2018-06-05, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Efter vad jag minns så fick hon flera miljoner, även efter skatt.
Domstolar kan väl döma anklagade, inte bra till fängelsestraff och skadestånd, utan även till att betala vissa delar av rättegångskostnaderna.
Vilka regler som gäller i det fallet känner jag inte till men det är mycket konstigt att Johanna inte dömdes att betala så mycket som möjligt. Alla måste ha insett hur mycket farligare hon blir när hon dessutom har massor med pengar.

Har för mig att det var tre miljoner. Dessutom att det nu är JB som förvaltar pengarna - så de lär nog ta slut rätt snabbt.
Citera
2018-06-05, 13:26
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Vad jag har förstått har hon en hel del kontakter i den kriminella världen i och i trakterna av Eskilstuna. Hon kan börja med att leta redan i släkten...

Lite skillnad på småbus och de som kan tänkas frita interner. Sen beror det förstås på vilken anstalt hon hamnar på. På Kolmården är det ju bara att promenera iväg. Men där lär hon inte hamna.
Citera
2018-06-05, 13:48
Medlem
Citat:
Har för mig att det var tre miljoner. Dessutom att det nu är JB som förvaltar pengarna - så de lär nog ta slut rätt snabbt.

Om det nu är så att JB kommer åt dom stora summorna
och dessutom vill spendera dom på lilla mamma så kan
hon troligen ställa till med en hel del jävelskap.

Inne på kåken får dom väl bara ha en högst begränsad
summa, vil jag minnas.
Citera
2018-06-05, 13:53
Medlem
Här är en nyhetslänk från igår 4/6-18 angående JMs isolering:

https://www.aftonbladet.se/tv/a/255604
Citera
2018-06-05, 14:00
Medlem
Citat:
Man har inte rätt att ha kontanter på anstalten utan man har ett konto. Där kan anhöriga sätta in pengar. Så JM var förutseende när hon gav fullmakt till JB. Om nu JM har en förmögenhet har hon då rätt att använda dessa pengar och köpa ex. aktier och spekulera på börsen inne på anstalten. Intressant att veta vad som gäller hur t.ex den egna förmögenheten ska förvaltas under fängelsetiden.
Citera
2018-06-05, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot

Hon kommer sannolikt dö i fängelset

En gråmulen dag i en avlägsen framtid när tidsbestämning nekats för tionde gången kommer kanske ett erkännande kring mordet på AP. Om tjugo år eller så. Det erkännande lär väl inte involvera barnen. Ännns...
Hon lär inte dö av ålderdom i fängelset då livstid idag för ett mord brukar tidsbestämmas till runt 16 år. Dvs med dagens praxis så blir hon fri om runt 10 år från dagens datum. Hon lär knappast bli mördad i fängelset, Sverige har inte haft ett mord i fängelse på 20 år och mord har aldrig inträffat på en kvinnoanstalt.

Och hon lär aldrig erkänna inblandning i ev mord på AP. Varför skulle hon, hon är frikänd från det.
Citera
2018-06-05, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorPest
Hon lär inte dö av ålderdom i fängelset då livstid idag för ett mord brukar tidsbestämmas till runt 16 år. Dvs med dagens praxis så blir hon fri om runt 10 år från dagens datum. Hon lär knappast bli mördad i fängelset, Sverige har inte haft ett mord i fängelse på 20 år och mord har aldrig inträffat på en kvinnoanstalt.

Och hon lär aldrig erkänna inblandning i ev mord på AP. Varför skulle hon, hon är frikänd från det.

Om 10 år kommer hon definitivt inte ut. Livstid ombedöms efter ett stort antal år, men hon lär sitta minst 20 år.

Hon kanske inte erkänner fler brott (eller ens mordet/mordörsöket), men hennes maniska pladdrande och brevskrivande kan fälla henne. Eller också att man hittar bevis för andra brott, vilket jag hoppas. Inte minst gällande fosterbarnet som dog iJMs "vård".

Samt den äldre mannen som mördades på en p-plats. Han var inblandad i flyktingbonde på något vis. Mördaren har man inte lyckats hitta - om man nu ens har brytt sig om att leta.
Citera
2018-06-05, 15:24
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Om 10 år kommer hon definitivt inte ut. Livstid ombedöms efter ett stort antal år, men hon lär sitta minst 20 år.

