Citat:
Ursprungligen postat av
I.Am.Legend
Så det bästa hade varit att vänta på att bostadsbubblan eventuellt ska spricka och köpa något när priserna gått ner?
Spricker bostadsbubblan ordentligt så finns risken att du blir av med jobbet och inte har råd med en lägenhet oavsett. Men ja, du bör vänta ett tag och se vad som händer. Du är 21 och sitter seriöst och funderar på att skuldsätta dig i flera decennier framöver
Jag kan lista några punkter till varför
jag personligen inte skulle köpa lägenhet idag om jag vore i ditt läge:
- Du har redan en lägenhet.
- Du är bara 21 år gammal.
- Priserna runt om i landet är mer eller mindre på en "all time high"
- Finns en del som tyder på att priserna börjat plana ut. Sämsta läget ett köpa med andra ord.
- Jönköping är inte och kommer aldrig bli lika attraktivt som Stockholm. Det kommer alltid vara en håla.
- Ammorteringskrav på nya lån.
- Eventuellt slopat ränteavdrag inom nära framtid (du får betala mer i ränta varje månad)
- Kommunerna runt om i landet är desperata pga alla flyktingar och måste köpa upp bostäder. Risken finns att kommunen köper lägenheter i närheten av där du tänkt köpa och trycker in massa invandrare = Priset på din nyköpta lgh kommer sjunka som en sten.
- Sveriges ekonomi kommer med största sannolikhet åka på en rejäl smäll inom snar framtid när utlåningen bromsas och folk inte längre har råd att konsumera som förut. Då vill du inte sitta med en lägenhet på halsen av flera anledningar.
- Sverige överlag är ett sjunkande skepp och går med stormsteg mot att bli ett smutsigt, otryggt U-land. Vill du köpa och äga bostad i ett land som låter terrorister härja fritt, som släpper in vem som helst i landet utan kontroll, som ger återvändande IS-krigare jobb och gratis bostad?
Vill du köpa bostad i ett land där makten skyddar och försvarar männen som taffsar och våldtar din dotter? Vill du köpa bostad i ett land som inte ens kan tillhandhålla en fungerande skola åt dina barn?