2018-06-07, 07:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Objektivt sett är JM tio ggr farligare än Fossmo. De familjemedlemmar som vittnat emot henne svävar i livsfara. De som inte vittnat emot henne likaså. Likaså rättsfunktionärer och journalister. Det kan röra sig om ett drygt dussintal personer som hon kan få för sig att hämnas på. Kanske fler.

Hon är avundsjuk och långsint. Girigheten är mer en bieffekt av det.

Jo, det är väl ganska många knän som ligger illa till

Jag har letat efter någonting som tyder på att hon personligen
brukat våld av något slag, men ingenting,
"bara" köpt våld.
Citera
2018-06-07, 08:22
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Jo, det är väl ganska många knän som ligger illa till

Jag har letat efter någonting som tyder på att hon personligen
brukat våld av något slag, men ingenting,
"bara" köpt våld.

Det är för att livslånga hållhakar är hennes primära sätt att umgås på.

Hennes sekundära sätt att umgås på är förgiftning, så nog kan hon själv också.
Citera
2018-06-07, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meze
Har det kommit info om vilken anstalt JM ska placeras på eller bara kommit info om att hon ska vara isolerad från övriga interner?

JM sitter för närvarande på Kriminalvårdens Riksmottagning vid anstalten Hinseberg,
där det bestäms i vilket fängelse hon kommer att placeras.

Eftersom det i veckan gått sex veckor sedan Högsta Domstolen meddelade att de
ej prövar sommarstugemorden, så borde det komma besked inom kort vad
Mördar-Johannas framtida adress blir.
Senast redigerad av OzzieTheOwl 2018-06-07 kl. 09:08.
Citera
2018-06-07, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
JM sitter för närvarande på Kriminalvårdens Riksmottagning vid anstalten Kumla,
där det bestäms i vilket fängelse hon kommer att placeras.

Eftersom det i veckan gått sex veckor sedan Högsta Domstolen meddelade att de
ej prövar sommarstugemorden, så borde det komma besked inom kort vad
Mördar-Johannas framtida adress blir.

Nje, riksmottagningen för kvinnor är väl på Hinsan.
Citera
2018-06-07, 09:06
Medlem
mahkees avatar
Jag har under mina år här på FB följt ett antal mordfall, och en sak tycker jag är lite märklig. I många fall finns det alltid någon/några tappra som försvarar den dömde och envist hävdar att de är oskyldiga. (t ex Christine Schurrer i morden i Arboga eller Mats Alm i mordet på Linda Schen) Vad jag har märkt så har det aldrig funnits någon enda i tråden som betvivlat att JM är skyldig? Det gör inte jag heller vill jag för säkerhets skull påpeka, men undrar varför det inte finns någon enda liten försvarare? Jag menar, det saknas ju teknisk bevisning så det borde kunna finnas någon som vill hävda att hon är oskyldig? Märkligt...
Citera
2018-06-07, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Nje, riksmottagningen för kvinnor är väl på Hinsan.

Givetvis ska det vara Hinseberg, har redigerat!
Senast redigerad av OzzieTheOwl 2018-06-07 kl. 09:11.
Citera
2018-06-07, 10:09
Medlem
Zisselas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Jag har inte satt mig in i vad för kriterier man har i Sverige, men jag har sett reportage från amerikanska parole boards' sammanträden med den pläderande och målsägarvittnen. Man är där väldigt rigorös med att försöka avgöra om behandlingen lett till en bestående förändring till det bättre, som förväntas vara ett viktigt syfte med straffet. Om man inte erkänner handlingen, så kan man ju inte ta ansvar, känna skuld och ånger, göra ansatser till försoning och gottgörelse. Det räcker alltså inte, att avhålla sig från mord, hålla rent i cellen, låta bli knark o s v - med den inställningen får man göra tiden, i värsta fall livstid. Med den praktiken skulle JM ha en mycket lång väg att gå.

Stor skillnad på Sverige och USA. Här är det en speciell, tingsrätt som handhar ärenden om benådning (omvandlandande av livstidsstraff till tidsbestämt straff). Där finns ingen från målsägarsidan i den ursprungliga rättegången. I USA tar man in faktorn av vad (exempelvis den mördades) anhöriga tycker. Det kritiseras av andra eftersom det inte är rättssäkert - det blir lite inkvisitation av det.
Citera
2018-06-07, 11:30
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Jag har inte satt mig in i vad för kriterier man har i Sverige, men jag har sett reportage från amerikanska parole boards' sammanträden med den pläderande och målsägarvittnen. Man är där väldigt rigorös med att försöka avgöra om behandlingen lett till en bestående förändring till det bättre, som förväntas vara ett viktigt syfte med straffet. Om man inte erkänner handlingen, så kan man ju inte ta ansvar, känna skuld och ånger, göra ansatser till försoning och gottgörelse. Det räcker alltså inte, att avhålla sig från mord, hålla rent i cellen, låta bli knark o s v - med den inställningen får man göra tiden, i värsta fall livstid. Med den praktiken skulle JM ha en mycket lång väg att gå.

Oavsett vad man har för kriterier så måste man förhålla sig till verkligheten. Ett förfarande där anhöriga har negativt veto vill vi inte ha, men nånstans där sammanstrålar också samtida synsätt på hållbart civilt liv och livskvalité och förmåga till anknytning, förtroende, pålitlighet och en straffånges sociala, psykologiska och civila rehabilitering. Dessutom är det deras livhanke det handlar om här.

En bankrånare i tjugofemårsåldern som skjuter ihjäl fem personer i jakt på pengar (kanske till sina barn...) är ett annat rehabiliteringsproblem än en 40-årig person som mår som bäst när hon mördar egna familjemedlemmar. Och kommer att percipieras på helt olika sätt av sina närstående, som hon kan tänkas vara beroende av på sin ålderdom.

Dessutom kan de just pga detta ha olika svårt att lägga saker bakom sig och gå vidare. Det är det där fångvården och deras experter måste förhålla sig till. Kan hon fungera känslomässigt givet sina dysfunktioner? Kan hon förstå att man inte kan bryta mot lagen och göra andra illa för att de inte blint uppfyller hennes önskningar? Etc.

Sen tycker jag ju att straffvärdet på att lura en stackare att döda hennes far och mor medan hon väntar i bilen, är tämligen högt.
Senast redigerad av Lonnrot 2018-06-07 kl. 11:36.
Citera
2018-06-07, 12:25
Medlem
Citat:
Oavsett vad man har för kriterier så måste man förhålla sig till verkligheten. Ett förfarande där anhöriga har negativt veto vill vi inte ha, men nånstans där sammanstrålar också samtida synsätt på hållbart civilt liv och livskvalité och förmåga till anknytning, förtroende, pålitlighet och en straffånges sociala, psykologiska och civila rehabilitering. Dessutom är det deras livhanke det handlar om här.

En bankrånare i tjugofemårsåldern som skjuter ihjäl fem personer i jakt på pengar (kanske till sina barn...) är ett annat rehabiliteringsproblem än en 40-årig person som mår som bäst när hon mördar egna familjemedlemmar. Och kommer att percipieras på helt olika sätt av sina närstående, som hon kan tänkas vara beroende av på sin ålderdom.

Dessutom kan de just pga detta ha olika svårt att lägga saker bakom sig och gå vidare. Det är det där fångvården och deras experter måste förhålla sig till. Kan hon fungera känslomässigt givet sina dysfunktioner? Kan hon förstå att man inte kan bryta mot lagen och göra andra illa för att de inte blint uppfyller hennes önskningar? Etc.

Sen tycker jag ju att straffvärdet på att lura en stackare att döda hennes far och mor medan hon väntar i bilen, är tämligen högt.
Visst, men kan utgången för JM:s ansökan om tidsbestämt bli positiv utan ens ett erkännande ? I mitt tycke vore det ju groteskt och skulle helt underminera mitt förtroende för systemet.
Citera
2018-06-07, 12:51
Medlem
Citat:

Om JM nånsin skulle erkänna så är det för att få fördelar själv. Någon uppriktig ånger kommer vi aldrig få se eftersom hon inte har förmågan att känna sånt. Hon anser säkert inte att hon har gjort något fel, bara att hon gjorde det som "krävdes". För hennes eget välbefinnande, alltså.

Det ska mycket till innan man tar livet av någon, inte minst sin egen förälder och allt det pga enbart pengar. Detta vet man inom kriminalvården och det tar man också hänsyn till när straffet ska prövas / omprövas någon gång i framtiden.

Hon hade inte mer än hunnit sätta tassarna på Hinseberg förrän hon började i vanlig stil med sina manipulationer och sitt förbannade tjatande. Därför är hon också isolerad nu. Hur länge hon kommer vara det beror helt på henne själv.

Så JM lär få sitta länge.
Citera
2018-06-07, 13:00
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Visst, men kan utgången för JM:s ansökan om tidsbestämt bli positiv utan ens ett erkännande ? I mitt tycke vore det ju groteskt och skulle helt underminera mitt förtroende för systemet.

Jag instämmer. Livstid är ett straff för mänskolivets värsta brott. Resten av ”västerlandet” ser på det på ungefär samma sätt. Somliga använder dödsstraff, men det bruket har fallit ur mode pga risken för fel och missbruk och svårigheten att ångra sig, och de olämpliga signaler det sänder ut för oss.

Men livstidsprincipen och avsaknaden av tidsbegränsning måste förstås med det allvar som är investerat i det. Alla kan ha en dålig dag, men ingen som ska leva i samhället borde vara onåbar för lagen, som reglerar samhällslevandet, och möjligheten att följa den. I princip. Så förstår i alla händelser lagen sig själv. Den är allas plikt och rätt och skyldighet.

Den (vuxne) som inte kan förstå detta och som vill skipa rättvisa efter eget huvud — trots att alla andra accepterar att underkasta sig lagen (eller borde eller försöker), eller rent av psykiatriskt parasiterar på svek och förbrytelse i stället för att be om eller söka hjälp — kan inte leva i samhället. Och kan inte göra anspråk på att släppas ut. Och borde följaktligen inte kunna söka tidsbegränsning — utan endast försöka få upp fallet igen, hävdande att hen blivit oskyldigt dömd.

Detta är ”i princip”, nota bene.

Jag vet inte hur jurister och rättspsykiatriker mfl arbetar men jag kan förvisso tänka mig att det finns humana avsteg och partikulära omständigheter som gör att man dömer lite olika i olika fall. Men just ”tidsbestämningen” borde ju vara en vattendelare. Jag kan inte se att man kan/borde/är skyldiga att tidsbestämma någons livstidsstraff om vederb. inte förstår sin brottslighet och hur vederb. borde handskas med denna.

Det är ju liksom det allting handlar om.

Man har inte rätt att gå omkring och vara brottslig bara inte nån kommer på det. När det gäller mördare blir ju saken snabbt direkt tvingande för omgivningen, som inte vill bli mördad — normalt sett, i alla fall vi som inte är finska byggjobbare.
Citera
2018-06-07, 13:11
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Om JM nånsin skulle erkänna så är det för att få fördelar själv. Någon uppriktig ånger kommer vi aldrig få se eftersom hon inte har förmågan att känna sånt. Hon anser säkert inte att hon har gjort något fel, bara att hon gjorde det som "krävdes". För hennes eget välbefinnande, alltså.

Det ska mycket till innan man tar livet av någon, inte minst sin egen förälder och allt det pga enbart pengar. Detta vet man inom kriminalvården och det tar man också hänsyn till när straffet ska prövas / omprövas någon gång i framtiden.

Hon hade inte mer än hunnit sätta tassarna på Hinseberg förrän hon började i vanlig stil med sina manipulationer och sitt förbannade tjatande. Därför är hon också isolerad nu. Hur länge hon kommer vara det beror helt på henne själv.

Så JM lär få sitta länge.

Jag hade missat det sista. Det låter ”lovande”. Då går tiden långsammare.

Man ska kanske aldrig säga aldrig med människor. Det är ett av skälen till varför vi inte elektrifierar dem på uppstuds.

Men det kan få dröja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in