2017-05-12, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tr4ms
Om han höll sig nykter några dagar innan blodprovet så normaliseras värderna på en såpass ung människa.

Vill man kontrolera alkoholkonsumtion kör man på PEth.
https://distriktslakare.com/peth/

Men alkis eller ej, varför är det viktigt?

Tack! Inget jag visste. Det är viktigt att få en så nyanserad bild av alla inblandade som möjligt. Länge har AP framstått som ett korsfäst helgon och JM som en djävulsk demon.

Verkligheten är ju sällan så enkel. Kaka söker maka, liksom.
Citera
2017-05-12, 20:29
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
För att krångla till ännu mer så ska man kanske föra in att Aki sällan handlade för mer än någon eller ett par hundralappar.

2015-08-07 ca 12:00 är det "säkert" bekräftat att Aki levde.
Under några timmar framåt handlade han mer än han någonsin annars gjorde. Var det verkligen han?
2015-08-07 ca 02:00 är Aki nästan säkert död.

Varför vill dom som vet mer om vad som hände dom här timmarna inte berätta allt?

Jag misstänker också att någon annan brukade hans kort. Tyvärr så är övervakningsbilderna från affärerna raderade sen länge när brottsutredningen väl inleds.

Angående att vissa ifrågasätter JM:s skuld: Det är en brist anser jag att det inte finns mer folk som ifrågasätter den ty då tvingas man bättre motivera sina ståndpunkter, kanske till och med överge dom om de inte håller. Det jag vänder mig emot är förolämpningarna, det är då jag avslutar diskussionen.
Citera
2017-05-12, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Tack så mycket! Tack även alla andra som skrivit samma sak!

Detta var intressant. Kunskap om brottsoffren är också väldigt viktig när man vill förstå brottet, inte bara kunskap om förövarna.

Jag får säga att min bild av hur Aki var som person är ganska vag men den fylls på hela tiden. Det som Monica själv uppgav i ett dokument som jag läste var att den utlösande orsaken till skilsmässan dom emellan var att han inte stöttade henne då hennes bror dog. Det verkar som att Aki kan ha varit känslomässigt skör(?). Jag tänkte om han nu inte orkade stötta andra.

Håller med om att det är lite udda att kontakta Akis ex för att diskutera svårigheter i deras förhållande. Eller förekommer sånt? Jag har inte riktig koll. Själv skulle jag inte gjort det kanske men om det är barn inblandat så kanske alla parter vill stå på god fot med varandra. Monica är ju mamma till tvillingarnas syskon. Det var väl därför "tänkt" att alla skulle ha en avspänd relation så barnen kunde träffas och lämnas över.

Kan också mycket väl vara så att JM ville ha det dokumenterat vilket svin han var så hon kunde peka på detta senare att hon tagit upp det med omgivningen. Det där med att hon skulle sätta sig i säkerhet kan ha varit något JM hittade på.

Hoppas verkligen tvillingarna kan få hamna hos Akis systrar. Sen kan dom få träffa sina syskon hos Monica ibland. Tror det vore den allra bästa lösningen. Hamnar dom hos Julia så tror jag det sociala arvet kommer slå hårt.
Jag tror att Julia är HELT utesluten. Hennes egna barn borde tas om hand av soc. Eller ge henne otroligt starkt stöd i form av personliga hjälpkontakter i hemmet.

Personligen tror jag att hon och hennes man Jafar hjälpte till att döda Aki.
Senast redigerad av Singoallaa 2017-05-12 kl. 20:33.
Citera
2017-05-12, 20:38
Medlem
Citat:
Bra översikt, Axis!

