2021-06-01, 12:12
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
De verkar ha tappat det helt. De verkar övertygade om att Johanna är oskyldig för att det inte finns spår av henne i bilen som användes vid mordet och verkar helt övertygade om att hennes pojkvän ljuger.
Tyckte du verkligen det? Då har du och jag sett olika Expressen TV. I mitt framstod hon som en komplett galning. Inte en chans att intervjuarna ville annat än att få fram just det. Sanningen.
Citera
2021-06-01, 17:18
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Tyckte du verkligen det? Då har du och jag sett olika Expressen TV. I mitt framstod hon som en komplett galning. Inte en chans att intervjuarna ville annat än att få fram just det. Sanningen.
Ja, min fråga var egentligen om Expressen TV baserat dokumentären på intervjuerna som Thomas Sjöberg och Anders Nyströms gjort med Johanna? Jag visste inte om någon annan lyckats intervjua henne? Men i avsnittet jag länkar till nedan innehåller tyvärr mycket åsikter om hur hon behandlats fel och de ifrågasätter bevisen utan att resonera kring dem. Men de når fram till Johanna i vart fall och det tycker jag är positivt och intressant. Det skulle kunna klippas ned till under en timme, men det är kanske vad Expressen gjort?

https://poddtoppen.se/podcast/897819815/rattegangspodden/s06e13-mvh-johanna-moller-del-35-domd-gomd-och-glomd
Citera
2021-06-01, 17:37
Medlem
estrelladeoros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TENTACLEHARDCORE
Ja, fast i kombination med intelligens och kunskap.

I min yrkesutövning har jag kommit i kontakt med en del psykopater och/eller narcisster. Ett problem som de har i min mening när de har en ploy på gång är att de utgår från att man är betydligt dummare än vad de är och att man inte kan se ett motiv eller mönster i deras handlingar.

Det finns någon slags stereotyp bild att alla psykopater skulle vara sociala stjärnor men många lever liv i samhällets ytterkanter och kanske blir utmärka på att dominera sin familj och socialtjänsthandläggare med ofta mindre sofistikerade metoder som "mental överbelastning av motparten" eller "offerkofta" men när de kommer in i ett annat sammanhang så fattar de inte alltid att de måste byta metodik eller att man inser att de ljuger.

Har en psykopat å andra sidan medel till hög intelligens och mer "in tune" med vad som är ett normalt beteende så lyckas dom säkerligen lura en.

När det kommer till Möller så tycks hon inte vara särskilt intelligent och hon är så självgod att hon inte inser att hon är inte är trovärdig.

Hon lär åtminstone vara normalbegåvad, eftersom hon har utbildat sig till socionom och drivit egen verksamhet och tjänat en hel del pengar. Å andra sidan har hon slösat bort en hel del pengar och dragit på sig skulder, så hon är väl inte den skarpaste kniven i lådan om man säger så.

Ja, hon verkar väldig självgod och oförmögen att se sina egna brister och tillkortakommanden. Hon verkar inte ens inse att hon motsäger sig själv vid flera tillfällen under ett och samma samtal.
Citera
2021-06-01, 20:05
Medlem
swimmingpools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuiLui
Nej. Tokkärringen sitter på Ystad-kåken.
Säger hon nåt vad hon tycker om den anstalten? Har hört att det är den värsta kvinnoanstalten i Sverige.
Citera
2021-06-03, 08:01
Avstängd
LuiLuis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimmingpool
Säger hon nåt vad hon tycker om den anstalten? Har hört att det är den värsta kvinnoanstalten i Sverige.

Värsta å värsta vet jag inte men det finns två anstalter för de riktigt tokiga som ryker på höga straff. Ystad och Hinseberg.
Citera
2021-06-04, 03:24
Medlem
Yinool0401s avatar
Angående Experssen Premium

Kan inte någon som har Expressen Premium login göra iordning avsnitten för nedladdning / capture funktion.

Alternativt om någon som har Expressen P. login , låna mig den 1 timme så gör jag iordning avsnitten för nedladdning åt alla härinne i tråden. Sen kan vederbörande bara ändra lösen när jag är färdig

Lovar att sköta det exemplariskt.

https://www.expressen.se/premium/moller-inifran-exklusiv-dokumentar-i-expressen-tv/
Citera
2021-06-10, 09:16
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Har lyssnat på avsnitt 1 och 2. Lyssnar på 3:an nu.

