2018-02-02, 20:49
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
På måndag, den 5/2, gästas Fråga doktorn av beteendevetaren och författaren Thomas Erikson. Det ska handla om manipulativa och charmiga psykopater i vår omgivning. Hur lär man sig känna igen en psykopat och hur hanterar man dem på arbetsplatser och i relationer?"
....och med oss ikväll, som ett exempel ur verkligheten, så har vi Johanna Möller - också kallad "Arbogakvinnan". (Hon vet inte själv om att hon är "exemplet" utan är inbjuden som expertkommentator med anledning av alla hennes hänvisningar till "psykologiboken" och den egna kunskapen i ämnet psykologi i rätten och i sina skrivelser.)
Kunde inte låta bli

Tack för ditt tv-tips! Ska bli intressant att titta på.
Har varit ganska många artiklar i kvällstidningarna nu om just psykoper o.dyl och så nu detta inslag om "manipulativa och charmiga psykopater i vår omgivning" på t.v.
Är nästan så att man börjar undra om det bara är rena tillfälligheter eller om det hänger samman med att Johanna Möller varit i fokus igen i rättegången... .
Citera
2018-02-02, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joxarn
Johanna heter inte Blomsterlund i efternamn numera.

Nähädu.
Och exakt vad var det du ville tydliggöra med det fullständigt överflödiga besserwisserinlägget?

Jag vet att Johanna Möller inte längre heter Blomsterlund. Nu en fråga till dig:
Är du medveten om att den uppsats om barns behov i centrum (BBIC) och som Johanna lämnade in under utbildningen till socionom, att den lämnade hon in under namnet Johanna Blomsterlund?

För om du inte visste det, så har du nu fått lära dig en läxa.
Tönt!
Citera
2018-02-02, 21:49
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Vill absolut inte klappa dig på huvudet och påpeka att MSM inte har det minsta intresse av att skärskåda socionomutbildningar, varken den i Örebro eller nån annan. MSM har ju med alla medel och under hela tiden försökt undvika att kommentera det faktum att Johanna Möller är socionom! Och följaktligen vill MSM inte ta upp den känsliga frågan om att det var genom sin socionomexamen hon lyckades få tag på den blivande mördaren Mohammad Rajabi.

Min tes är att det inte är nån tillfällighet som gör att Johanna Blomsterlund/Möller:s arbete inte går att återfinna på biblioteket hos högskolan i Örebro. Jag tror den diskret har "gallrats"..

Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Skumt är det. Kan det även vara så att det gallrades på begäran under utredningen?

Jag vill se materialet. Likaså vore det intressant om någon kunde filedroppa exempel på hennes utredningar såväl i kommunalt arbete som i de uppdrag hon gjorde åt *Andra Chansen AB - naturligtvis identitetsmaskade. Kan de vara fulla med hjärtan till de personer hon kunde tänkas ha nytta av - sexuellt eller kriminella aktiviteter?

*Andra Chansen var reggad som en kiosk -13 och som familjehemsverksamhet -15 där JM var anlitad som utredare samt även som familjehem. Verksamheten drevs av tidigare tungt kriminellt belastade.
Håller fullständigt med er båda i era iakttagelser och funderingar kring hur en sådan avart till människa som Johanna Möller kunde få hålla på så länge som hon gjorde utan att hon stoppades. Menar då ALLT från att ha klarat socionomutbildningen, fått arbeta inom socialtjänsten till att ha fått förtroendet/ansvaret för "ensamkommande flyktingbarn" och placeringar i hennes flyktingboenden.

Ska det liksom gå så pass långt att hon måste knulla offentligt med unga flyktingkillar hon ansvarat för - innan någon reagerar? Och först då reagerar de bara för att det är tvunget - eftersom flyktingsexskandalen avslöjades och offentliggjordes av några grävande journaliser? Det är väl inte journalisterna som skall vara någon slags "kontrollmyndighet" utan de som gett henne ansvaret och uppdragen måste fan veta och ha koll på att de inte "köper grisen i säcken" när JM godkänts för sådan verksamhet.

Har de ingen koll alls att se till att hon lever upp till de krav som ställts är det ett otroligt ansvarslöst förfarande. Då kan man likna sådan flyktingverksamhet med människohandel, rätt och slätt.

Jag förväntade mig att det skulle grävas och utredas i det som hade med JM:s bakgrund att göra, med början då hennes socionomutbildning. Hur gick det till, hur kunde hon klara den?
Jag vill också veta hur hon ens kunde få arbete inom socialtjänsten. Bara tanken på hur hon formulerat och stavat i ett "Personligt brev" i en jobbansökan borde få den mest desperate soc.chef att dra öronen åt sig.

Hur ser t.ex hennes egna "utredningar" ut, de hon massproducerade för att få in så många flyktingar/pengar som möjligt? Någon chef med det ansvaret måste ju ändå ha läst, godkänt och arkiverat skiten. Har ansvariga skyndsamt mörkat allt som kunde kopplas till JM, för att skydda sig själva och sin fatala brist på ansvarskänsla?

"Bara" en sådan sak som att ett fosterbarn, hon ansvarade för, drunknade under hennes "omvårdnad och omsorg" borde ha gjort att hon för alltid fått rött kort när det gällde förnyat ansvar för barn och ungdomar.

Skulle kunna dra upp en massa exempel till men det räcker - en sådan som hon förtjänar inte ens att få ha ansvar för sina egna barn.

Ni två, #Carinah78 och #Honan6, ni har så bra koll på denna bit och ställer just de rätta frågorna - kan inte någon av er uppmana t.ex journalisterna på Eskilstunakuriren, de som skrev om flyktingssexskandalen, att gräva i detta? Eller, kanske "Uppdrag granskning"?
Allt och alla måste avslöjas och hamna i offentlighetens ljus.
Först då är ansvariga tvungna att reagera och agera.
Tror jag.

Regler, rutiner för kontroll samt krav som ställs måste bli mycket tuffare än nu för att förhindra att en så störd och opassande människa som JM tillåts arbeta inom socialtjänst, flyktingverksamhet och allt som har med ansvar för barn och ungdomar att göra.
Vore läge för en "Lex Möller" till detta.
Senast redigerad av magiciadehex 2018-02-02 kl. 22:27.
Citera
2018-02-02, 22:48
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Är väldigt konstigt att det inte går att få tag på JM:s examensarbete som var hela 22 sidor på engelska!
Har flera gånger tidigare kontaktat Örebro Universitet, men ingen har funnit dokumenten.

Någon annan i tråden som lyckats få dem efter mina försök?

Vore intressant att läsa vad hon eller snarare studentkollegan skrivit om "Barns behov i centrum...."

http://oru.diva-portal.org/smash/record.jsf?aq2=%5B%5B%5D%5D&c=78&af=%5B%5D&searchT ype=SIMPLE&sortOrder2=title_sort_asc&query=Johanna &language=sv&pid=diva2%3A217479&aq=%5B%5B%5D%5D&sf =undergraduate&aqe=%5B%5D&sortOrder=author_sort_as c&onlyFullText=false&noOfRows=50&dswid=9700
Vad har dom för förklaring att examensarbetet inte går att hitta? Det är mycket underligt.
Citera
2018-02-02, 23:01
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Håller fullständigt med er båda i era iakttagelser och funderingar kring hur en sådan avart till människa som Johanna Möller kunde få hålla på så länge som hon gjorde utan att hon stoppades. Menar då ALLT från att ha klarat socionomutbildningen, fått arbeta inom socialtjänsten till att ha fått förtroendet/ansvaret för "ensamkommande flyktingbarn" och placeringar i hennes flyktingboenden.

Ska det liksom gå så pass långt att hon måste knulla offentligt med unga flyktingkillar hon ansvarat för - innan någon reagerar? Och först då reagerar de bara för att det är tvunget - eftersom flyktingsexskandalen avslöjades och offentliggjordes av några grävande journaliser? Det är väl inte journalisterna som skall vara någon slags "kontrollmyndighet" utan de som gett henne ansvaret och uppdragen måste fan veta och ha koll på att de inte "köper grisen i säcken" när JM godkänts för sådan verksamhet.

Har de ingen koll alls att se till att hon lever upp till de krav som ställts är det ett otroligt ansvarslöst förfarande. Då kan man likna sådan flyktingverksamhet med människohandel, rätt och slätt.

Jag förväntade mig att det skulle grävas och utredas i det som hade med JM:s bakgrund att göra, med början då hennes socionomutbildning. Hur gick det till, hur kunde hon klara den?
Jag vill också veta hur hon ens kunde få arbete inom socialtjänsten. Bara tanken på hur hon formulerat och stavat i ett "Personligt brev" i en jobbansökan borde få den mest desperate soc.chef att dra öronen åt sig.

Hur ser t.ex hennes egna "utredningar" ut, de hon massproducerade för att få in så många flyktingar/pengar som möjligt? Någon chef med det ansvaret måste ju ändå ha läst, godkänt och arkiverat skiten. Har ansvariga skyndsamt mörkat allt som kunde kopplas till JM, för att skydda sig själva och sin fatala brist på ansvarskänsla?

"Bara" en sådan sak som att ett fosterbarn, hon ansvarade för, drunknade under hennes "omvårdnad och omsorg" borde ha gjort att hon för alltid fått rött kort när det gällde förnyat ansvar för barn och ungdomar.

Skulle kunna dra upp en massa exempel till men det räcker - en sådan som hon förtjänar inte ens att få ha ansvar för sina egna barn.

Ni två, #Carinah78 och #Honan6, ni har så bra koll på denna bit och ställer just de rätta frågorna - kan inte någon av er uppmana t.ex journalisterna på Eskilstunakuriren, de som skrev om flyktingssexskandalen, att gräva i detta? Eller, kanske "Uppdrag granskning"?
Tror jag.

Regler, rutiner för kontroll samt krav som ställs måste bli mycket tuffare än nu för att förhindra att en så störd och opassande människa som JM tillåts arbeta inom socialtjänst, flyktingverksamhet och allt som har med ansvar för barn och ungdomar att göra.
Jag tänkte precis samma sak. Någon inom mediavärlden borde vara intresserad av att granska JMs bakgrund utifrån perspektivet att hur JM kunde hamna och få den positionen hon fick.
Citera
2018-02-02, 23:03
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
Vad har dom för förklaring att examensarbetet inte går att hitta? Det är mycket underligt.
Kanske examensarbetet "försvann" efter att hon dömdes i tingsrätten?
Sidan uppdaterades 2017-10-18 står det.
Skulle vara mycket intressant att få en förklaring till varför JM:s examensarbete är borta från sidan.
Här ligger nog ett gäng med hundar begravna.
Citera
2018-02-02, 23:13
Medlem
Citat:
Ja, detta hade kunnat vara en pinsamt dåligt skriven fars. Nu det är ju värre, betydligt värre, för i detta ärende har vi fått stifta bekantskap med Ondskan i form av en psykopatisk, sexgalen sexbarnsmamma med mord och bedrägerier på agendan.
Vi har också fått lära oss att det i Sverige är fullt möjligt att med flera och allvarliga personlighetsstörningar ta sig igenom socionomutbildningen och därigenom ges makt att t ex kunna omhänderta barn.
När man betänker att inga som helst hinder dykt upp för denna kvinnas härjanden förrän hon avslöjades med att ha tvångs-sex med ett par asylsökande pojkar, så inser man att kontrollfunktionerna under resan har fallerat och det mer än en gång. Kollegor har undvikit att ställa Johanna Möller mot väggen, socialtjänster har varit glada och lättade när hon slutat och man har inte bett IVO titta närmare på henne. Inte förrän sexet med flyktingpojkarna uppdagades -reagerade IVO.
Så sant och så välskrivet.
Citera
2018-02-02, 23:21
Medlem
Citat:
Tack för din bild av Johanna Möller som en slug och blodtörstig järv!
Får erkänna att jag inte kunde inte låta bli att dra på munnen när min fantasi målade upp bilden av Johanna Möller sittande på sitt offers rygg med rovdjurständerna djupt nere i bytet. Fast detta är inget att skratta åt, för precis så har hon ju de facto agerat om än inte bokstavligt.
Johanna Möller -snart i en av Kriminalvårdens transportfordon och med enkel biljett på väg till Frövi med slutdestination Hinseberg.
Long time, no see..
Amen!
Citera
2018-02-02, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joxarn
Säkert har hon den baktanken när hon nu påstår att hon skriver en kokbok med "hennes älskade pappas älsklingsrätter" - som hon mördat.Bara det säjer ju att hon inte kan vara riktigt klok.
Bokmässan 2019?
Citera
2018-02-02, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AntiFlag
Bokmässan 2019?
JM: Lagklok - om alla soppor som jag kokat med en kryddad lag och en nypa salt som enda ingredienser

Ur boken: Man tar en lag till hands, tillsätter av vad man har i sin hjärtans fatbur, kokar soppan och bjuder så den rätten.
Senast redigerad av LOE2 2018-02-03 kl. 00:08.
Citera
2018-02-02, 23:56
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:

Tror jag.

Tack till dig och andra som håller dessa frågeställningar vid liv!

Om allt vore en engångsföreteelse så är det kanske inte så farligt, men en lång rad av, vad som för mig förefaller vara uppenbara systemfel, måste granskas.

Tyvärr är det väl som så ofta att blickarna måste riktas uppåt i hierarkin om felen ska kunna rättas till.

Då är det kanske enklare, och bekvämare för vissa, att låsa in JM på Hinseberg och sedan hoppas att allt glöms bort...

Citera
2018-02-03, 00:04
Medlem
Citat:

Tror jag.

Borde verkligen vara på sin plats nu då t.ex. tjänstemännen på Migrationsverket larmar om att handläggningen är rättsosäkert och att sedan en som Johanna Möller massproducerar undermåliga intyg i en annan ände.

Här finns all anledning att en genomlysning göres.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in