Citat:
Ursprungligen postat av
develi
JM lär inte komma nån vägen, det tror inte jag heller. Förutom att hon känner nån tillfredsställelse i att skriva långa haranger.
Om ÅK ämnar överklaga vill väl vederbörande snarare rikta in sig på den friande Hovrättsdomen snarare än förehavanden i TR?
Extraordinära rättsmedel är dock extremt snäva, dvs att ny bevisning är så klockren att utslaget blivit fällande dom om det presenterats (eller friande för all del..)
Sen finns väl även sakkunnigbevisning, om nåt sånt skulle komplettera.
Om det nu finns fällande domar utan att ens ha hittat en kropp så vet jag inte nyhetsvärdet i detta, att det är ett slags "prejudikatsbehov"?
Men det är mycket turer i detta så inte mig emot om att läsa kommentarer från HD, vore verkligen intressant.
Jag funderar dock ur en annan vinkel. Om nedlagd Fu återupptas, om ny bevisning räcker att väcka åtal så ställer väl detta per automatik aktuell dom (JM/Aki) i ett annat ljus och blir ett ämne för RÅK?
Det man får hoppas på är att lojalitetsbanden bryts gällande Sveriges i särklass mest manipulativa kvinna (förutom vidrig som mördat sin egen far).
Det behöver inte röra sig om aktivt deltagande, men jag tror att skatan skyddas.
Klart att skatan skyddas, av skatungar med bihang som i samma veva givetsvis skyddar sig själva.
Frågan är om de har något samvete som gnager eller om såna tankar förträngs av att de nu fått tagit del av vad de flesta insatta anser om JM:s manipuleringsförmåga - d.v.s att den är så oerhört stor. Att hon kan få andra att göra det allra värsta, genom sin "makt". Så därför har skatungarna inte riktigt det dåliga samvete de borde ha?
Det som skulle göra att FU öppnas igen är ju om det kommer in nya uppgifter som förändrar bevisläget, t.ex att någon börjar berätta det de hållit tyst om.
Just att lojalitetsband bryts, som du tar upp, är en viktig detalj. Hon sitter ju där hon sitter nu, JM, på behörigt avstånd. Även lojaliteten inom den "fd" misstänkta trion kan avta av olika anledningar.
Pengabrist med irritationer, bråk och separation, inte omöjligt. Även frustration och rädsla över att veta att EN person kan faktiskt avslöja de andra, måste väl ändå vara något som gnager.
Även att "bara" veta utan att själv aktivt ha varit med, borde kunna ge ångest hos vem som helst.
Så, jag skulle verkligen önska att något händer som gör FU öppnas igen med ny bevisning räcker till åtal som du skrev här och om detta då skulle ställa JM/Aki-domen i annan dager. RÅK? Kan det vara en möjlighet?
Citat:
Om nedlagd Fu återupptas, om ny bevisning räcker att väcka åtal så ställer väl detta per automatik aktuell dom (JM/Aki) i ett annat ljus och blir ett ämne för RÅK?
En FET belöning till den som kan lämna avgörande uppgifter om hur mordet gick till, det skulle kanske ha varit något för att locka fram fakta om vad som hände. Tyvärr så finns det ju ingen sån.