2017-11-18, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
När jag lyssnar på podden "En Mörk Historia" så slås jag av tanken på hur märkligt familjens språk är. Det är nyans- och ordfattigt. Taffligt. Särskilt hos JM och AM. Undrar vad det beror på.
De gillar nog inte varandra, en fnurra på tråden mellan.
Tror inte föräldrarna gillade JM.
Citera
2017-11-18, 23:00
Medlem
Citat:
En narcissist inser och anser inte att den har problem. Det är alltid andra människor som är problemet. Det är medfött. Det är en personlighetstyp. Därför kan de aldrig ändra sig. Terapi är verkningslöst på psykopater. Det är bevisat av all forskning världen över.
Okej.
Då får det räcka med inlåsning då på Hinseberg för JM utan Cava i glaset och utan thailandsresor.
Citera
2017-11-18, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
De gillar nog inte varandra, en fnurra på tråden mellan.
Tror inte föräldrarna gillade JM.

Klart de inte gjorde mot slutet.

Men det var inte det jag tänkte på. Ångrar jag skrev så. Fast nu är det för sent att stryka inlägget.
Vill inte berätta vad jag egentligen syftade på, om det inte framkom. /Punkt.
Citera
2017-11-18, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
Okej.
Då får det räcka med inlåsning då på Hinseberg för JM utan Cava i glaset och utan thailandsresor.

Ja och utan att JM kan fortsätta tjata sönder folk utanför anstalten. Eller personalen och de övriga intagna INNANFÖR murarna. Vad de nu kan ha för regler inom den slutna kriminalvården rörande sådant som brev/telefon.

Någon som vet?
Citera
2017-11-18, 23:28
Medlem
Citat:
Klart de inte gjorde mot slutet.

Men det var inte det jag tänkte på. Ångrar jag skrev så. Fast nu är det för sent att stryka inlägget.
Vill inte berätta vad jag egentligen syftade på, om det inte framkom. /Punkt.

Jag har också noterat det sedan länge, känslo uttryckens "fattigdom" i ordbruket, modern och dottern JM. Särskilt påfallande.
Citera
2017-11-19, 00:06
Medlem
Citat:
Ja och utan att JM kan fortsätta tjata sönder folk utanför anstalten. Eller personalen och de övriga intagna INNANFÖR murarna. Vad de nu kan ha för regler inom den slutna kriminalvården rörande sådant som brev/telefon.

Någon som vet?
Det måste nog prövas av kriminalvården först.
Det finns ganska bra information på kriminalvårdens hemsida om deras verksamhet, kanske står något där.
www.kriminalvarden.se
Citera
2017-11-19, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag har också noterat det sedan länge, känslo uttryckens "fattigdom" i ordbruket, modern och dottern JM. Särskilt påfallande.

Tack.
Så skönt att jag inte är ensam om att redan i ett tidigt skede ha insett detta. Tror ej det har någon betydelse i fallet egentligen , men det är ändå väldigt väldigt påtagligt.

Vill ej ge några specifika exempel just här och nu, men det var bland det allra första jag hörde live ifrån fallet. Jag tänkte:" Finns det verkligen folk som pratar så här numera? Som förklarar sig på det här viset?" Blev väldigt förvånad. Språkbruk som från en svunnen tid.

Men värst var givetvis det som sades i sak förutom det jag beskriver och det var det viktigaste att det ändå kom fram hyfsat snabbt.

I podden "En mörk historia" är det övertydligt hur svårt JM har för att klara av vanlig svenska och svänger sig med uttryck hon inte har en aning om vad de innebär. Vad de betyder.

Men det som verkligen är påtagligt i JMs sätt att prata, förutom ordfattigheten, är det flacka språket som är så vanligt hos just psykopater.

Om du frågar en psykopat: "Hur känner du för din partner"?
Så kan de svara: "Trevlig person" eller"Jag älskar henne/honom"?
"Hur känner du Innerst inne varför du älskar den personen?"
Då kan svaret bli:
"Jag bara gör det", "han/hon är så trevlig/snygg" etc.

Aldrig någonsin något riktigt djup. Eftersom de inte har förmågan att älska någon för hur och vem den personen är. De kan bara älska och beundra sig själva.
Det är svårt för oss övriga att ta in, men så är det.
Senast redigerad av zilvereko 2017-11-19 kl. 00:48.
Citera
2017-11-19, 00:30
Medlem
Citat:
Tack.
Så skönt att jag inte är ensam om att redan i ett tidigt skede ha insett detta. Tror ej det har någon betydelse i fallet egentligen , men det är ändå väldigt väldigt påtagligt.

Tack. Då är vi Två som noterat det. Minst.
Citera
2017-11-19, 00:50
Medlem
Bewitcheds avatar
Citat:

Någon som vet?

Brev får man skriva till vem som helst även ta emot obehindrat. Men! Alla brev öppnas för att kontrolleras att det inte finns tex pengar eller droger....etc.
Personalen läser inte breven men har rätt att göra det om det föreligger fara.

Telefon och besök!

Den intagne skriver en sk hemställan om att de önskar A) besök, B) telefonkontakt. Man kan bocka i en eller båda. Dokumentet skickas därefter till vederbörande som fyller i personnummer tele etc. Telefonnumret måste vara registrerat/abonnemang alltså inte ett kontantkort.

KV gör en sökning på personen och visar det sig att man är grön, dvs inte förekommer i belastningsregistret så tillåts telefon och besökskontakt (beroende på vad som var i bockat)
Här blir det knivigt då JM barn är dömda. Jag är osäker på om det gäller alla domar eller bara de som fängelse ingår i straffskalan så det låter ja vara osagt. Misstänker att kvinsp gör ett enskilt övervägande vid överklagan då ett avslag är sannolikt. Den intagne köper ett telekort med markeringar och kan ringa när de vill tills kl 19:30 fast är nog beroende av anstaltens regler
(Kvinsp = kriminalvårdsinspektör)

Besök

Har man blivit godkänd så kan man ringa till bokningen två ggr i veckan under en timma. Den intagne får lov att ha ett besök i vecka á en timma. Har man lång resväg, dvs mer än 15 mil kan man få tillstånd för förlängd tid. Max 3h.

Besöken liksom telefon regleras efter en riskbedömning och det kan föreläggas med restriktioner.

Jag benämner den sedvanliga rutinen för en klass 2 anstalt.
Citera
2017-11-19, 01:32
Medlem
Bewitcheds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bewitched
Brev får man skriva till vem som helst även ta emot obehindrat. Men! Alla brev öppnas för att kontrolleras att det inte finns tex pengar eller droger....etc.
Personalen läser inte breven men har rätt att göra det om det föreligger fara.

Telefon och besök!

Den intagne skriver en sk hemställan om att de önskar A) besök, B) telefonkontakt. Man kan bocka i en eller båda. Dokumentet skickas därefter till vederbörande som fyller i personnummer tele etc. Telefonnumret måste vara registrerat/abonnemang alltså inte ett kontantkort.

KV gör en sökning på personen och visar det sig att man är grön, dvs inte förekommer i belastningsregistret så tillåts telefon och besökskontakt (beroende på vad som var i bockat)
Här blir det knivigt då JM barn är dömda. Jag är osäker på om det gäller alla domar eller bara de som fängelse ingår i straffskalan så det låter ja vara osagt. Misstänker att kvinsp gör ett enskilt övervägande vid överklagan då ett avslag är sannolikt. Den intagne köper ett telekort med markeringar och kan ringa när de vill tills kl 19:30 fast är nog beroende av anstaltens regler
(Kvinsp = kriminalvårdsinspektör)

Besök

Har man blivit godkänd så kan man ringa till bokningen två ggr i veckan under en timma. Den intagne får lov att ha ett besök i vecka á en timma. Har man lång resväg, dvs mer än 15 mil kan man få tillstånd för förlängd tid. Max 3h.

Besöken liksom telefon regleras efter en riskbedömning och det kan föreläggas med restriktioner.

Jag benämner den sedvanliga rutinen för en klass 2 anstalt.

Såg nu att krimvård sida förklarar det näst intill ordagrant!
Jag talar ur egen erfarenhet när jag besökt en person

https://www.kriminalvarden.se/for-familj-och-vanner/besok/
Citera
2017-11-19, 02:06
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Tack.

Vill ej ge några specifika exempel just här och nu, men det var bland det allra första jag hörde live ifrån fallet. Jag tänkte:" Finns det verkligen folk som pratar så här numera? Som förklarar sig på det här viset?" Blev väldigt förvånad. Språkbruk som från en svunnen tid.
Först vill jag säga; heder åt AM som rakryggat orkade vittna om helvetet som hon gjorde. Det "fattiga" ordbruket till trots, detta är ju enbart en parentes i det hela. Dock så förvånas man lite över detta.

Tror att sättet att prata inte är helt ovanligt hos en speciell typ av "vit, antiintellektuell, lite inskränkt och enkelspårig medelklass". Kanske jag låter fördomsfull men det är inte meningen. Har träffat på en och annan i mitt arbete i vården som uttrycker sig ungefär så där. Blir lite plumpt, grovt och enkelspårigt men det är inget de själva är medvetna om för de umgås mest med likasinnade med liknande bakgrund.
Ganska så ofta frodas där också en fördomsfullhet, som jag kan tänka mig egentligen bottnar i okunskap och en ovilja att tänka "utanför sin box". Man månar mest om "sitt och sina egna".
Senast redigerad av magiciadehex 2017-11-19 kl. 02:09.
Citera
2017-11-19, 02:17
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Till hälften i del 5 hör man dessutom Wenna säga om RPU:n ungefär som :" ....den visar att JMs störning är samma som de anhöriga har trott"...
Intressant men inte oväntat.
Kan ha varit runt 38.00-40.00.
La du märke till det?
Ja och JM:s syster b.la sa ju att JM har "drag av psykopati".
Att hon ljuger och manipulerar har de flesta anhöriga vittnat om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in