Det som ligger före spoilen nedan reagerade jag på.
Jag måste kanske kolla bättre, men jag har en bild av att JM skickade ett antal SMS till MN. Det började enl. FUP 2013-11-22. I korrespondensen ger JM en mycket mörk bild av Aki, som delvis bekräftas av MN. Mitt sammanfattade intryck är att JM och Akis förhållande var destruktivt för dom båda. 2013-11-30 försöker MN avsluta med att skriva "Ni får reda upp detta själva". Konversationen fortsätter dock till och från. 2014-03-31 köper Göran lägenhet till JM. 2014-12- gifter sig Aki och JM.
Hursom, uppmaningen från MN till JM att "sätta sig i säkerhet" hittar jag inte, men min bild är att JM skriver väldigt negativt om Aki och vill ha medhåll från MN.
Det är IMO svårt att avgöra säkert, men jag anar inslag av att JM söker bekräftelse och "alibi"...
Jag uppfattar det, liksom MN, lite knepigt att JM väljer att med långa utläggningar till hans ex beskriva problem som hon har i sin relation. Där finns ju knappast någon lösning för henne, så vad är hon då ute efter?

Jag hittar bl.a. detta, som är målande:

JM (2013-11-22): Hej! Hoppas ni har det bra, känner att jag vill skriva till dig för jag vet uppriktigt sagt inte hur jag ska hantera situationen som är här hemma och som varit från och till det senaste året. Jag behöver verkligen råd från ngn som känner Aki väl för jag är jätte orolig för honom. Han är helt avstängs i långa periodr, det går inte att prata med honom, han svarar inte. Det är precis som han är i en bubbls som inte går att knacka hål på. Hen beter sig riktigt illa o kallar mig en massa fula saker på finska. Jag har bett han söka hjälp men han skyller ifrån sig o kastar tillbaka att 'det är du som behöver hjälp' osv. Vad jag undrar Moni, känner du igen det här beteendet sen ert förhållande? Jag törs knappt lämna tvillingarna ensam med honom. Jag är jätte orolig för Aki. Säg inte till honom att jag kontaktat dig snälla. Kram Johannaa.

MN (2013-11-22): Hej Johanna! Tack för ditt förtroende. Jag blir berkligen ledsen över att höra hur ni har det. Tyvärr så känner jag igen mig. Jag tror också att Aki behöver hjälp men det är väldigt svårt att få någon att söka hjälp som inte vill. Jag hoppas så att det löser sig för dig och era underbara tvillingar! Stå på dig och sköt om dig! Kram Moni

(Aki uttrycker, som jag uppfattar det, besvikelse över att JM och MN kommunicerar om honom)

Så här skriver Aki till MN 2015-02-17: Jag har gjort slut med JM. Hon har varit otrogen med tre olika män innan och efter Egypten. Jag har flyttat.

Man måste läsa allt för att få en helhetsbild, men det här var några små urval.

Se bl.a.: Huvudprotokoll__del_1__8_.pdf

Den här uppmaningen som fetas ovan, var hittar man den?
Citera
2017-05-12, 20:39
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Jag misstänker också att någon annan brukade hans kort. Tyvärr så är övervakningsbilderna från affärerna raderade sen länge när brottsutredningen väl inleds.

Angående att vissa ifrågasätter JM:s skuld: Det är en brist anser jag att det inte finns mer folk som ifrågasätter den ty då tvingas man bättre motivera sina ståndpunkter, kanske till och med överge dom om de inte håller. Det jag vänder mig emot är förolämpningarna, det är då jag avslutar diskussionen.

Jag uppskatta ditt sätt att tänka!

Det är en stor fördel när många diskuterar att olika tänkbara vinklingar kan tas upp och föras vidare eller förkastas. Lite balansgång blir det ju ändå att försöka hålla sig inom vad som är rimligt.

Jag tycker som du skrev tidigare att det har ett stort värde att sätta sig in i alla inblandades personlighet. Samtidigt är jag mycket skeptisk mot den starka Flashbacktendens som finns hos en del att systematiskt smutskasta och skuldbelägga alla offer.

Citera
2017-05-12, 20:43
Medlem
Citat:

Amen.
Citera
2017-05-12, 20:43
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Den här uppmaningen som fetas ovan, var hittar man den?