Hon kanske inte erkänner fler brott (eller ens mordet/mordörsöket), men hennes maniska pladdrande och brevskrivande kan fälla henne. Eller också att man hittar bevis för andra brott, vilket jag hoppas. Inte minst gällande fosterbarnet som dog iJMs "vård".

Samt den äldre mannen som mördades på en p-plats. Han var inblandad i flyktingbonde på något vis. Mördaren har man inte lyckats hitta - om man nu ens har brytt sig om att leta.

Jag vill minnas att man kan börja söka tidsbestämning efter tolv år, men kan ha fel. Det spelar inte så stor roll, för hon kommer ändå inte få tidsbestämt förrän hon visar på tydlig förändring i sitt sinnelag, vilket inbegriper att hon förstår det felaktiga i sina handlingar och inte längre utgör en fara för sina medmänniskor, vilket kommer ta tid. Eftersom alla vet att hon är involverad i mordet på AP så kommer rättvisan förvänta sig att hon kan handskas med sin skuld och sitt sonande även i det fallet. Hon måste bli fri från sin ondska innan hon kan släppas ut. Det kan visa sig särskilt svårt i hennes fall. Tro mig, hon kommer inte ut förrän hon har erkänt allt. Det är så man blir frisk, och värdig friheten. Det finns massor med människor som hon kan skada med sin blotta närvaro annars. Hon har ju en faiblesse för att mörda familjemedlemmar också, och vem skulle ta sig an henne utanför murarna? Hennes barn lär ju ha ärvt AM vid det laget, så de ligger ju särskilt illla till.

Hon får sitta trettio år, minst, är mitt tips. Annars blir jag fundersam kring hur rättvisan fungerar.

Jag överlåter med varm hand det där till närmast berörda myndigheter.

Jag hör ju till dem som inte tycker att mordet på AP inte gills. För att han är finne. Rättvisan har en hel j-a del att ta igen innan den byken är tvättad och manglad, och där AM/GM egentligen bara är en naturlig följd av anslaget på AP. Det får aldrig glömmas bort att motivlinjen från AP till AM/GM är rak och fet som summeringsstrecket hos en grosshandlare. Ta min själ.

Att ingen kvinna knivats ihjäl på anstalt i Sverige betyder inte att det inte kan hända. Finnar kunde inte drunkna med kranvatten i lungorna i midjehögt sjövatten tidigare heller. Men nån gång ska ju vara den första.
Senast redigerad av Lonnrot 2018-06-05 kl. 15:33.
Citera
2018-06-05, 15:30
Medlem
Citat:
Jag vill minnas att man kan börja söka tidsbestämning efter tolv år, men kan ha fel. Det spelar inte så stor roll, för hon kommer ändå inte få tidsbestämt förrän hon visar på tydlig förändring i sitt sinnelag, vilket inbegriper att hon förstår det felaktiga i sina handlingar och inte längre utgör en fara för sina medmänniskor, vilket kommer ta tid. Eftersom alla vet att hon är involverad i mordet på AP så kommer rättvisan förvänta sig att hon kan handskas med sin skuld och sitt sonande även i det fallet. Hon måste bli fri från sin ondska innan hon kan släppas ut. Det kan visa sig särskilt svårt i hennes fall. Tro mig, hon kommer inte ut förrän hon har erkänt allt. Det är så man blir frisk, och värdig friheten. Det finns massor med människor som hon kan skada med sin blotta närvaro annars. Hon har ju en faiblesse för att mörda familjemedlemmar också, och vem skulle ta sig an henne utanför murarna? Hennes barn lät ju ha ärvt AM vid det laget, så de ligger ju särskilt illla till.

Hon får sitta trettio år, minst, är mitt tips. Annars blir jag fundersam kring hur rättvisan fungerar.

Jag hör ju till dem som inte tycker att mordet på AP inte gills. För att han är finne. Rättvisan har en hel j-a del att ta igen innan den byken är tvättad och manglad, och där AM/GM egentligen bara är en naturlig följd av anslaget på AP. Det får aldrig glömmas bort att motivlinjen från AP till AM/GM är rak och fet som summeringsstrecket hos en grosshandlare. Ta min själ.

