2017-05-12, 21:02
Medlem
Tr4mss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Jag tycker som du skrev tidigare att det har ett stort värde att sätta sig in i alla inblandades personlighet. Samtidigt är jag mycket skeptisk mot den starka Flashbacktendens som finns hos en del att systematiskt smutskasta och skuldbelägga alla offer.

Som tur är är det inte din uppgift att värdera olika skribenters åsikter. Att försöka hitta sanningar angående Akis liv och leverne kan inte benämnas smutskastning. Alternativt kan du klandras för att smutskasta en ej dömd kvinna med alla möjliga och omöjliga uttalanden. Vad hände med "stort värde att sätta sig in i alla inblandades personlighet"? Du menar enbart positiva sidor hos BO och enbart negativa sidor hos GM?
Citera
2017-05-12, 21:05
Medlem
Lost-Souls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Kolla youtube och sök på arbogakvinnan. TV4 har en del där.

Ja, fast verkar inte vara några nya. Varför lägger man upp klipp från den ena dagen men inte från den andra?

Hatar media publicitet och klick helt plötsligt eller handlar det om att rättegången blivit sekretessbelagd?
Citera
2017-05-12, 21:05
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jurart
Hur kan Aki låtit kvinnan injicera honom med något?
Vilken typ av kanyl använde hon?
Vad var det för ämne som injicerades?
Talade han om för läkaren på sjukhuset att han inte injicerat sig själv utan detta skedde utan hans medgivande?
Kan det inte lika gärna ha varit ett insektsbett med åtföljande allergisk reaktion..?
Citat:
Ursprungligen postat av Protokollbil. Försök till grovt bedrägeri, IF 2 (3), s. 185
[150207] VÄ arm rejält rodnad från axel ner till handledsslut. Värmeökat. Inga synliga sår/stickställen. Patienten själv säger sig ha känt ett stick för 2 dagar sedan.
HÖ arm finns ett sårbett strax under armvecket som även det är rodnat. [...]Uppger sig ha måttligt ont vä arm.
Citera
2017-05-12, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av radiobutton
Jag tvivlar på att JM har några vuxna kamrater eller väninnor så det går nog inte få svar på det. Från förhöret med L*tta Isb*rg (Protokollbilaga_2017-02-06 Vittnesförhör B del 1__2.pdf s.258):

Lite mer intressant från det förhöret:

- Johannas månadslön var 70.000
- J*fari blev uppsagd för att han och Johanna inte kunde hålla sams på arbetsplatsen.
- J*fari sa upprepade gånger, när han var arg på Johanna, att det var Johanna som planerat drunkningen. L*tta kände att J*fari ville berätta om vad som hänt men hon tyckte att det var oseriöst att prata om sådant på arbetet och sa därför stopp.
- Vid det sista mötet med Johanna så var hennes dotter J*lia med. J*lia uppträdde mycket omoget och dumt och fick till sist lämna rummet.
- L*tta kommer också ihåg attJ*fari sagt när han var arg på Johanna att Johanna och barnen sitter hemma och dricker alkohol och knarkar och att det är misär hemma hos J*hanna.
Bara massa skvaller som inte har någon bäring när det gäller brotten. Om JM inte hade vuxna väninnor gör det inte henne till mördare. Vad Jafari och Lotta har sagt efter att JM blev häktad kan också ses i kontexten att hon blev häktad och de ville fjärma sig från henne. Att Jafari som själv har knarkdomar på sig, har misshandlat Julia, tjänat pengar på JMs asylboende och eventuellt även misshandlat killarna som läckte filmen om JMs sexande med några män som låtsades vara barn och konkurrerade med MR om hennes gunst skulle vara ett sanningsvittne i detta ärende går bort helt enkelt.
Senast redigerad av nantale 2017-05-12 kl. 21:19.
Citera
2017-05-12, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tr4ms
Som tur är är det inte din uppgift att värdera olika skribenters åsikter. Att försöka hitta sanningar angående Akis liv och leverne kan inte benämnas smutskastning. Alternativt kan du klandras för att smutskasta en ej dömd kvinna med alla möjliga och omöjliga uttalanden. Vad hände med "stort värde att sätta sig in i alla inblandades personlighet"? Du menar enbart positiva sidor hos BO och enbart negativa sidor hos GM?

