2016-08-10, 05:39
Medlem
I.Am.Legends avatar
Hej! Försökt att söka lite men hittade inga trådar som riktigt gav mig svar på det jag undrar... Som rubriken säger så är jag kluven på om jag ska satsa på en bil eller lägenhet. Har frågat kompisar och fått olika svar. Svaren blir väl oftast att killarna säger bil medan tjejerna säger lägenhet... För tillfället bor jag i en etta som jag ÄLSKAR. Den är verkligen den perfekta ettan tycker jag. Betalar 3500kr per månad för den så det är inte mycket alls. Min bil är jag nöjd med, men skulle gärna haft en med lite mer körglädje. Har funderat mycket på en Audi A5 från 2012 tidigast. Tänkt lägga max 200k. Inga lån eller något. Sedan har jag tänkt att jag kör den bilen i kanske 5 år? Tills jag köper min drömbil som är en Audi A7 iaf.

Köper jag en lägenhet så tror jag dock att jag vinner på det i längden. Jag bor i Jönköping där det för tillfället byggs en hel del. Nya stadsdelar m.m. Jönköping kommer bara bli mer och mer attraherande. Det är bara att jämföra 10år tillbaka i tiden. Köper jag en lägenhet har jag dock inte tänkt bo där. Utan att hyra ut den och på så sätt tjäna in extra pengar. Vill väldigt gärna bo kvar där jag bor nu tills jag ska bli sambo med någon då det får bli en tvåa iaf.

Så vad hade ni gjort? Skrev min ålder i rubriken då det kan vara relevant. Kanske kan tillägga att jag är bra på att spara pengar med. Jobbar väldigt mycket. Har ett heltidsjobb och sedan ett extrajobb med. Bara nu i sommar som jag har "levt livet" och spenderat mer pengar.

P.s. Har även funderat på en Audi A4 från 2009-2012 vilket skulle vara betydligt mindre pengar. Men är osäker på om det blir lika kul att köra en kombi. Detta är ingen fråga som hör hemma på denna formades dock.
Senast redigerad av I.Am.Legend 2016-08-10 kl. 05:50.
Citera
2016-08-10, 05:50
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I.Am.Legend
Hej! Försökt att söka lite men hittade inga trådar som riktigt gav mig svar på det jag undrar... Som rubriken säger så är jag kluven på om jag ska satsa på en bil eller lägenhet. Har frågat kompisar och fått olika svar. Svaren blir väl oftast att killarna säger bil medan tjejerna säger lägenhet... För tillfället bor jag i en etta som jag ÄLSKAR. Den är verkligen den perfekta ettan tycker jag. Betalar 3500kr per månad för den så det är inte mycket alls. Min bil är jag nöjd med, men skulle gärna haft en med lite mer körglädje. Har funderat mycket på en Audi A5 från 2012 tidigast. Tänkt lägga max 200k. Inga lån eller något. Sedan har jag tänkt att jag kör den bilen i kanske 5 år? Tills jag köper min drömbil som är en Audi A7 iaf.

Köper jag en lägenhet så tror jag dock att jag vinner på det i längden. Jag bor i Jönköping där det för tillfället byggs en hel del. Nya stadsdelar m.m. Jönköping kommer bara bli mer och mer attraherande. Det är bara att jämföra 10år tillbaka i tiden. Köper jag en lägenhet har jag dock inte tänkt bo där. Utan att hyra ut den och på så sätt tjäna in extra pengar. Vill väldigt gärna bo kvar där jag bor nu tills jag ska bli sambo med någon då det får bli en tvåa iaf.

Så vad hade ni gjort? Skrev min ålder i rubriken då det kan vara relevant. Kanske kan tillägga att jag är bra på att spara pengar med. Jobbar väldigt mycket. Har ett heltidsjobb och sedan ett extrajobb med. Bara nu i sommar som jag har "levt livet" och spenderat mer pengar

Köp lägenheten först, då kommer du ha råd att köpa bilen sen.

Boende går alltid först i min värld...
Citera
2016-08-10, 05:52
Medlem
Chugis avatar
Givetvis boende, du säger de ju till och med nästan själv: Min bil är jag nöjd med, men skulle gärna haft en med lite mer körglädje.
Citera
2016-08-10, 05:54
Medlem
Lägenhet
Citera
2016-08-10, 05:57
Medlem
I.Am.Legends avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Köp lägenheten först, då kommer du ha råd att köpa bilen sen.

Boende går alltid först i min värld...

Citat:
Ursprungligen postat av Chugi
Givetvis boende, du säger de ju till och med nästan själv: Min bil är jag nöjd med, men skulle gärna haft en med lite mer körglädje.

