• 4
  • 5
2016-08-10, 17:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av I.Am.Legend
Hej! Försökt att söka lite men hittade inga trådar som riktigt gav mig svar på det jag undrar... Som rubriken säger så är jag kluven på om jag ska satsa på en bil eller lägenhet. Har frågat kompisar och fått olika svar. Svaren blir väl oftast att killarna säger bil medan tjejerna säger lägenhet... För tillfället bor jag i en etta som jag ÄLSKAR. Den är verkligen den perfekta ettan tycker jag. Betalar 3500kr per månad för den så det är inte mycket alls. Min bil är jag nöjd med, men skulle gärna haft en med lite mer körglädje. Har funderat mycket på en Audi A5 från 2012 tidigast. Tänkt lägga max 200k. Inga lån eller något. Sedan har jag tänkt att jag kör den bilen i kanske 5 år? Tills jag köper min drömbil som är en Audi A7 iaf.

Köper jag en lägenhet så tror jag dock att jag vinner på det i längden. Jag bor i Jönköping där det för tillfället byggs en hel del. Nya stadsdelar m.m. Jönköping kommer bara bli mer och mer attraherande. Det är bara att jämföra 10år tillbaka i tiden. Köper jag en lägenhet har jag dock inte tänkt bo där. Utan att hyra ut den och på så sätt tjäna in extra pengar. Vill väldigt gärna bo kvar där jag bor nu tills jag ska bli sambo med någon då det får bli en tvåa iaf.

Så vad hade ni gjort? Skrev min ålder i rubriken då det kan vara relevant. Kanske kan tillägga att jag är bra på att spara pengar med. Jobbar väldigt mycket. Har ett heltidsjobb och sedan ett extrajobb med. Bara nu i sommar som jag har "levt livet" och spenderat mer pengar.

P.s. Har även funderat på en Audi A4 från 2009-2012 vilket skulle vara betydligt mindre pengar. Men är osäker på om det blir lika kul att köra en kombi. Detta är ingen fråga som hör hemma på denna formades dock.

V.A.G bil, jhesus där tappa du mig iaf.
Citera
2016-08-10, 18:48
Medlem
Haltas avatar
Hade valt att stanna i lägenheten och ev. skrämt upp bilen lite. Spara lite till och investerar i aktier och fonder.
Du är trots allt bara 21 år gammal och bilar är aldrig bra affärer. Köper du en A7, hur länge hade du tänkt ha den då? Du kommer tröttna om du inte är entusiast.
Köp lägenhet om ett år, mindre lån.
Citera
2016-08-10, 19:48
Medlem
K0212s avatar
Jag har inte läst ursprungsinlägget men svaret är ändå självklart.

Hur ser potentiell värdeökning eller värdeminskning ut för bilen?

Hur ser potentiell värdeökning eller värdeminskning ut för lägenheten?

Kan du bo i bilen permanent?

Om ditt svar är att bilen troligen har bäst värdeökning samt att du kan bo i den borde du köpa bilen. Om inte, köp lägenheten.
Citera
2016-08-10, 23:33
Medlem
Det mesta är nog sagt; men jag tycker TS ska hitta en hyrbilsfirma som har en A5, eller rentav A7:a. Hyr den en vecka. (visst, det kommer kosta ett par tusen kronor).

Efter du kört dig less - kan du fundera på om det värt ca 50% av nybilspriset för att köra denna kärra i 3 år? (svaret är mest troligt negativt).

Vad gäller en BR enbart i investeringssyfte så kan jag nog tänka mig många bättre investeringar just i dagsläget om det inte handlar om att TS ska bo där själv.

Och TS skrev rätt tidigt att Risken skulle ligga på hyresgästen - vilket givetvis är ett falsarium - någon kanske redan poängterat det, men hyresgästen betalar måhända både avgift, ränta och amortering, men vid en krasch så kommer hen gå skadelös därifrån.

Jag skulle som 21-åring investera överskottet i ingetdera, i nuläget. Sprid det på lite olika tillgångsslag som över lång tid bör generera avkastning (inte bilar eller lägenheter som bygger på uthyrning - finns ju om inte annat fastighetsbolag att köpa aktier i).
Citera
2016-08-11, 03:37
Medlem
I.Am.Legends avatar
Tack så mycket för alla svaren! Uppskattar det verkligen. Vill citera alla men det blir lite väl mycket... Efter att ha läst era svar så har jag bestämt mig för att skita i bil. Får klara mig med manuell växellåda tills jag väl köper en bil senare i framtiden. Kanske uppgraderar ljudet eller något bara. Nu blir det väl bara att spara så mycket pengar som möjligt.
Citera
2016-08-11, 03:37
Medlem
I.Am.Legends avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nooben12
Finns det folk som köper bilar fortfarande? haha
Varför skulle man inte köpa en bil? Tycker du det är mer värt att leasa?
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in