2017-05-12, 10:31
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Tack! Nu slapp jag leta efter detta "förhör". Har oxå funderat mycket på det här med HA. Varför skulle man ens vilja berätta det till en ny tjej, oavsett om det är sant eller inte? Brukar väl i normala kretsar inte vara ett + i CVt. Och hon N har ju ingen anledning att ljuga om detta kan jag tycka.
Nej, jag tycker också det känns märkligt att hon skulle sitta och hitta på det. Samtidigt så väcker detta många frågetecken. Såvitt jag förstått så finns det två sätt som man kan lämna HA på; det ena är att man lämnar i "Good standing" (du har fått okej från klubben att lämna och du står på god fot med dom) eller så har man lämnat i "Bad standing" (du har blivit utslängd och ligger illa till).

Man kan ju undra vilken av dessa två status som Aki hade. Om han stod i "Bad standing" så förstår jag att han var orolig och inte ville träffa på vissa människor när han var ute med Nadja.

Samtidigt så blir jag lite förundrad över uppgiften. Att vara fullvärdig medlem i HA är ju en ganska "tung" sak. Som fullvärdig medlem så ingår du i Sveriges värsta maffiaorganisations inre kärna.

Jag noterar även att Johanna till försäkringsbolaget If påstår att Akis ena syster "är hells angels". Nu kan ju inte kvinnor vara medlemmar där överhuvudtaget då det är en mansklubb så antagligen syftar Johanna på att Akis syster har kopplingar till HA. Vad som är sant i allt detta får väl anses vara ej klarlagt.
Citera
2017-05-12, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Att vargen skulle ha rivit ihjäl vartenda får är väl inte troligt. Men bonden kan ha valt att sluta att ha får i just den hagen eller ha gett upp fårhållning. Åklagaren borde väl ha tagit reda på hur det förhöll sig, exakt, den dagen. Jag får en obehaglig känsla av att åklagaren inte har rustat sig riktigt för att ta itu med den här kungskrabban.

Nu är det ju enbart förhör. Pläderingarna kommer ta tid. Då kommer man slå fast vad som är fel och vad som är rätt i vad JM sagt under hela förhandlingen. Det är DÄR krutet läggs. Allt JM säger noteras. Alla fel, alla missar, alla emotsägelser noteras. Dessa kommer sammanställas till en mycket lång plädering från åklagarens sida. Troligen kommer pläderingarna ta minst en dag för varje part. Dessa summeringar kommer nämndemän och domare ta hänsyn till i sina egna sammanfattningar.

Det här målet handlar inte enbart om mord. Utan även om bedrägerier, hot mot tjänsteman etc etc etc.

Sitt lugnt. Det är bara förhandling nu. Krutet sparas till sist
Citera
2017-05-12, 10:57
Medlem
Mimurs avatar
Är det uppehåll idag? Jag kan inte se någon rapportering på de vanligaste sajterna
Citera
2017-05-12, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mimur
Är det uppehåll idag? Jag kan inte se någon rapportering på de vanligaste sajterna
Det är uppehåll. Återupptas på måndag 15 maj. Sen är det förhandling den 17, 19 och 22 maj. Det finns ett schema utlagt i gårdagens liverapportering. Jag har också lagt ut ett schema igår här i tråden. Men har inte en aning om VAR.
Citera
2017-05-12, 10:59
Medlem
Mimurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det är uppehåll. Återupptas på måndag 15 maj.
Ok! Tack för svaret!
Citera
2017-05-12, 11:02
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mimur

Schemat finns tidigare i tråden, men jag kör en repetition.
Hoppas det här är aktuellt.
Jag fetade nästa veckas rättegångsdagar.

Så här ser planeringen från Västmanlands tingsrätt ut:

Dag 1, 8 maj. Sakframställan gällande drunkningsfallet.
Dag 2, 9 maj. Förhör med Johanna Möller
Dag 3, 11 maj. Förhör Johanna Möller
Dag 4, 15 maj. Vittnen, stämplingar.
Dag 5, 17 maj. Vittnen livförsäkringar.
Dag 6, 19 maj. Reservdag.
Dag 7, 22 maj. Rättsmedicinska undersökningar.
Dag 8, 23 maj. Grovt bedrägeri, urkundsförfalskning.
Dag 9, 24 maj. Reservdag.

Dag 10, 31 maj. Sakframställan gällande mord och mordförsök.

Dag 11, 1 juni. Målsägandeförhör.
Dag 12, 2 juni. Förhör Mohammad Rajabi.
Dag 13, 5 juni. Förhör Johanna Möller.
Dag 14, 8 juni. Förhör Johanna Möller.
Dag 15, 9 juni. Reservdag.
Dag 16, 12 juni. Vittnen, anhöriga.

Dag 17, 13 juni. Mohammad Rajabis ålder, rättsmedicinskaundersökningar, polis och ambulans.

Dag 18, 15 juni. Vittnen, VW Touran, lappar och brev.
Dag 19, 19 juni. Muta och hot mot tjänsteman.
Dag 20, 21 juni. Pläderingar.
Dag 21, 26 juni. Pläderingar.
Dag 22, 27 juni. Reservdag.
Dag 23, 28 juni. Reservdag. "

Citera
2017-05-12, 11:02
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
De var ensamma vid stugan, om nu experterna kommer fram till att A*i drunknade på en annan plats måste Hikes hitta någon alternativ gärningsman som kan få skulden, därav min kommentar om rockärmen, den bör sitta på Hikes.

Det är inte klarlagt fullt ut var alla andra var, den huvudmisstänkte J satt ju häktad ett bra tag misstänkt för medhjälp.

Blir fallet klassat som mord så kommer det ju att vara öppet i evighet så blir det inte löst i den här svängen så kommer det att jobbas vidare med caset.

AP´s telefon transporterades och anlände till Granliden.

AP, själv, när anlände han - på morgonen den 8 / 8 ?
Citera
2017-05-12, 11:12
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love

Nadja uppger i försäkringsbolagets utredning att Aki berättat att han varit medlem i Hells Angels men gått ur. Aki ska alltså själv ha uppgett att han varit medlem i den organiserade maffian i Sverige. Aki ska också ha sagt, enligt Nadja, att även Johanna hade kopplingar till Hells Angels.

Citat:
Ursprungligen postat av Tr4ms
Hells Angles?!? Finns det mer information i FUP om denna eventuella koppling till HA? Det låter otroligt, vad menas med "kopplingar till HA"? Medlem kan vi stryka (mig veterligen är bara män fullvärdiga medlemmar i HA).

Johanna kopplingar till HA??

Det var väl egentligen bara det som fattades?
Lite Kinesisk maffia , "Pearl for Girls" hade väl tillverkning i Kina och ett par droppar rysk spioneri, IS och Kim Jun On. Sedan omfattar detta fall absolut allt.!
Citera
2017-05-12, 11:14
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Lite mer om det som framkom i försäkringsbolagets IF:s utredning...

Försäkringsutredarna hade ett samtal med Johanna angående Akis död, detta samtal bandades. I detta framkommer att:

Johanna uppger själv att hon vill döda Aki. Hon önskar att han var vid liv så hon "kunde döda honom själv".

Johanna uppger att Akis död har haft en mycket positiv inverkan på Adams (ena tvillingen, döpt efter Akis mellannamn) personlighetsutveckling. Anledningen till detta ska vara att Aki inte var intreserad av Adam, däremot ska han ha varit intreserad av den andra tvillingen som är flicka. Då utredarna frågar hur detta kommer sig så svarar Johanna att "Ja, det kan man verkligen fråga sig. Han var sjuk". Det som Johanna försöker med här är nog hennes gamla paradnummer; anklagelser om sexuella övergrepp.

Vidare så har utredarna konstaterat att den ip-adress som ansökt om livförsäkringarna i Akis namn har kommit från enheter som befunnit sig i Eskilstuna samtidigt som Aki bevisligen har varit på jobbet i Stockholm. Även e-mail som uppges vara skrivna från Aki skickas från Eskilstuna samtidigt som Aki befunnit sig på jobbet i Stockholm.

I samtalet med If så upprepar Johanna gång på gång att Aki var psykopat. Hon frågar även utredarna hur mycket kunskaper de har om psykopati och hon berättar även för dom i upplysande syfte hur psykopater fungerar. Det som är lite intressant i det sammanhanget är att jag tror att dessa utredare som jobbar för If är före detta poliser. Försäkringsbolag brukar nämligen vara förtjusta i att anställa sådana för dylika uppdrag. När Johanna frågar om utredaren vet hur psykopater fungerar så svarar utredaren bara kort att han vet det. Antagligen så är detta en snut och han har nog antagligen pejlat in att Johanna själv just är en psykopat. Det är därför dom vägrar släppa ärendet.

Johanna uppger att hon blev orolig när Aki ville skaffa livförsäkring. Hon fruktade för sitt eget liv. Hon menar på att hon misstänkte att Aki skulle mörda henne för att få pengar.

Hon uppger också att Aki var ett svin och att han och Nadja skulle ha passat bra ihop.

Utredarna frågar om hon gick till jobbet på måndagen efter dödsfallet eller om hon sjukskrev sig. "Nej, jag jobbade som vanligt" säger JM.

Läs gärna samtalet/förhöret i dess helhet: https://minfil.org/UcO1Cdb2b7/Protokollbilaga__fo_rso_k_grovt_bedra_geri__IF-utr___del_2__3_.pdf

Start sidan 267.

Fortsättning här: https://minfil.org/W0O3Ceb3bc/Protokollbilaga__fo_rso_k_grovt_bedra_geri__IF-utr___del_3__3_.pdf
Senast redigerad av Axis.bold.as.love 2017-05-12 kl. 11:30.
Citera
2017-05-12, 11:14
Medlem
Kallixs avatar
Jag har kommit in sent i tråden och kämpar med en del förkortningar! Är JJs olika namn, Jafar Ali, Imran Ali och Jafar Jafari? I så fall, varför tre olika namn?
Citera
2017-05-12, 11:22
Medlem
Zisselas avatar
AP:s syster T**ja kör motorcykel enligt hennes facebbok men därifrån till HA är steget lååångt. I synnerhet som hon inte ens kör HD.
Citera
2017-05-12, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Men var han verkligen barskrapad vid sin död? Jag har antecknat från ett kontoutdrag, men kan tyvärr inte hänvisa till var i FUP, kanske någon annan kommer ihåg var det ligger?)
Saldon per dödsdag:
Personkonto 0,13
Kapitalkonto 108.124 + fonder
Reverslån -70.732
Butikslån -976

Nu har jag hittat det (om någon skulle vara intresserad el misstro mina siffrorna), finns i
Huvudprotokoll 2 (8), sid 283 enl pagineringen, sid 97 enl pdf

Hela genomgången av Akis ekonomi ligger oxå här med början på sid 266. Man sammanfattar där under "Ekonomisk översikt Aki Paasila":

"Sammantaget är det min bedömning att det i denna analys inte framkommit att annan gjort vinning ur Paasilas ekonomiska situation under perioden 2011-1016 med reservation för ännu ej förklarad överföring till Möller med 100.000 kr 2015-03-01."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in