2016-07-27, 05:31
Medlem
rolemodels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kroninsp

Jag har höga ambitioner i mitt yrkesliv. Min käresta är tvärt om, bryr sig inte om utbildning, arbete, ambitioner m.m. samtidigt som hon gärna vill ha hus, bil, resor, dyra onödiga inredningsprylar, kläder, fest m.m.

I ditt fall (och med dina ambitioner) så skulle ju ingen vettig människa bli sambo med din blivande sambo utan självfallet lämna WT.

Sen att det finns folk som passar som för varandra med den mentaliteten såklart, och här i Sverige är det mer än tillåtet och uppmuntras då man bara öser bidrag över dem som kan skita ut flest barn utan att jobba en sekund i sitt liv
Citera
2016-07-27, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av immense
Jag hade delad ekonomi med min ex-sambo och det tärde på mig rent mentalt att behöva bjuda på i princip allt eftersom att jag då jobbade heltid och tjänade mycket mer än honom. Han var förvisso student på den tiden men vafan! Jag betalade hyran, maten, möbler/inredning, när vi åt ute eller gjorde saker. Medan han lade sina fjuttiga pengar på sig själv (han köpte teknikprylar).

I början tyckte jag att han var värd varenda öre jag spenderade på honom och jag hade absolut ingenting emot att betala för allting och lite till. Det var senare i relationen när jag började tappa känslor som jag vaknade till och insåg vad fan jag höll på med! Mest för att han var en otacksam jävel som inte ens ville erkänna att jag försörjde honom.

Så... Känner du att din sambo är din framtida fru och livspartner och ger hon tillbaks lika mycket som hon får, kanske inte i pengar men på andra sätt i förhållandet och visar tacksamhet och uppskattning så borde det inte vara några problem. Men om du tvivlar lite på henne och redan nu inte känner att hon är värd all världens pengar så kanske ni ska sätta er och prata om detta.
Det här är anledningen till att man inte ska vara för generös. Hade ni delat kostnaderna lika hade han fått alldeles för lite, men att du betalar rubbet är inte heller bra. Jag tycker verkligen att det är en jättebra grundregel att man får behålla lika stor andel av sin inkomst när allt är betalt.
Citera
2016-07-27, 09:01
Citat:
Jag ska bli sambo och tjänar dubbelt så mkt som min blivande sambo och hon vill ha delad ekonomi. I grunden inget konstigt.

Jag har höga ambitioner i mitt yrkesliv. Min käresta är tvärt om, bryr sig inte om utbildning, arbete, ambitioner m.m. samtidigt som hon gärna vill ha hus, bil, resor, dyra onödiga inredningsprylar, kläder, fest m.m.

Just denna kontrast att hon vill inte göra nåt för att tjäna mer pengar, men vill slösa mer pengar gör att jag tycker det hade varit orättvist med helt gemensam ekonomi där hon tycker att hon dessutom borde ha en högre månadsfickpeng än jag.

Eller är det helt enkelt så sambolivet ska vara?
Vad tycker ni som har ojämna inkomster och hur gör ni?
Ni ska betala eran del på allt och inte mer. Hyran, vatten, livsmedel och sådant som båda använder ungefär lika mycket av ska delas 50/50.

Jag är i ett förhållande där jag tjänar runt 3 gånger så mycket som min sambo. Vi delar kostnaden på allt gemensamt men vill min sambo gå och köpa en matta eller soffa får hon göra det själv om vi inte kom överens om att vi båda vill ha en ny matta eller soffa.

Sen händer det att man bjuder på middag 2-3 gånger per månad men inte mycket mer än så.
Citera
2016-07-27, 09:02
Medlem
BorgeHs avatar
Citat:
Jag ska bli sambo och tjänar dubbelt så mkt som min blivande sambo och hon vill ha delad ekonomi. I grunden inget konstigt.

Just denna kontrast att hon vill inte göra nåt för att tjäna mer pengar, men vill slösa mer pengar gör att jag tycker det hade varit orättvist med helt gemensam ekonomi där hon tycker att hon dessutom borde ha en högre månadsfickpeng än jag.

Eller är det helt enkelt så sambolivet ska vara?
Vad tycker ni som har ojämna inkomster och hur gör ni?

Som du beskriver henne verkar det tveksamt om ni skall flytta ihop. Hon verkar ju tycka att hon "har rätt till din inkomst". Det hela kommer bara att leda till bråk om pengar.

Enda anledningen till att ha delad ekonomi är om man har barn tillsammans. Bara gift, ja då skall det vara med äktenskapsförord. Förr kunde kvinnor inte få jobb eller försörja sig om de blev ensamma. Då var det viktigt att de fick del av mannens pengar. Nu arbetar kvinnor och är hyfsat jämställda. Varför skall de då också ha en extra försäkring på din bekostnad?

Det bästa är att aldrig berätta om din privata ekonomi och lön för någon, avundsjukan är definitivt större än sexdriften, speciellt hos många wt kvinnor....
Citera
2016-07-27, 09:10
Medlem
knullklassons avatar
Du känner dig inte utnyttjad? Uppenbarligen är hon tillsammans med dig för att du är en toffel som gör precis som hon säger. Fickpengar? Hur fan kan det ens komma på tal? Har du köpt henne på postorder från Ryssland eller?
Citera
2016-07-27, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LilleKlump
Ni ska betala eran del på allt och inte mer. Hyran, vatten, livsmedel och sådant som båda använder ungefär lika mycket av ska delas 50/50.

Jag är i ett förhållande där jag tjänar runt 3 gånger så mycket som min sambo. Vi delar kostnaden på allt gemensamt men vill min sambo gå och köpa en matta eller soffa får hon göra det själv om vi inte kom överens om att vi båda vill ha en ny matta eller soffa.

Sen händer det att man bjuder på middag 2-3 gånger per månad men inte mycket mer än så.

Det ovan tycker jag är det bästa svaret hittils i tråden. Kan skriva under på allt. Det ovan leder till ett sunt och stabilt förhållande.
Citera
2016-07-27, 09:28
Medlem
Hamsterbolls avatar
Jag är sambo med en man som tjänar betydligt mer än mig för tillfället. Vi har ett gemensamt konto med varsitt kort till och där sätter vi in pengar som ska gå till hyra, räkningar, mat, hushållsartiklar osv. Pengarna på våra egna konton går till personliga saker som presenter, kläder och fika. När vi gifter oss kommer vi självklart dela på allt. Det funkar bra för oss.
Citera
2016-07-27, 09:36
Medlem
smidigt är att lägga halva lönen var till ett konto,den som tjänar mer får lägga lite mer men får även över lite mer.Det kontot går till mat räkningar m.m.
Citera
2016-07-27, 10:14
Medlem
Väldigt intressant att höra massa olika versioner.

Vi har inte gemensam ekonomi i dagsläget och hon utnyttjar absolut inte mig, det var bara ett förslag från hennes sida. Vi har varit tillsammans i 5 år.

Hon prioriterar alltid mig i nästan allt, hon tycker bara att man ska vara mer en enhet när man ska bo tillsammans, vilket jag också tycker.

Men jag tycker att jag borde få ha mer pengar även om en del kommer bli gemensamt och så kommer det bli tills vi gifter oss.

Tack för era svar
Citera
2016-07-27, 11:20
Medlem
Sätt upp ett gemensamt konto (ägs 50/50):

Sätt in t.ex 50% av era inkomster på det kontot varje månad.

Tjänar du 25.000 kr netto och hon 15.000 kr netto så har ni (12.500+7.500=) 20.000 kr att spendera på gemensam inköp som mat, räkningar, resor, etc varje månad.

Alla personliga inköp som kläder, osv görs från era privata konton.
Citera
2016-07-27, 11:38
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Dela gemensamma omkostnader dvs mat, hyra, försäkringar, gemensamma aktiviteter, inköp av möbler etc. Dina pengar är dina pengar. Om du tjänar mycket mer än henne kan du bjuda henne på saker eller till exempel sätta in någon tusenlapp på något månadssparande till henne. Men att bara dela rakt av är nog inte normen när man är sambo.
Citera
2016-07-27, 11:41
Medlem
DXM-Redemptions avatar
Känns väl rimligt att dela på gemensamma fasta kostnader. Därutöver om ni sparar för gemensamma nöjen är en procentsats av lönen att föredra.

Bästa är väl om den som tjänar mest kan köpa något båda har nytta av men som ändå har ett värde när ni skiljs åt. Kanske att du köper en sommarstuga som ni båda nyttjar?

Betala av på amorteringar om du äger ert gemensamma boende? Gynnar båda parter men dig än mer.

Om du nu inte är en fena på att investera i annat.

Edit: min bror gör detta fel om och om igen. Förhållanden tar slut och i varje fall han blir bitter av att "bli blåst" på pengar där han betalar resor för att efter 5 år tillsammans bli dumpad straxt efter hemkomst. Aee händer mycket skit. Prioritera dig själv så långt du vågar utan att framstå som snål eller elak.
Senast redigerad av DXM-Redemption 2016-07-27 kl. 11:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in