Citat:
Ursprungligen postat av
LOE2
Visst, men kan utgången för JM:s ansökan om tidsbestämt bli positiv utan ens ett erkännande ? I mitt tycke vore det ju groteskt och skulle helt underminera mitt förtroende för systemet.
Jag instämmer. Livstid är ett straff för mänskolivets värsta brott. Resten av ”västerlandet” ser på det på ungefär samma sätt. Somliga använder dödsstraff, men det bruket har fallit ur mode pga risken för fel och missbruk och svårigheten att ångra sig, och de olämpliga signaler det sänder ut för oss.
Men livstidsprincipen och avsaknaden av tidsbegränsning måste förstås med det allvar som är investerat i det. Alla kan ha en dålig dag, men ingen som ska leva i samhället borde vara onåbar för lagen, som reglerar samhällslevandet, och möjligheten att följa den. I princip. Så förstår i alla händelser lagen sig själv. Den är allas plikt och rätt och skyldighet.
Den (vuxne) som inte kan förstå detta och som vill skipa rättvisa efter eget huvud — trots att alla andra accepterar att underkasta sig lagen (eller borde eller försöker), eller rent av psykiatriskt parasiterar på svek och förbrytelse i stället för att be om eller söka hjälp — kan inte leva i samhället. Och kan inte göra anspråk på att släppas ut. Och borde följaktligen inte kunna söka tidsbegränsning — utan endast försöka få upp fallet igen, hävdande att hen blivit oskyldigt dömd.
Detta är ”i princip”, nota bene.
Jag vet inte hur jurister och rättspsykiatriker mfl arbetar men jag kan förvisso tänka mig att det finns humana avsteg och partikulära omständigheter som gör att man dömer lite olika i olika fall. Men just ”tidsbestämningen” borde ju vara en vattendelare. Jag kan inte se att man kan/borde/är skyldiga att tidsbestämma någons livstidsstraff om vederb. inte förstår sin brottslighet och hur vederb. borde handskas med denna.
Det är ju liksom det allting handlar om.
Man har inte rätt att gå omkring och vara brottslig bara inte nån kommer på det. När det gäller mördare blir ju saken snabbt direkt tvingande för omgivningen, som inte vill bli mördad — normalt sett, i alla fall vi som inte är finska byggjobbare.