2016-08-10, 06:55
Medlem
RiverStyxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I.Am.Legend
Är inte en lägenhet en rätt så säker investering om man hyr ut den? Blir ju att den som hyr den betalar avgiften plus mer vilket går direkt in i sparkontot. Har själv kompisar som hyr i andrahand för mer än vad personen med förstahands kontraktet betalar.

Nä. Bostadspriserna kan komma att falla och det rejält. Du pratar dessutom som om du eventuellt skulle vara inne på att köpa nyproducerat och många av de föreningarna har avgifter som grundas på rena glädjekalkylerna och som kan komma att höjas rejält, varpå värdet på lägenheterna i föreningarna så klart sjunker.

Sen har du problematiken med att hyra ut en BR till att börja med. Du måste ha föreningens godkännande och även om du får det blir det för en bestämd tidsperiod, normalt ett år. Blir det uppenbart att du köpt lägenheten som investering kommer de sannolikt neka dig att hyra ut den.

För den delen är ju en bil en garanterat kass investering så är du OK nöjd med bilen så spara pengarna helt enkelt. Köp lägenhet när du vill flytta till något större eller om marknaden kraschar. Den som då sitter på cash kan göra fina klipp.
Citera
2016-08-10, 07:09
Medlem
I.Am.Legends avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RiverStyx
Nä. Bostadspriserna kan komma att falla och det rejält. Du pratar dessutom som om du eventuellt skulle vara inne på att köpa nyproducerat och många av de föreningarna har avgifter som grundas på rena glädjekalkylerna och som kan komma att höjas rejält, varpå värdet på lägenheterna i föreningarna så klart sjunker.

Sen har du problematiken med att hyra ut en BR till att börja med. Du måste ha föreningens godkännande och även om du får det blir det för en bestämd tidsperiod, normalt ett år. Blir det uppenbart att du köpt lägenheten som investering kommer de sannolikt neka dig att hyra ut den.

För den delen är ju en bil en garanterat kass investering så är du OK nöjd med bilen så spara pengarna helt enkelt. Köp lägenhet när du vill flytta till något större eller om marknaden kraschar. Den som då sitter på cash kan göra fina klipp.
Om man hyr ut utan att meddela föreningen? Har själv hyrt lägenhet där inte hyresföremingen visste något.
Citera
2016-08-10, 07:13
Medlem
RiverStyxs avatar
Citat:
Om man hyr ut utan att meddela föreningen? Har själv hyrt lägenhet där inte hyresföremingen visste något.

Kan funka men långt från säkert. Det är normalt betydligt tajtare kontroll i en bostadsrättsfastighet. Det är ju dina grannar som sitter i styrelsen och som har koll på vilka som kommer och går. Tveksamt att de inte skulle upptäcka om en lägenhet hyrs ut. I en hyresfastighet har man ju ofta en hyresvärd som bara kollar upp saker om någon incident händer och grannar som inte har en aning om vems namn som står på hyreskontraktet. I en BR är grannarna mer intresserade då det ju är deras investeringar som också står på spel.
Citera
2016-08-10, 07:33
Medlem
Fizzlors avatar
Citat:
Är inte en lägenhet en rätt så säker investering om man hyr ut den? Blir ju att den som hyr den betalar avgiften plus mer vilket går direkt in i sparkontot. Har själv kompisar som hyr i andrahand för mer än vad personen med förstahands kontraktet betalar. Och en kompis som hyr ut sin lägenhet (i Stockholm dock) för dubbla lägenhetsavgiften. Svårt att se att en lägenhet inte skulle öka i värde i Jönköping speciellt. Bästa vännen är även en snickare, så tänker att han skulle kunna göra några renoveringar på lägenheten som skulle kunna få den att öka i värde när den väl ska säljas. Mitt mål i livet är iaf att bo i mitt drömhus som ligger lite utanför Jkpg. Utgångspris ligger på 5,5 miljoner. Äger jag den bostaden en dag så kommer jag definitivt att dö mer än lycklig.

Att köpa en lägenhet i Sverige är det absolut dummaste du kan göra i dagsläget, speciellt i en skitstad som Jönköping.
Med tanke på hur läget ser ut i Sverige med alla jävla flyktingar som ska försörjas, bostadsbubblan (se tråd nedan), IS, läget i omvärlden etc så hade iaf jag tänkt efter både en och två gånger innan jag skuldsatte mig för livet ut i ett land utan framtid. Du har redan en lägenhet, spara pengarna istället.

