2018-03-02, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Ja, hon föredrar häktet så länge det går. Som många före henne. All tid avräknas ju lika från straffet.

Nyfiken på hur HD ser på Aki-fallet ....
Normalt skulle HD inte beaktat denna överklagan alls, men här finns en pytteliten strimma av möjlighet.
Det ska bli spännande om HD kommer ta upp det, chansen är liten.
Jag är också nyfiken på hur HD ser på Aki delen.
Citera
2018-03-02, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
Det ska bli spännande om HD kommer ta upp det, chansen är liten.
Jag är också nyfiken på hur HD ser på Aki delen.

Som jag läser HRs domskäl så balanserade det på en ytterst svag tråd att rimligt tvivel segrade här.
Citera
2018-03-02, 02:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Som jag läser HRs domskäl så balanserade det på en ytterst svag tråd att rimligt tvivel segrade här.

Ja. Om åk övrerklagar kan det kanske finnas en liten chans att HD tar upp fallet med utgångspunkt i det principiellt intressanta om man kan få någon fälld utan gärningsbeskrivning och gärningsman. Men chansen är nog liten. JMs överklagan kan jag inte se leder till något.
Citera
2018-03-02, 06:33
Medlem
Suck....

https://www.metro.se/artikel/utredningen-mot-johanna-möllers-anhöriga-har-lagts-ner
Citera
2018-03-02, 06:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ramafikation
Suck....

https://www.metro.se/artikel/utredningen-mot-johanna-möllers-anhöriga-har-lagts-ner
Fyfan, noll svar och noll upprättelse för Akis anhöriga.
Citera
2018-03-02, 14:26
Medlem
BreadAndWaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Ja. Om åk övrerklagar kan det kanske finnas en liten chans att HD tar upp fallet med utgångspunkt i det principiellt intressanta om man kan få någon fälld utan gärningsbeskrivning och gärningsman. Men chansen är nog liten. JMs överklagan kan jag inte se leder till något.

det är tämligen tjänstefel och formellt fel att åtala någon utan gärningsbeskrivning. Det enda HD skulle säga är att ställa högre krav på domstolar att inte acceptera sånt förfarande från åklagaren. Det som hände i detta fall var att det tämligen tjänstefelaktiga förfarandet spred sig även inpå nämndemännen i tingsrätten och precis som Leif GW sa att "hon blev dömd av bara farten".

Dvs felet riskerar att sprida sig om inte HD ställer krav på domstolar.
Citera
2018-03-02, 15:56
Medlem
Lonnrots avatar
Ed.

Citat:
Ursprungligen postat av Ramafikation
Suck....

Ja, där ser man.

Ändå måste man ju hålla ganska hårt vid föreställningen att motivet för anslaget på föräldrarna i grund och bottten är breven från IF (mitten på juli) om att de kommer begära öppnad förundersökning hos polisen om mord på AP.

Vilket gör att JM därmed indirekt erkänner sig skyldig, och gör ett sista desperat försök att försäkra sig om arvet och Granliden och ev fly fältet.

Annars går saker inte riktigt ihop.
Senast redigerad av Lonnrot 2018-03-02 kl. 16:24. Anledning: Förtydligande
Citera
2018-03-02, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BreadAndWater
det är tämligen tjänstefel och formellt fel att åtala någon utan gärningsbeskrivning. Det enda HD skulle säga är att ställa högre krav på domstolar att inte acceptera sånt förfarande från åklagaren. Det som hände i detta fall var att det tämligen tjänstefelaktiga förfarandet spred sig även inpå nämndemännen i tingsrätten och precis som Leif GW sa att "hon blev dömd av bara farten".

Dvs felet riskerar att sprida sig om inte HD ställer krav på domstolar.

Ja, då så... Då lär det inte bli något överklagande från åklagarens sida i alla fall.
Citera
2018-03-02, 16:20
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
JM lär inte komma nån vägen, det tror inte jag heller. Förutom att hon känner nån tillfredsställelse i att skriva långa haranger.
Om ÅK ämnar överklaga vill väl vederbörande snarare rikta in sig på den friande Hovrättsdomen snarare än förehavanden i TR?
Extraordinära rättsmedel är dock extremt snäva, dvs att ny bevisning är så klockren att utslaget blivit fällande dom om det presenterats (eller friande för all del..)
Sen finns väl även sakkunnigbevisning, om nåt sånt skulle komplettera.
Om det nu finns fällande domar utan att ens ha hittat en kropp så vet jag inte nyhetsvärdet i detta, att det är ett slags "prejudikatsbehov"?
Men det är mycket turer i detta så inte mig emot om att läsa kommentarer från HD, vore verkligen intressant.
Jag funderar dock ur en annan vinkel. Om nedlagd Fu återupptas, om ny bevisning räcker att väcka åtal så ställer väl detta per automatik aktuell dom (JM/Aki) i ett annat ljus och blir ett ämne för RÅK?