Att ingen kvinna knivats ihjäl på anstalt i Sverige betyder inte att det inte kan hända. Finnar kunde inte drunkna med kranvatten i lungorna i midjehögt sjövatten tidigare heller. Men nån gång ska ju vara den första.

Efter tio år får hon söka tidsbestämt straff.
Citera
2018-06-05, 15:31
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Efter tio år får hon söka tidsbestämt straff.

Tack!
Citera
2018-06-05, 15:52
Medlem
Citat:
Jag vill minnas att man kan börja söka tidsbestämning efter tolv år, men kan ha fel. Det spelar inte så stor roll, för hon kommer ändå inte få tidsbestämt förrän hon visar på tydlig förändring i sitt sinnelag, vilket inbegriper att hon förstår det felaktiga i sina handlingar och inte längre utgör en fara för sina medmänniskor, vilket kommer ta tid. Eftersom alla vet att hon är involverad i mordet på AP så kommer rättvisan förvänta sig att hon kan handskas med sin skuld och sitt sonande även i det fallet. Hon måste bli fri från sin ondska innan hon kan släppas ut. Det kan visa sig särskilt svårt i hennes fall. Tro mig, hon kommer inte ut förrän hon har erkänt allt. Det är så man blir frisk, och värdig friheten. Det finns massor med människor som hon kan skada med sin blotta närvaro annars. Hon har ju en faiblesse för att mörda familjemedlemmar också, och vem skulle ta sig an henne utanför murarna? Hennes barn lär ju ha ärvt AM vid det laget, så de ligger ju särskilt illla till.

Bra skrivet! Men att JM nånsin ska känna skuld och erkänna, det kan vi glömma. Möjligen kan hon försäga sig. Men att besitta förmågan att känna skuld kommer aldrig ske, eftersom hennes personlighetsdrag innebär att hon inte har denna mänskliga förmåga.

När man tittar på scannade hjärnor hos psykopater ser man att det finns ett stort tomrum i prefrontala loben där vår empati sitter, jämfört med normala hjärnor. Det är glasklart att man inte kan tillföra sådant genom terapi, det har man försökt och misslyckats med i 100 år nu.

En sån hjärna är inte fysiskt och känslomässigt mottaglig för sånt som personen aldrig kommer kunna förstå. Dessutom tycker psykopaterna själva att de är perfekta och att alla andra är idioter som inget begriper. De är överlägsna (tror de). Därför blev det nog en chock för JM och även ubåtsnissen Peter Madsen, när de fick klart för sig att de var dömda till livstid. Den senare blev helt stel när han fick det klart för sig.

Men kanske ligger lösningen i forskningen omsignalsubstanserna, där psykopater har ett kraftigt överskott på dopamin (liksom schiofrena har, utan att för den skull jämföra dessa två)?
Senast redigerad av zilvereko 2018-06-05 kl. 15:56.
Citera
2018-06-05, 16:08
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Bra skrivet! Men att JM nånsin ska känna skuld och erkänna, det kan vi glömma. Möjligen kan hon försäga sig. Men att besitta förmågan att känna skuld kommer aldrig ske, eftersom hennes personlighetsdrag innebär att hon inte har denna mänskliga förmåga.

När man tittar på scannade hjärnor hos psykopater ser man att det finns ett stort tomrum i prefrontala loben där vår empati sitter, jämfört med normala hjärnor. Det är glasklart att man inte kan tillföra sådant genom terapi, det har man försökt och misslyckats med i 100 år nu.

En sån hjärna är inte fysiskt och känslomässigt mottaglig för sånt som personen aldrig kommer kunna förstå. Dessutom tycker psykopaterna själva att de är perfekta och att alla andra är idioter som inget begriper. De är överlägsna (tror de). Därför blev det nog en chock för JM och även ubåtsnissen Peter Madsen, när de fick klart för sig att de var dömda till livstid. Den senare blev helt stel när han fick det klart för sig.

Men kanske ligger lösningen i forskningen omsignalsubstanserna, där psykopater har ett kraftigt överskott på dopamin (liksom schiofrena har, utan att för den skull jämföra dessa två)?

Tack. Det dyker kanske upp nån med någon tung psykofarmaka som man kan experimentera med under ngt decennium. Men jag skulle inte vilja vara nära under utsättningen...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in