Det är något som JM påstår att Akis ex, MN, framfört till henne. Det finns inga belägg i den dokumenterade korrespondensen att MN verkligen har sagt detta.

Här finns JMs påstående:

Huvudprotokoll__5000-K1381959-16__Sta_mpling_till_mord.pdf, sid 32 enligt paginering.

Så här säger JM i förhör (2016-11-25):
J: I början så var det katastrof var det. Då sa Moni till mig, ta barnen och sätt er i säkerhet.

Senast redigerad av lasternassumma 2017-05-12 kl. 20:48.
Citera
2017-05-12, 20:44
Medlem
Lost-Souls avatar
Följer bara fallet sporadiskt, varför inga ljudupptagningar från rättegången? För ett par dar sen postades ju ett par-tre ljudupptagningar från Johanna? Har inte rättegången pågått varje dag sedan den påbörjades?

Om det finns ljudupptagningar, posta gärna här i tråden.
Citera
2017-05-12, 20:45
Medlem
Citat:
Det är något som JM påstår att Akis ex, MN, framfört till henne. Det finns inga belägg i den dokumenterade korrespondensen att MN verkligen har sagt detta.

Här finns JMs påstående:

Huvudprotokoll__5000-K1381959-16__Sta_mpling_till_mord.pdf, sid 32 enligt paginering.

OK. Kommer MN att vittna vad vi vet?
Citera
2017-05-12, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lost-Soul
Följer bara fallet sporadiskt, varför inga ljudupptagningar från rättegången? För ett par dar sen postades ju ett par-tre ljudupptagningar från Johanna? Har inte rättegången pågått varje dag sedan den påbörjades?

Om det finns ljudupptagningar, posta gärna här i tråden.

Kolla youtube och sök på arbogakvinnan. TV4 har en del där.
Citera
2017-05-12, 20:52
Medlem
dr.milorokonozovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6

Var Johanna barnet som inte fick styra i sandlådan?
Det infinner sig många funderingar om hur Johanna blivit så märklig. Kan det vara så att hon alltid haft en dold agenda, varit fylld av avund och att hon lidit av girighet sen hon var liten?
Fick hon inte bestämma någonting i sandlådelekarna med de andra barnen eller lekte hon alltid ensam? Gick hon hem i tystnad och dödade djur i smyg för att öva upp sig inför framtiden?

Hur är det med mystiska dödsfall runt Johanna - från barndomen till vuxen ålder?
Finns det några barndomskamrater som minns mystiska händelser med Johanna?
Finns det några vuxna kamrater som kan berätta om hur de uppfattar denna märkliga kvinna

Ingenting förvånar när det gäller denna märkliga kvinna som återkommande säger emot sig själv med olika versioner om det mesta. Hon kan inte själv veta vad som är sanning eller inte när hennes hjärna går i 110. Var det likadant när hon var barn? Blir intressant att höra hennes mamma och syster sen.

Som jag tidigare sagt är det väl inte osannolikt att Johannas hem varit osedligt, tänkbart att man gått så långt som incestuös pedofili. "varit som pappa sedan väldigt liten" etc. Det är sådant som ger grogrund för antisociala, boderline, psykopatiska störningar. De flesta vet att de är annorlunda från ett tidigt stadium och presenterar sig ofta med att sätta eld på någonting, mobbas, döda en svan med pinne eller liknande. Sedan fortsätter det tills de åker fast eller dör.
För mig var det från början något oklart om finnen varit ett offer men av trådens kommentarer att döma verkar han varit en dålig människa han också.
Man får hoppas att iaf något av barnen klarar sig hyfsat i vuxen ålder...
Citera
2017-05-12, 21:01
Medlem
FruStormuftis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Iallt detta kan jag tyvärr bara hålla med dig

Behövs inte. Stormufti spårade ut där
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto