Citat:
Ursprungligen postat av
Remark
Jag har också noterat det sedan länge, känslo uttryckens "fattigdom" i ordbruket, modern och dottern JM. Särskilt påfallande.
Tack.
Så skönt att jag inte är ensam om att redan i ett tidigt skede ha insett detta. Tror ej det har någon betydelse i fallet egentligen , men det är ändå väldigt väldigt påtagligt.
Vill ej ge några specifika exempel just här och nu, men det var bland det allra första jag hörde live ifrån fallet. Jag tänkte:" Finns det verkligen folk som pratar så här numera? Som förklarar sig på det här viset?" Blev väldigt förvånad. Språkbruk som från en svunnen tid.
Men värst var givetvis det som sades i sak förutom det jag beskriver och det var det viktigaste att det ändå kom fram hyfsat snabbt.
I podden "En mörk historia" är det övertydligt hur svårt JM har för att klara av vanlig svenska och svänger sig med uttryck hon inte har en aning om vad de innebär. Vad de betyder.
Men det som verkligen är påtagligt i JMs sätt att prata, förutom ordfattigheten, är
det flacka språket som är så vanligt hos just psykopater.
Om du frågar en psykopat: "Hur känner du för din partner"?
Så kan de svara: "Trevlig person" eller"Jag älskar henne/honom"?
"Hur känner du Innerst inne varför du älskar den personen?"
Då kan svaret bli:
"Jag bara gör det", "han/hon är så trevlig/snygg" etc.
Aldrig någonsin något riktigt djup. Eftersom de inte har förmågan att älska någon för hur och vem den personen är. De kan bara älska och beundra sig själva.
Det är svårt för oss övriga att ta in, men så är det.