Lägg ned grälet. Tar onödig plats.
Citera
2017-05-12, 21:18
Medlem
lasternassummas avatar
Jag fyller på med några punkter i tidslinjen fram till dygnen då Aki mördades.
Det kommer säker att bli fler påfyllningar...

Tidslinje JM + Aki – från före möte till mordet på Aki (version 4)
Jag tycker tidslinjen är central och fortsätter att förtydliga den.
Det behövs detaljerade tidslinjer också för dygnen runt mordet och veckorna efter.
Hoppas någon kan komplettera med dessa. Noterar att Letsdoit m.fl. gjort ett bra jobb med detta!

Enligt JM träffades hon och Aki i slutet av 2011 och flyttade ihop sommaren 2012.

Tidslinje
– 2004-12-17 Hammarby köps. JM "bor" med PG och JM har kennel. Ett fosterbarn dör (ca 200x) "jättekonstigt" enl. AM.
– 2007-09-04 Vedbergsgatan köps och JM flyttar "delvis" dit.
– 2007/2008 JM träffar polisen JN. Varar till sommaren 2008.
– 2008 ca, första uppgifter om att JM ev. säljer sexuella tjänster.
– 2010-01 ca, JM inleder förhållande med Nicklas.
– 2010-02 JM och PG separerar.
– 2011? Ett fosterbarn drunknar.
– 2011, slutet av. – JM och Aki träffas.
– 2012-0x-xx Aki säljer Sollentuna och flyttar in på Vedbergsgatan.
– 2012-06-01 JM får en mille av pappa.
– 2012-07-27 köps huset på Kungsladugådsgatan.
– 2012-10-12, huset på Vedbergsgatan säljs.
– 2012-12-23 tvillingarna föds.
– 2013-11-22 JM påbörjar en omfattande SMS-korrespondens med MN.
– 2014-03-31 Göran köper lägenheten på Grankvistgatan som JM ska bo i.
– Våren 2014 säger JM till Aki att hon har "torpeder" som ska hänga Aki i ett träd.
– 2014-12-08 Aki och JM vigs på Arlanda.
– Förfalskad livförsäkring i januari 2015.
– Troligt mordförsök i Egypten i februari.
– 2015-02-16 säljs huset på Kungsladugådsgatan. Kontrakt skrevs i oktober 2014.
– 2015-02-17 Aki uppger till MN att JM varit otrogen med tre olika män på mycket kort tid, att förhållandet Aki-JM avslutas och att han flyttat.
– Aki uppger att han flyttat hem till föräldrarna eftersom han är rädd för JM. Jag är osäker på datum.
– "Då de befann sig uppe i sovrummet skulle hon tända eld under trappan för att försäkra sig om att de inte kunde ta sig ner. Anledningen till detta var att Johanna skulle få ut sitt arv efter föräldrarna som är relativt välbärgade." Troligen våren 2015.
– Aki träffar ny flickvän i maj.
– Aki säger att han aldrig skulle åka frivilligt till stugan. JM säger att dom skulle "ha trevligt"/ha sex.
– Hittas drunknad intill bryggan i Hjälmaren i augusti 2015, med vatten i lungor som inte kommer från Hjälmaren.
– JM insisterade på att Aki skulle kremeras trots att det fanns önskemål om motsatsen.

Det finns naturligtvis mer än jag noterat här, men jag tycker tidslinjen är central.

För fastigheter anges köpdatum enligt Lantmäteriet.

För att inte röra till det har jag utelämnat morddygnen och efterföljande diskussioner om obduktion och kremering, t.ex. här.

När det gäller morddygnen, 7-8/8-15, så pusslar jag fortfarande. De hållpunkter som jag är ganska säker på gäller är:
2015-08-07, ca 12:00 Aki lever och talar i telefon.
2015-08-08, ca 02:00 Aki är död.

När det gäller inköp, mess och annat är det IMO svårt att säkert fastställa vad Aki säkert har gjort själv den 7/8. Jag ska läsa på bättre så kanske det klarnar.

Citera
2017-05-12, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Bara massa skvaller som inte har någon bäring när det gäller brotten. Om JM inte hade vuxna väninnor gör det inte henne till mördare. Vad Jafari och Lotta har sagt efter att JM blev häktad kan också ses i kontexten att hon blev häktad och de ville fjärma sig från henne.

Nej, det gör inte henne till brottsling men de flesta kvinnor har många väninnor. Det är en smula avvikande och gör mig lite undrande. Har sett samma sak hos kvinnor i andra trådar här på fb.
Citera
2017-05-12, 21:19
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dr.milorokonozovic
Som jag tidigare sagt är det väl inte osannolikt att Johannas hem varit osedligt, tänkbart att man gått så långt som incestuös pedofili. "varit som pappa sedan väldigt liten" etc. Det är sådant som ger grogrund för antisociala, boderline, psykopatiska störningar. De flesta vet att de är annorlunda från ett tidigt stadium och presenterar sig ofta med att sätta eld på någonting, mobbas, döda en svan med pinne eller liknande. Sedan fortsätter det tills de åker fast eller dör.
För mig var det från början något oklart om finnen varit ett offer men av trådens kommentarer att döma verkar han varit en dålig människa han också.
Man får hoppas att iaf något av barnen klarar sig hyfsat i vuxen ålder...
Den delen behöver inte ha någon bäring på JM:s hem och familj; däremot skulle övergrepp mot henne kunna förklara en hel del av det här fallets komplexitet tillika hennes egen utvecklingshistoria.

Bär hon - som hon själv skriver i ett [mycket svårläst] brev ställt till alla sina barn - på en mörk hemlighet hon aldrig till fullo tidigare har kommunicerat till någon (och allra minst till sina barn)? - Eller är den sortens förklaringsmodeller bara en durkdriven mytomans försök att hitta utgångar?
Citera
2017-05-12, 21:26
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zissela
Med vigsel på Arlanda brukar man inte mena på något hotell intill Arlanda utan på just flygplatsen
https://www.swedavia.se/arlanda/vigsel/#gref
Ja, men vigseln hade ägt rum på Clarions hotell och två kvinnor ur hotellpersonalen anlitats som vigselvittnen (Protokollbil. Försök grovt bedrägeri, IF 2 (3), s. 247f). - De ska ha gift sig på rummet kl. 16.00 och alla bokningar (bl.a. svit med två barnsängar) dessförinnan ha ombesörjts av JM.
Citera
2017-05-12, 21:32
Medlem
Rallarsvingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love

Johanna uppger att hon blev orolig när Aki ville skaffa livförsäkring. Hon fruktade för sitt eget liv. Hon menar på att hon misstänkte att Aki skulle mörda henne för att få pengar.
Tankar kring at JMs uttalanden är ett uttryck för (mot)överföring har dryftats tidigare i tråden. Och det här är kan ju vara ytterligare ett exempel på hur hon tillskriver andra personer sina egna egenskaper...
Citera
2017-05-12, 21:35
Medlem
Rallarsvingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Asså... men, va faan... AP, kan ju ha lugge i någons baklucka, vid färden till Granliden, lixom.
Eh... i en bil med mörka, tonade rutor.
Faan jag blir galen, typ.
AP´s kort handlade en massa sprit o mat den 7/8, flera gånger. Telefonen, transporterades till Granliden, samtidigt som han drack färdigblandad, varm grogg ur flaska............
... med trasig mage.
Citera
2017-05-12, 21:40
Medlem
Tr4mss avatar
Man märker en viss frusteration i tråden den senaste tiden, är det för att det blir allt klarare för allt fler att Akis död inte kommer att leda till en fällande dom för mord?

Är det någon som fortfarande tror mord kan bevisas utom rimligt tvivel? Motivera gärna på vilka grunder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in