Citat:
Ursprungligen postat av
Carinah78
Vill absolut inte klappa dig på huvudet och påpeka att MSM inte har det minsta intresse av att skärskåda socionomutbildningar, varken den i Örebro eller nån annan. MSM har ju med alla medel och under hela tiden försökt undvika att kommentera det faktum att Johanna Möller är socionom! Och följaktligen vill MSM inte ta upp den känsliga frågan om att det var genom sin socionomexamen hon lyckades få tag på den blivande mördaren Mohammad Rajabi.
Min tes är att det inte är nån tillfällighet som gör att Johanna Blomsterlund/Möller:s arbete inte går att återfinna på biblioteket hos högskolan i Örebro. Jag tror den diskret har "gallrats"..
Citat:
Ursprungligen postat av
Honan6
Skumt är det. Kan det även vara så att det gallrades på begäran under utredningen?
Jag vill se materialet. Likaså vore det intressant om någon kunde filedroppa exempel på hennes utredningar såväl i kommunalt arbete som i de uppdrag hon gjorde åt *Andra Chansen AB - naturligtvis identitetsmaskade. Kan de vara fulla med hjärtan till de personer hon kunde tänkas ha nytta av - sexuellt eller kriminella aktiviteter?
*Andra Chansen var reggad som en kiosk -13 och som familjehemsverksamhet -15 där JM var anlitad som utredare samt även som familjehem. Verksamheten drevs av tidigare tungt kriminellt belastade.
Håller fullständigt med er båda i era iakttagelser och funderingar kring hur en sådan avart till människa som Johanna Möller kunde få hålla på så länge som hon gjorde utan att hon stoppades. Menar då ALLT från att ha klarat socionomutbildningen, fått arbeta inom socialtjänsten till att ha fått förtroendet/ansvaret för "ensamkommande flyktingbarn" och placeringar i hennes flyktingboenden.
Ska det liksom gå så pass långt att hon måste knulla offentligt med unga flyktingkillar hon ansvarat för - innan någon reagerar? Och först då reagerar de bara för att det är tvunget - eftersom flyktingsexskandalen avslöjades och offentliggjordes av några grävande journaliser? Det är väl inte journalisterna som skall vara någon slags "kontrollmyndighet" utan de som gett henne ansvaret och uppdragen måste fan veta och ha koll på att de inte "köper grisen i säcken" när JM godkänts för sådan verksamhet.
Har de ingen koll alls att se till att hon lever upp till de krav som ställts är det ett otroligt ansvarslöst förfarande. Då kan man likna sådan flyktingverksamhet med människohandel, rätt och slätt.
Jag förväntade mig att det skulle grävas och utredas i det som hade med JM:s bakgrund att göra, med början då hennes socionomutbildning. Hur gick det till, hur kunde hon klara den?
Jag vill också veta hur hon ens kunde få arbete inom socialtjänsten. Bara tanken på hur hon formulerat och stavat i ett "Personligt brev" i en jobbansökan borde få den mest desperate soc.chef att dra öronen åt sig.
Hur ser t.ex hennes egna "utredningar" ut, de hon massproducerade för att få in så många flyktingar/pengar som möjligt? Någon chef med det ansvaret måste ju ändå ha läst, godkänt och arkiverat skiten. Har ansvariga skyndsamt mörkat allt som kunde kopplas till JM, för att skydda sig själva och sin fatala brist på ansvarskänsla?
"Bara" en sådan sak som att ett fosterbarn, hon ansvarade för, drunknade under hennes "omvårdnad och omsorg" borde ha gjort att hon för alltid fått rött kort när det gällde förnyat ansvar för barn och ungdomar.
Skulle kunna dra upp en massa exempel till men det räcker - en sådan som hon förtjänar inte ens att få ha ansvar för sina egna barn.
Ni två,
#Carinah78 och
#Honan6, ni har så bra koll på denna bit och ställer just de rätta frågorna - kan inte någon av er uppmana t.ex journalisterna på Eskilstunakuriren, de som skrev om flyktingssexskandalen, att gräva i detta? Eller, kanske "Uppdrag granskning"?
Allt och alla måste avslöjas och hamna i offentlighetens ljus.
Först då är ansvariga tvungna att reagera och agera.
Tror jag.
Regler, rutiner för kontroll samt krav som ställs måste bli mycket tuffare än nu för att förhindra att en så störd och opassande människa som JM tillåts arbeta inom socialtjänst, flyktingverksamhet och allt som har med ansvar för barn och ungdomar att göra.
Vore läge för en "Lex Möller" till detta.