De här intervjuerna är en dröm för psykologstudenter. Så skruvade.

Det är ju uppenbart att hon själv tycker att hon uppför sig normalt under intervjun. Det gör hon verkligen inte. Fejkar sorg och fejkar gråt, skrattar vid helt fel tillfällen, låter glad när hon berättar om hur hennes medfångar mördat andra. Säger å ena sidan att alla tycker om henne. Även på anstalten. Berättar sedan om motsatsen. Säger även att hon är ödmjuk. Berättar sen om hur fantastisk bra hon är.

Hon har fått diagnosen narcissist. Och det är uppenbart att hon tycker hon är bäst och helt oskyldig. Att alla andra är dumma-dumma-dumma mot henne.

Hon ger ett barnsligt och flamaigt intryck. Även lite ghetto över hennes sätt att prata ibland. Och det där sättet som yrkeskriminella kvinnor som gör småbrott brukar ha.

Hon känns inte vuxen eller hur jag ska förklara det. Mer som en tonåring när hon pratar. Även vid ordval. En tonåring som tycker att alla är orättvisa mot henne. En tonåring med en stor offerkofta.

Hon ger ju verkligen intryck att vara helt galen. Som du skriver så skrattar hon på fel ställen som till exempel när hon beskriver när hennes medfånge har mördat någon med yxa. Skrattande swishar hon händerna ovanför huvudet och gör en huggrörelse. Fick kalla kårar bara av det.

Hoppas att de aldrig släpper ut dåren.
Citera
2021-06-10, 09:23
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Ja, min fråga var egentligen om Expressen TV baserat dokumentären på intervjuerna som Thomas Sjöberg och Anders Nyströms gjort med Johanna? Jag visste inte om någon annan lyckats intervjua henne? Men i avsnittet jag länkar till nedan innehåller tyvärr mycket åsikter om hur hon behandlats fel och de ifrågasätter bevisen utan att resonera kring dem. Men de når fram till Johanna i vart fall och det tycker jag är positivt och intressant. Det skulle kunna klippas ned till under en timme, men det är kanske vad Expressen gjort?

https://poddtoppen.se/podcast/897819815/rattegangspodden/s06e13-mvh-johanna-moller-del-35-domd-gomd-och-glomd

Det är inte samma som på podden!

Det här är videoinspelningar från Hinseberg där hon sitter framför kameran och gör bort sig totalt.
Citera
2021-06-10, 09:32
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
När det gäller Johannas tillgångar så fick hon väl ut en vinst på 2-3 miljoner från bolaget som hon och Lott* Isb*rg (*=a,e) drev tillsammans och som drog in ca 25-35 miljoner under något år på att placera ensamkommande. Om jag minns rätt. Om det fanns obeskattade tillgångar kvar i bolaget så gissar jag att det nu pågår en process som ska leda till att dessa pengar så ograverat som möjligt hamnar i Johannas och Lott*s fickor så småningom.
Det som för dom flesta skulle kunna förgylla tillvaron en smula blir i Johannas ögon till medel som hon kan använda för att leja mördare.

Jag minns att det spekulerats en hel del i tråden om hur Aki mördades. Jag har glömt en hel del detaljer nu, så jag minns inte vad jag tyckte verkade mest troligt.

Bland spekulationerna förekom bl.a. att Aki skulle dränkts i Eskilstuna på dagen och sedan körts till sommarstugan i bagageutrymmet på J*ffars (*=a) BMW. En annan teori var att Aki lurades ut till sommarstugan med löfte om att få träffa och vara med tvillingarna. Väl där dränktes han i en regntunna eller i en ho som fanns på bryggan. Han hade förtärt alkohol, men var inte redlös, om jag minns rätt.

Kort efter mordet på Aki skrev J*ffar detta på sin Facebook (2015-10-04):
«Gjorde största Misstag i Mitt Live. Önskar om Jag Kunde ändra på Allt...»

J*ffars och Juli*s (*=a) barn Milli*n (*=o) föddes i början av 2016. I juli 2016 for paret med sitt barn till Pakistan för att gifta sig.

En märklig omständighet var att det handlades en hel del på Akis kreditkort under dagen. Mat och sprit. För betydligt fler än dom som Johanna påstod befann sig vid sommarstugan. En del inköp gjordes i Eskilstuna och en del i Arboga på vägen från Eskilstuna till sommarstugan.

Timingen vid resan till sommarstugan var sådan att bilen med Johanna mötte hennes föräldrar utanför Kungsör, ca 30 minuter från sommarstugan. Dom var på väg till Gotland och dom ville inte att Johanna skulle vara i sommarstugan, men Johanna visste när dom skulle lämna sommarstugan för att hinna med färjan.

Hade utredningen inletts genast efter mordet hade övervakningskameror kunnat visa vilka som var med i dom olika affärerna. Personalen hade kommit ihåg vilka som hade handlat.

Aki hittades drunknad omedelbart intill bryggan på ca 1 meters djup. Han hade inte vatten från Hjälmaren i lungorna så han hade inte drunknat där.

Här är lite funderingar från 2016 (långt innan FUP fanns):
(FB) Arboga: Mord på Aki Olavi Paasila, 2015-08-08 och Göran Möller, 2016-08-03

FUP innehåller en massa detaljer, men den är lång. Kanske borde man läsa den igen?

En detalj, om jag minns rätt, var att det inte fanns någon bil vid sommarstugan då polis och ambulans kom dit efter att Johanna ringt 112. Det betyder i så fall att J*ffar, Juli* och ev. D*vid lämnat sommarstugan redan tidigare. Med den bil som Johanna och Aki kom ut med. Dom bör i så fall ha varit minst sex (varav två var tvillingarna) i den bilen vid färden till sommarstugan. Kanske fanns Aki i bagageutrymmet? Johanna ringde äldsta dottern, efter att Aki dragits upp död. Hon kom ut och körde senar Johanna och tvillingarna tillbaka till Eskilstuna.

Problemet som jag tror avgjorde att Johanna friades av hovrätten för mordet på Aki var att det inte fanns någon redogörelse för hur det gått till. Att Johanna hade sett till att Aki mördades var det nog ingen tvekan om, men ingen som visste berättade hur. Därmed saknades gärningsbeskrivning. Kanske skulle J*ffar berätta om inte ett antal år av hans egen frihet stod på spel.

Det du skriver om Wilma är också uppseendeväckande. Tyvärr pekar dom erfarenheter som jag har själv mot att effektiviteten inom polisväsendet inte är den bästa. Jag har inte tillräckligt med insikt och kännedom för att ha några bestämda teorier om vad bristerna beror på. Rekrytering? Hög arbetsbelastning? Bristande motivation? Då det begav sig följde jag det som skrevs av och om Peter Springare. Det var ofta tänkvärt, IMO.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Peter_Springare
(FB) Polis Peter Springare anmäld av den egna myndigheten för dataintrång (2017-03-01)
Det finns fler trådar med innehåll om Peter Springare på Flashback.

–

Jag har inte glömt en liten detalj i förundersökningen. När man obducerade Aki fann man färg på tänderna (rosa?) som man inte kunde avgöra var den härstammade från.

Min teori är att han fick en plastkassr från mataffären över huvudet och färgen kommer
När hans tänder kom mot plastkassen när han kämpade för sitt lig.

Jag testade själv hemma med en plastkassen från ICA på tiden fallet var aktuellt och det fastnade färg när man gnuggade den mot tänderna.

Men jag minns inte om hans lungor var fyllda med vatten.

Otäck människa denna Möller och bör aldrig släppas ut.
Citera
2021-06-10, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Det är inte samma som på podden!

Det här är videoinspelningar från Hinseberg där hon sitter framför kameran och gör bort sig totalt.

Hon sitter väl i Ystad?
Citera
2021-06-10, 09:55
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannishBoy
Hon sitter väl i Ystad?

Ja

Jag orkade ett och ett halvt avsnitt ungefär. Det är samma dravel som i rättegången. Absolut inget nytt under solen.
Bortkastad tid.
Citera
2021-06-10, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Jag har inte glömt en liten detalj i förundersökningen. När man obducerade Aki fann man färg på tänderna (rosa?) som man inte kunde avgöra var den härstammade från.

Min teori är att han fick en plastkassr från mataffären över huvudet och färgen kommer
När hans tänder kom mot plastkassen när han kämpade för sitt lig.

Jag testade själv hemma med en plastkassen från ICA på tiden fallet var aktuellt och det fastnade färg när man gnuggade den mot tänderna.

Men jag minns inte om hans lungor var fyllda med vatten.

Otäck människa denna Möller och bör aldrig släppas ut.

Han hade vatten i lungorna men inte av den sorten som fanns i sjön. Eller var snarare något plankton eller liknande som saknades.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in