Det man får hoppas på är att lojalitetsbanden bryts gällande Sveriges i särklass mest manipulativa kvinna (förutom vidrig som mördat sin egen far).
Det behöver inte röra sig om aktivt deltagande, men jag tror att skatan skyddas.
Citera
2018-03-02, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
JM lär inte komma nån vägen, det tror inte jag heller. Förutom att hon känner nån tillfredsställelse i att skriva långa haranger.
Om ÅK ämnar överklaga vill väl vederbörande snarare rikta in sig på den friande Hovrättsdomen snarare än förehavanden i TR?
Extraordinära rättsmedel är dock extremt snäva, dvs att ny bevisning är så klockren att utslaget blivit fällande dom om det presenterats (eller friande för all del..)
Om det nu finns fällande domar utan att ens ha hittat en kropp så vet jag inte nyhetsvärdet i detta, att det är ett slags "prejudikatsbehov"?
Men det är mycket turer i detta så inte mig emot om att läsa kommentarer från HD, vore verkligen intressant.
Jag funderar dock ur en annan vinkel. Om nedlagd Fu återupptas, om ny bevisning räcker att väcka åtal så ställer väl detta per automatik aktuell dom (JM/Aki) i ett annat ljus och blir ett ämne för RÅK?

Det man får hoppas på är att lojalitetsbanden bryts gällande Sveriges i särklass mest manipulativa kvinna (förutom vidrig som mördat sin egen far).
Det behöver inte röra sig om aktivt deltagande, men jag tror att skatan skyddas.
"I nuläget har åklagare Jessica Wenna dock inga planer på att överklaga domen till Högsta domstolen, HD".
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=87&artikel=6895622
Citera
2018-03-02, 18:02
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi

Klart att skatan skyddas, av skatungar med bihang som i samma veva givetsvis skyddar sig själva.
Frågan är om de har något samvete som gnager eller om såna tankar förträngs av att de nu fått tagit del av vad de flesta insatta anser om JM:s manipuleringsförmåga - d.v.s att den är så oerhört stor. Att hon kan få andra att göra det allra värsta, genom sin "makt". Så därför har skatungarna inte riktigt det dåliga samvete de borde ha?

Det som skulle göra att FU öppnas igen är ju om det kommer in nya uppgifter som förändrar bevisläget, t.ex att någon börjar berätta det de hållit tyst om.
Just att lojalitetsband bryts, som du tar upp, är en viktig detalj. Hon sitter ju där hon sitter nu, JM, på behörigt avstånd. Även lojaliteten inom den "fd" misstänkta trion kan avta av olika anledningar.
Pengabrist med irritationer, bråk och separation, inte omöjligt. Även frustration och rädsla över att veta att EN person kan faktiskt avslöja de andra, måste väl ändå vara något som gnager.
Även att "bara" veta utan att själv aktivt ha varit med, borde kunna ge ångest hos vem som helst.
Så, jag skulle verkligen önska att något händer som gör FU öppnas igen med ny bevisning räcker till åtal som du skrev här och om detta då skulle ställa JM/Aki-domen i annan dager. RÅK? Kan det vara en möjlighet?
Citat:
Om nedlagd Fu återupptas, om ny bevisning räcker att väcka åtal så ställer väl detta per automatik aktuell dom (JM/Aki) i ett annat ljus och blir ett ämne för RÅK?
En FET belöning till den som kan lämna avgörande uppgifter om hur mordet gick till, det skulle kanske ha varit något för att locka fram fakta om vad som hände. Tyvärr så finns det ju ingen sån.
Citera
2018-03-02, 18:25
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Klart att skatan skyddas, av skatungar med bihang som i samma veva givetsvis skyddar sig själva.
Frågan är om de har något samvete som gnager eller om såna tankar förträngs av att de nu fått tagit del av vad de flesta insatta anser om JM:s manipuleringsförmåga - d.v.s att den är så oerhört stor. Att hon kan få andra att göra det allra värsta, genom sin "makt". Så därför har skatungarna inte riktigt det dåliga samvete de borde ha?

Det som skulle göra att FU öppnas igen är ju om det kommer in nya uppgifter som förändrar bevisläget, t.ex att någon börjar berätta det de hållit tyst om.
Just att lojalitetsband bryts, som du tar upp, är en viktig detalj. Hon sitter ju där hon sitter nu, JM, på behörigt avstånd. Även lojaliteten inom den "fd" misstänkta trion kan avta av olika anledningar.
Pengabrist med irritationer, bråk och separation, inte omöjligt. Även frustration och rädsla över att veta att EN person kan faktiskt avslöja de andra, måste väl ändå vara något som gnager.
Även att "bara" veta utan att själv aktivt ha varit med, borde kunna ge ångest hos vem som helst.
Så, jag skulle verkligen önska att något händer som gör FU öppnas igen med ny bevisning räcker till åtal som du skrev här och om detta då skulle ställa JM/Aki-domen i annan dager. RÅK? Kan det vara en möjlighet?

En FET belöning till den som kan lämna avgörande uppgifter om hur mordet gick till, det skulle kanske ha varit något för att locka fram fakta om vad som hände. Tyvärr så finns det ju ingen sån.

Intressant. Står sig utfallet så kan man ju möjligen gissa längs två ledder: barnen "görs oskyldiga" genom att man intar hållningen att de på ondskefullaste sätt har påverkats av JM och aldrig skulle ha bidragit annars. Skulden läggs på JM helt. Det kan ha sin sanning moraliskt sett. Samtidigt har man i så fall sagt att de bara varit marginellt inblandade, eller i alla fall inte direkt ansvariga för AP:s död (mord, medhjälp till).

Men då tycks man också ha sagt att det inte finns någon annan GM än JM och "barnen". Eller? För då skulle man ha kunnat förvänta sig att någon av dem alla hade släppt detta namn?

Det kan förstås vara ytterligare dimensioner i detta, som gör det svårt att veta, men en sak borde ju ändå vara säker, nämligen att ingen jävel släpper detta på riktigt förrän alla korten är på bordet.

Eller tänker jag fel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in