Citat:
Ursprungligen postat av E1
Lägenhet
Nu blir detta väldigt långt in i framtiden och man vet aldrig vad som händer på vägen... Men när tycker ni man isf kan köpa en finare bil? Lär bli att köper min drömbil direkt isf. Och hade ni satsat på en lägenhet i staden jag bor i eller kanske Stockholm? Har som sagt tänkt hyra ut den i vilket fall som helst.
Citera
2016-08-10, 05:58
Medlem
Citat:
...bor jag i en etta som jag ÄLSKAR. Den är verkligen den perfekta ettan tycker jag.

...Min bil är jag nöjd med..

Köp ingenting alls utan spara pengarna
Citera
2016-08-10, 05:59
Medlem
Citat:

Så vad hade ni gjort? Skrev min ålder i rubriken då det kan vara relevant. Kanske kan tillägga att jag är bra på att spara pengar med. Jobbar väldigt mycket. Har ett heltidsjobb och sedan ett extrajobb med. Bara nu i sommar som jag har "levt livet" och spenderat mer pengar

Det man borde göra är ju helt klart att investera pengarna du har nu i aktier/fonder om du nu ändå trivs i din 1a. Då kan du bestämma dig om ett par år hur du vill göra med lägenhet och bil. Bestämmer du dig för bil så kan du kanske köpa dig din A7 direkt vid det laget om det gått väl med investeringarna. Att köpa bostadsrätt nu är dock svårt att svara på om det är vettigt eller inte. Jag som var i ungefär samma sits som dig vågar inte riktigt köpa i nuläget då det känns som att priserna står väldigt högt och att vi kanske nått en topp. Jag kom dock på att jag kunde leasa en bil nu istället så behöver jag inte bränna mitt sparkapital, så leasar en A5 - 15 nu som jag är mycket nöjd med
Citera
2016-08-10, 06:08
Medlem
I.Am.Legends avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8000
Köp ingenting alls utan spara pengarna

Citat:
Ursprungligen postat av caz1337
Det man borde göra är ju helt klart att investera pengarna du har nu i aktier/fonder om du nu ändå trivs i din 1a. Då kan du bestämma dig om ett par år hur du vill göra med lägenhet och bil. Bestämmer du dig för bil så kan du kanske köpa dig din A7 direkt vid det laget om det gått väl med investeringarna. Att köpa bostadsrätt nu är dock svårt att svara på om det är vettigt eller inte. Jag som var i ungefär samma sits som dig vågar inte riktigt köpa i nuläget då det känns som att priserna står väldigt högt och att vi kanske nått en topp. Jag kom dock på att jag kunde leasa en bil nu istället så behöver jag inte bränna mitt sparkapital, så leasar en A5 - 15 nu som jag är mycket nöjd med
Är inte en lägenhet en rätt så säker investering om man hyr ut den? Blir ju att den som hyr den betalar avgiften plus mer vilket går direkt in i sparkontot. Har själv kompisar som hyr i andrahand för mer än vad personen med förstahands kontraktet betalar. Och en kompis som hyr ut sin lägenhet (i Stockholm dock) för dubbla lägenhetsavgiften. Svårt att se att en lägenhet inte skulle öka i värde i Jönköping speciellt. Bästa vännen är även en snickare, så tänker att han skulle kunna göra några renoveringar på lägenheten som skulle kunna få den att öka i värde när den väl ska säljas. Mitt mål i livet är iaf att bo i mitt drömhus som ligger lite utanför Jkpg. Utgångspris ligger på 5,5 miljoner. Äger jag den bostaden en dag så kommer jag definitivt att dö mer än lycklig.

Och jag vettefan med att leasa bil egentligen. Då kör jag nog hellre den här gamla bilen och köper ett nytt ljudsystem för kanske 10k
Citera
2016-08-10, 06:15
Medlem
Perfekta lösningen för dig är en husbil min vän
Citera
2016-08-10, 06:23
Medlem
Så, en ren konsumtionsvara som du vet redan från början att du inte kommer vara nöjd med, eller en investering som du åtminstone själv räknar med att göra vinst på?
Svår fråga...
Citera
2016-08-10, 06:29
Medlem
I.Am.Legends avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Litakula
Så, en ren konsumtionsvara som du vet redan från början att du inte kommer vara nöjd med, eller en investering som du åtminstone själv räknar med att göra vinst på?
Svår fråga...
Har väl inte skrivit att jag inte skulle vara nöjd med den?
Citera
2016-08-10, 06:46
Medlem
Citat:
Är inte en lägenhet en rätt så säker investering om man hyr ut den? ..

Du kan tjäna lika mycket på ett bra sparande fast med mindre huvudvärk när det gäller renoveringar, byta ut kylskåp och hyresgäster som härjar och inte betalar hyran i tid.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in