(FB) Anders Borg: Bara en tidsfråga till bopriskraschen kommer
Citera
2016-08-10, 07:34
Medlem
I.Am.Legends avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RiverStyx
Kan funka men långt från säkert. Det är normalt betydligt tajtare kontroll i en bostadsrättsfastighet. Det är ju dina grannar som sitter i styrelsen och som har koll på vilka som kommer och går. Tveksamt att de inte skulle upptäcka om en lägenhet hyrs ut. I en hyresfastighet har man ju ofta en hyresvärd som bara kollar upp saker om någon incident händer och grannar som inte har en aning om vems namn som står på hyreskontraktet. I en BR är grannarna mer intresserade då det ju är deras investeringar som också står på spel.
Förstår! Men grannarna hade aldrig sett mig ens eftersom att jag hade hyrt ut den direkt? Den personen de ser från start är den som hyr lägenheten. Sedan så blir det ju att man får ha flera intervjuer för att säkerställa att man hyr ut till en vettig person. Låt säga om jag hyr ut en hyresrätt istället? Har väldigt mycket köpoäng redan nu och skulle utan någon svårighet kunna få en hyresrätt nästa år!
Citera
2016-08-10, 07:40
Medlem
I.Am.Legends avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fizzlor
Att köpa en lägenhet i Sverige är det absolut dummaste du kan göra i dagsläget, speciellt i en skitstad som Jönköping.
Med tanke på hur läget ser ut i Sverige med alla jävla flyktingar som ska försörjas, bostadsbubblan (se tråd nedan), IS, läget i omvärlden etc så hade iaf jag tänkt efter både en och två gånger innan jag skuldsatte mig för livet ut i ett land utan framtid. Du har redan en lägenhet, spara pengarna istället.

(FB) Anders Borg: Bara en tidsfråga till bopriskraschen kommer
Så det bästa hade varit att vänta på att bostadsbubblan eventuellt ska spricka och köpa något när priserna gått ner?
Citera
2016-08-10, 07:56
Medlem
Varför tar du inte och helt enkelt känner dig nöjd och tillfredsställd med det du redan besitter? Det låter som om du har en rätt bra tillvaro och dina omständigheter är bättre än många andras. Varför inte vänta i något år eller två och se vad för nya möjligheter och förhållanden som presenterats för dig?
Varför köpa en lägenhet och sätta sig i en låne situation när du redan känner dig bekväm med din lägenhet? Varför inte få dig lite mer kött på benen och starkare ekonomi, kanske träffa någon som du senare väljer att skaffa hus med. Fan du är 21 år och har många år kvar innan du behöver vara vuxen nog att köpa dig en lägenhet.

Så, satsa på ingenting just nu, kanske? Det vore något ovanligt. Det verkar som vi alla måste göra investeringar i något eller annat, vilket utan vid känner oss tomma. Du talar ju om att du är nöjd, kör på det då och lyssna inte på kompisarnas hesa röster som talar om för dig vad du ska köpa eller inte köpa.
Citera
2016-08-10, 08:00
Medlem
Fizzlors avatar
Citat:
Så det bästa hade varit att vänta på att bostadsbubblan eventuellt ska spricka och köpa något när priserna gått ner?

Spricker bostadsbubblan ordentligt så finns risken att du blir av med jobbet och inte har råd med en lägenhet oavsett. Men ja, du bör vänta ett tag och se vad som händer. Du är 21 och sitter seriöst och funderar på att skuldsätta dig i flera decennier framöver

Jag kan lista några punkter till varför jag personligen inte skulle köpa lägenhet idag om jag vore i ditt läge:

- Du har redan en lägenhet.
- Du är bara 21 år gammal.
- Priserna runt om i landet är mer eller mindre på en "all time high"
- Finns en del som tyder på att priserna börjat plana ut. Sämsta läget ett köpa med andra ord.
- Jönköping är inte och kommer aldrig bli lika attraktivt som Stockholm. Det kommer alltid vara en håla.
- Ammorteringskrav på nya lån.
- Eventuellt slopat ränteavdrag inom nära framtid (du får betala mer i ränta varje månad)
- Kommunerna runt om i landet är desperata pga alla flyktingar och måste köpa upp bostäder. Risken finns att kommunen köper lägenheter i närheten av där du tänkt köpa och trycker in massa invandrare = Priset på din nyköpta lgh kommer sjunka som en sten.
- Sveriges ekonomi kommer med största sannolikhet åka på en rejäl smäll inom snar framtid när utlåningen bromsas och folk inte längre har råd att konsumera som förut. Då vill du inte sitta med en lägenhet på halsen av flera anledningar.
- Sverige överlag är ett sjunkande skepp och går med stormsteg mot att bli ett smutsigt, otryggt U-land. Vill du köpa och äga bostad i ett land som låter terrorister härja fritt, som släpper in vem som helst i landet utan kontroll, som ger återvändande IS-krigare jobb och gratis bostad?
Vill du köpa bostad i ett land där makten skyddar och försvarar männen som taffsar och våldtar din dotter? Vill du köpa bostad i ett land som inte ens kan tillhandhålla en fungerande skola åt dina barn?
Citera
2016-08-10, 08:04
Medlem
I.Am.Legends avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlcc
Varför tar du inte och helt enkelt känner dig nöjd och tillfredsställd med det du redan besitter? Det låter som om du har en rätt bra tillvaro och dina omständigheter är bättre än många andras. Varför inte vänta i något år eller två och se vad för nya möjligheter och förhållanden som presenterats för dig?
Varför köpa en lägenhet och sätta sig i en låne situation när du redan känner dig bekväm med din lägenhet? Varför inte få dig lite mer kött på benen och starkare ekonomi, kanske träffa någon som du senare väljer att skaffa hus med. Fan du är 21 år och har många år kvar innan du behöver vara vuxen nog att köpa dig en lägenhet.

Så, satsa på ingenting just nu, kanske? Det vore något ovanligt. Det verkar som vi alla måste göra investeringar i något eller annat, vilket utan vid känner oss tomma. Du talar ju om att du är nöjd, kör på det då och lyssna inte på kompisarnas hesa röster som talar om för dig vad du ska köpa eller inte köpa.
Du har faktiskt helt rätt i det du säger. Skulle iofs lätt kunna bo kvar i lägenheten jag bor i nu tills jag väljer att köpa boende som jag möjligtvis bor i resten utav mitt liv. Eller kanske det där drömhuset jag har. Behöver dock 1 miljon i kontantinsats. Hälften om jag köper med en livspartner. Läste lite om det med bostadsbubblan nu efter vad förgående talare skrev om och det känns som det är bäst att vänta iaf. Jag skulle jättegärna ha en nyare bil dock. Kan inte riktigt tänka mig ha denna så länge... Men kanske inte behöver köpa en bil för 200k iofs.
Citera
2016-08-10, 08:13
Medlem
I.Am.Legends avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fizzlor
Spricker bostadsbubblan ordentligt så finns risken att du blir av med jobbet och inte har råd med en lägenhet oavsett. Men ja, du bör vänta ett tag och se vad som händer. Du är 21 och sitter seriöst och funderar på att skuldsätta dig i flera decennier framöver

Jag kan lista några punkter till varför jag personligen inte skulle köpa lägenhet idag om jag vore i ditt läge:

