Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-08-02, 23:06
  #1
Medlem
Hejsan.

Lite bakgrundsinfo först:

Jag har alltid varit intresserad av motorsport och velat bli en racingförare. Mina föräldrar är både högutbildade och har hela tiden ignorerat mitt intresse och istället sagt att jag måste utbilda mig för att bli något. Jag har högt snitt från gymnasiet (21.5) och är behörig till allt. Jag har varit inställd på att påbörja studier till civilingenjör inom maskinteknik men jag har nu börjat tveka.

Jag vet helt enkelt inte om jag är för gammal för att bli något inom motorsporten. Mitt mål är inte att köra Formel 1. GT3 är något som jag kan tänka mig. Jag har ett par års erfarenhet av sim racing men ingen erfarenhet i verkligheten.

Bör jag helt enkelt acceptera att jag inte kan bli racingförare och istället börja plugga?

Jag har ca 100,000kr sparat men det är inget som räcker långt inom motorsporten tyvärr.
__________________
Senast redigerad av Sourcream1 2016-08-02 kl. 23:08.
Citera
2016-08-02, 23:12
  #2
Medlem
Inte omöjligt. Men krävs ett sju jävla driv. Och naturbegåvning.
Är du bra på studier så kan du säker plugga in fysiken och banor. Men så krävs det ju att kunna realisera det på banan.

Har du kört något alls?

Plugga låter som ett smartare val dock. Sen ha racing som hobby.
Citera
2016-08-02, 23:54
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OskyldigtKriminell
Inte omöjligt. Men krävs ett sju jävla driv. Och naturbegåvning.
Är du bra på studier så kan du säker plugga in fysiken och banor. Men så krävs det ju att kunna realisera det på banan.

Har du kört något alls?

Plugga låter som ett smartare val dock. Sen ha racing som hobby.
Livet handlar inte om att bli så högutbildad som möjligt för att sedan jobba röven av sig & sedan fira in fredagen med alkohol.

ts: tyvärr kommer du ju inte precis kunna köra ut med merca i ett gt3 race inom en månads lopp, men börja på en rimligare nivå och sedan får du klättra dig upp.
Citera
2016-08-03, 00:26
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OskyldigtKriminell
Inte omöjligt. Men krävs ett sju jävla driv. Och naturbegåvning.
Är du bra på studier så kan du säker plugga in fysiken och banor. Men så krävs det ju att kunna realisera det på banan.

Har du kört något alls?

Plugga låter som ett smartare val dock. Sen ha racing som hobby.

Citat:
Ursprungligen postat av SwagYolo1337cool
Livet handlar inte om att bli så högutbildad som möjligt för att sedan jobba röven av sig & sedan fira in fredagen med alkohol.

ts: tyvärr kommer du ju inte precis kunna köra ut med merca i ett gt3 race inom en månads lopp, men börja på en rimligare nivå och sedan får du klättra dig upp.

Har kört hyrkart någon gång, inte mycket mer än så. Har dock självklart b körkort.

Att börja med att köra KZ2 kart är väl ganska rimligt? Att köpa karten och skydd etc är ju inget svårt men var i hela friden kör man? Jag bor i Östergötland, jag antar att man inte bara kan ta med sig karten och köra några varv på en bana för hyrkartar i Norrköping?

Edit: Finns tydligen en klubb i Linköping som jag bör titta närmare på.
__________________
Senast redigerad av Sourcream1 2016-08-03 kl. 00:42.
Citera
2016-08-03, 10:49
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sourcream1
Hejsan.

Lite bakgrundsinfo först:

Jag har alltid varit intresserad av motorsport och velat bli en racingförare. Mina föräldrar är både högutbildade och har hela tiden ignorerat mitt intresse och istället sagt att jag måste utbilda mig för att bli något. Jag har högt snitt från gymnasiet (21.5) och är behörig till allt. Jag har varit inställd på att påbörja studier till civilingenjör inom maskinteknik men jag har nu börjat tveka.

Jag vet helt enkelt inte om jag är för gammal för att bli något inom motorsporten. Mitt mål är inte att köra Formel 1. GT3 är något som jag kan tänka mig. Jag har ett par års erfarenhet av sim racing men ingen erfarenhet i verkligheten.

Bör jag helt enkelt acceptera att jag inte kan bli racingförare och istället börja plugga?

Jag har ca 100,000kr sparat men det är inget som räcker långt inom motorsporten tyvärr.


Om du nu har behörighet till allt så utbilda dig till läkare eller annat garanterat högavkastningsarbete för det kostar enorma summor att köra t ex Porsche Cup.

För oss som inte har så mycket pengar finns alltid skogen dvs rally.
Där kan du fara fram i 150 - 200 km/h på smala krokiga oftast grusvägar där feta tallar står någon meter från vägkanten.
Det är biltävling det. Inga enorma avåkningsconer som förlåter alla misstag, de du!
Finns massor med klasser allt beroende på vilka mål du ställer upp.
Varför inte veteranrally med en duktigt trimmad Saab Sport.
Kolla närmaste motorklubb vad de erbjuder.
Citera
2016-08-03, 12:26
  #6
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sourcream1
Har kört hyrkart någon gång, inte mycket mer än så. Har dock självklart b körkort.

Att börja med att köra KZ2 kart är väl ganska rimligt? Att köpa karten och skydd etc är ju inget svårt men var i hela friden kör man? Jag bor i Östergötland, jag antar att man inte bara kan ta med sig karten och köra några varv på en bana för hyrkartar i Norrköping?

Edit: Finns tydligen en klubb i Linköping som jag bör titta närmare på.
Exakt. Bor du i Nkpg, din stackare så finns det racingskola på Sviestad. Jag såg dem en gång när vi hade gocartevent med släkten. Eftersom alla hade lika bilar så förutsätter jag att både bil o utrustning ingår.
Är väl lämpligt att börja där?
Citera
2016-08-03, 14:34
  #7
Medlem
hesons avatar
Glöm racingkarriär tills vidare! Du är för gammal för F1 så du kan glömma sponsorprogram och ditt sparkapital ligger några tiopotenser ifrån vad du behöver för att lyckas visa dig så bra att någon vill betala dig att köra. Men du bor bra till för att kunna utveckla det som en onödigt dyr hobby.


Steg 1 är licenskurs, de hittar du på Sviestad eller Mantorp. De ligger under LMS, MK Scandia eller Östergötlands bilsportsförbund. (3000:-)

Det fins olika licenskurser, den billiga sorten innehåller väldigt lite körning, de dyra innehåller en hel del körning i formelbil. Samma med teorin, i de billiga är hinner de bara med säkerhetstänk, i de dyra blir det en hel del spårvalsteori och återkoppling från körning.

Steg 2 är inköp av personlig utrustning. (30'000:-)

Det är en halv vetenskap men instruktörerna från licenskursen har rätt bra koll på vad du vill ha i startpaketet. Eventuellt besöker du lite amatörracingevent för att fiska i punt 4 redan innan du handlar så har du chans på begagnade kläder och åsikter om märken och nivå.

Steg 3 är träning i egen bil på trackday, det körs minst 3 sådana i månaden i Östergötland. (500-2000:-)

Du kan köra runt i en 90hk Skoda det går finfint om du använder backspeglarna, blinkers och huvudet, det är spårval som skall tränas och det kan du göra även i en vek bil. Komplettera med hyrkart.

Steg 4 är hyrförare i någon av de serier som körs. Det fins många team som gärna vill "låna ut" sin bil en timme på bana mot vad ett set däck kostar. (5000-20000:-)

Mellansvenska långloppsserien kör mestadels i östergötland, SLC och Krutkuppen (som säljer stolplats) kör lite här och var. I dessa serier är det Golf, Volvo 240 och BMW e30 som fyller ut fälten (och även vinner).

Steg 5 nu har du fattat huruvida detta är något för dig och du vet nu om du vill satsa 1000, 10'000 eller 100'000 per körtimme. Om du är en megatalang så kan du få kanske få köra gratis, men det är nästan omöjligt om du inte har gjort dig ett kännt namn i någon större serie. Chansen att få betalt är väldigt väldigt liten även om du är en megatalang och även om du lyckas få jobb som racerförare så är yrket snarare att sälja in dig&teamet mot sponsorer med bisyssla bilkörning.

Priserna är närmevärden, det går att komma undan lite billigare och ibland är det dyrare tills man letat lite.
__________________
Senast redigerad av heson 2016-08-03 kl. 14:36.
Citera
2016-08-03, 18:07
  #8
Medlem
Kolla in time attack för att få lite banvana. Kan gå att köra för 100k i club klassen om du kikar på en civic typr r EP3 eller något.

Aldrig försent att köra på amatörnivå, janne brunsted 67år körde race på Spa i helgen så go for it.
Citera
2016-08-03, 20:30
  #9
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sourcream1

Bör jag helt enkelt acceptera att jag inte kan bli racingförare och istället börja plugga?


Japp, det låter nog som det bästa för alla parter.
Citera
2016-09-07, 17:49
  #10
Medlem
Säger som de alla andra, ha racing som hobby. Skaffa racinglicens och en rolig bil så kan du ha jäkla kul!
Citera
2016-09-12, 22:10
  #11
Medlem
Det finns de som börjat senare och lyckats med en racingkarriär. Dock behöver man pengar för att göra det. Ska man leva på bara sponsorer behöver man nog vara en ung kartingtalang.

Som referens är 100k ungefär vad det kostar att köpa sig en sits i STCC för EN helg.

Som det är nu vet du inte ens om du är snabb. På hobbynivå kan man ha väldigt roligt för 100k. Börja där och se om det finns något att jobba med.
Citera
2016-10-09, 03:58
  #12
Medlem
Mitt tips till dig är att ta och kika på SSK serien. Där kan man köra budget racing för en billig peng, tyvärr så finns det inget som heter billigt inom motorsport tyvärr.. Men SSK erbjuder en hel del olika klasser där du kan bygga en bil för billig peng och börja med. Nedan finns lite länkar

GT3 kostar väldigt mycket per race ska du veta, driftkostnaden på dessa bilar är tokhöga

Sen om du har några polare som är intresserade så finns det några långloppsserier som man kan tävla i

http://www.sskserien.se/

http://www.rejsa.nu

http://www.ercup.se/

http://www.msls.info/

http://www.aktuellmotorsport.se/Annonser/

Hoppas du fått lite svar på dina frågor
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback