bestämmer du dig för bil så kan du kanske köpa dig din A7 direkt vid det laget om det gått väl med investeringarna. Att köpa bostadsrätt nu är dock svårt att svara på om det är vettigt eller inte. Jag som var i ungefär samma sits som dig vågar inte riktigt köpa i nuläget då det känns som att priserna står väldigt högt och att vi kanske nått en topp. Jag kom dock på att jag kunde leasa en bil nu istället så behöver jag inte bränna mitt sparkapital, så leasar en A5 - 15 nu som jag är mycket nöjd med

Är inte en lägenhet en rätt så säker investering om man hyr ut den? Blir ju att den som hyr den betalar avgiften plus mer vilket går direkt in i sparkontot. Har själv kompisar som hyr i andrahand för mer än vad personen med förstahands kontraktet betalar. Och en kompis som hyr ut sin lägenhet (i Stockholm dock) för dubbla lägenhetsavgiften. Svårt att se att en lägenhet inte skulle öka i värde i Jönköping speciellt. Bästa vännen är även en snickare, så tänker att han skulle kunna göra några renoveringar på lägenheten som skulle kunna få den att öka i värde när den väl ska säljas. Mitt mål i livet är iaf att bo i mitt drömhus som ligger lite utanför Jkpg. Utgångspris ligger på 5,5 miljoner. Äger jag den bostaden en dag så kommer jag definitivt att dö mer än lycklig.
Och jag vettefan med att leasa bil egentligen. Då kör jag nog hellre den här gamla bilen och köper ett nytt ljudsystem för kanske 10k