- Du har redan en lägenhet.
- Du är bara 21 år gammal.
- Priserna runt om i landet är mer eller mindre på en "all time high"
- Finns en del som tyder på att priserna börjat plana ut. Sämsta läget ett köpa med andra ord.
- Jönköping är inte och kommer aldrig bli lika attraktivt som Stockholm. Det kommer alltid vara en håla.
- Ammorteringskrav på nya lån.
- Eventuellt slopat ränteavdrag inom nära framtid (du får betala mer i ränta varje månad)
- Kommunerna runt om i landet är desperata pga alla flyktingar och måste köpa upp bostäder. Risken finns att kommunen köper lägenheter i närheten av där du tänkt köpa och trycker in massa invandrare = Priset på din nyköpta lgh kommer sjunka som en sten.
- Sveriges ekonomi kommer med största sannolikhet åka på en rejäl smäll inom snar framtid när utlåningen bromsas och folk inte längre har råd att konsumera som förut. Då vill du inte sitta med en lägenhet på halsen av flera anledningar.
- Sverige överlag är ett sjunkande skepp och går med stormsteg mot att bli ett smutsigt, otryggt U-land. Vill du köpa och äga bostad i ett land som låter terrorister härja fritt, som släpper in vem som helst i landet utan kontroll, som ger återvändande IS-krigare jobb och gratis bostad?
Vill du köpa bostad i ett land där makten skyddar och försvarar männen som taffsar och våldtar din dotter? Vill du köpa bostad i ett land som inte ens kan tillhandhålla en fungerande skola åt dina barn?
Du ger mig lite utav en "reality check" må jag säga... Jag tänker väl lite väl många år fram kanske. Bara det att jag tagit hand om mig själv i en del år redan. Var när jag var 20 som jag blev helt självständig dock (egen lägenhet, bil, körkort etc). De flesta i min ålder och även äldre som jag känner bor liksom fortfarande hemma hos föräldrarna. Vad anser du om hyresrätt? Eller man måste ju ha någonstans att bo iaf hehe. Du verkar dock vilja flytta härifrån. Kan absolut inte se mig själv flytta från Sverige om jag inte skulle få något sjukt jobberbjudande i något annat land. Även om detta land har förändrats en hel del (tyvärr till det sämre) de senaste åren så är det fortfarande MITT land och jag älskar den. När det krisar tycker jag inte man ska packa väskorna o dra bara utan kämpa för det man tror på. Jag själv t.ex försöker köpa svenskproducerat så mycket som möjligt. Stödja svenska företag etc. Sådant som välfärdar vår ekonomi och skapar jobb här!

Jag själv har inte så extremt stora eller omöjliga mål. Jag vill ha det där huset och den bilen (båda avbetalda) och även ha möjlighet för nöjen o så. Och det innan jag är 30 eller när jag fyller 30 tänker jag. Då är jag själv extremt nöjd.
Senast redigerad av I.Am.Legend 2016-08-10 kl. 08:16.
Citera
2016-08-10, 08:22
Medlem
Citat:
Du har faktiskt helt rätt i det du säger. Skulle iofs lätt kunna bo kvar i lägenheten jag bor i nu tills jag väljer att köpa boende som jag möjligtvis bor i resten utav mitt liv. Eller kanske det där drömhuset jag har. Behöver dock 1 miljon i kontantinsats. Hälften om jag köper med en livspartner. Läste lite om det med bostadsbubblan nu efter vad förgående talare skrev om och det känns som det är bäst att vänta iaf. Jag skulle jättegärna ha en nyare bil dock. Kan inte riktigt tänka mig ha denna så länge... Men kanske inte behöver köpa en bil för 200k iofs.

Vad jag skulle göra, skulle jag ha ett "drömhus" i tankarna, spara ihop så mycket som möjligt så jag slipper ha i åtanke konstant banken som jag är tvungen att anpassa mig till, och desto större lån desto längre anpassning. Men är det ett hus du vill ta ett lån till att köpa eller en bil, och du känner att du kan ta dig en den anpassningen till banken, så varför inte. Vill du vara i en beroende relation till en bank, och känner att du klarar av det, varför inte? Det finns många saker du kan göra, och det finns ännu mer omständigheter du inte än är medveten om och än mer som inte är förverkligade ännu. Kanske är det bäst att köpa ett hus detta år? Vem kan tala om något sådant för dig? Inte ens världens bästa bankir kan förutspå hur "bostadsbubblan" kommer se ut om 4 månader, ännu mindre 4 år! Och aldrig har jag hört talas om en siare eller spåkvinna som talade om i förväg vilket datum en ekonomisk depression skulle inträffa.

Du vet, skaffa en bil om det är något du känner är en bra investering, eller en lägenhet, eller vafan som helst, men givetvis kommer det alltid finnas en nyare modell som gör entré på marknaden och förför oss, om bilar är något vi sätter ett högt värde på.

Bara du kan bestämma, gör vad fan du vill! här på FB kan du bara få höra annorlunda perspektiv.
Senast redigerad av carlcc 2016-08-10 kl. 08:25.
Citera
2016-08-10, 08:30
Medlem
Köp lgh. Renovera. Sälj

Köp en lite större med bättre läge. Renovera. Sälj

Sen kan du köpa A7.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem