Citat:
Intressant. Står sig utfallet så kan man ju möjligen gissa längs två ledder: barnen "görs oskyldiga" genom att man intar hållningen att de på ondskefullaste sätt har påverkats av JM och aldrig skulle ha bidragit annars. Skulden läggs på JM helt. Det kan ha sin sanning moraliskt sett. Samtidigt har man i så fall sagt att de bara varit marginellt inblandade, eller i alla fall inte direkt ansvariga för AP:s död (mord, medhjälp till).
Ja.
Det finns nog ingen som inte tror att galningen iscensatt mord med tanke på mord på sin far och mordförsök på sin mor, livförsäkringsbedrägeri osv - men det ska bevisas.
Fu läggs ner i brist på bevisning men med tanke på de fragment som framkom i fallet om det så är JJ:s uttalande, det DB:s flickvän hörde, att JM önskat livet ur Aki (mordbeställningar) så finns det nog väldigt få som ser de här helt ovetande.
Det är dock JM som är centrum för all galenskap. Att hon manipulerat dem å det grövsta, att de skyddat henne som mor. Ord som hjärntvätt passar ypperligt i sammanhanget där hon bearbetat alla via att under lång tid förtala Aki. De resonerar och beter sig som sektmedlemmar i förhör och rätten.
Inledningsvis kan jag begripa fenomenet (lojalitet och grundlurad) men inte med korten på bordet när man nu ser hennes kapacitet, den falska fittan.
Det är helt pantat att gömma sig bakom "hon fick ju ändå livstid". Det är fegt och det drabbar Aki samt anhöriga nåt alldeles förtvivlat.
Man skyddar inte en så extrem galning som JM de facto är oavsett släktskap, det är att snarare skämma ut sig.
Däremot,
jag ser som sagt förmildrande omständigheter i att ha växt upp med den gränslösa hyndan och jag ser stående ovationer om det togs rätt beslut för en gång skull:
Dvs att HELT frigöra sig från hennes inflytande. Så länge hennes lögner lever och bejakas - så länge finns det en sjuk beroendeställning till henne - en fatal bindning.
HEDER åt äldsta systern! Kan hon kan de andra.
Jag tror absolut att ett skyddande av brottsling har mycket förmildrande omständigheter i ett fall som det här.