• 1
  • 2
2016-07-26, 23:30
Medlem
Jag ska bli sambo och tjänar dubbelt så mkt som min blivande sambo och hon vill ha delad ekonomi. I grunden inget konstigt.

Jag har höga ambitioner i mitt yrkesliv. Min käresta är tvärt om, bryr sig inte om utbildning, arbete, ambitioner m.m. samtidigt som hon gärna vill ha hus, bil, resor, dyra onödiga inredningsprylar, kläder, fest m.m.

Just denna kontrast att hon vill inte göra nåt för att tjäna mer pengar, men vill slösa mer pengar gör att jag tycker det hade varit orättvist med helt gemensam ekonomi där hon tycker att hon dessutom borde ha en högre månadsfickpeng än jag.

Eller är det helt enkelt så sambolivet ska vara?
Vad tycker ni som har ojämna inkomster och hur gör ni?
Citera
2016-07-26, 23:39
Medlem
bithaxs avatar
Jag skulle aldrig gå med på det.

Delad ekonomi för saker som är gemensamma, som mat, hyra, hushållsartiklar osv.
Men kläder, barrundor, fika på stan, busskort osv. bekostar man själv.

Enklast ordnas det med ett gemensamt mat-konto där varje medlem i hushållet sätter in en del av sin lön varje månad. Man behåller dock en egen ekonomi utanför detta.
Senast redigerad av bithax 2016-07-26 kl. 23:49.
Citera
2016-07-26, 23:41
Medlem
Dela el vatten huslån försäkringar mat.

Resten är ju dina pengar. ha dom på kontot och använd dom när du känner för det.
Citera
2016-07-26, 23:49
Medlem
Det där låter halvbra. Hon vill ha högre månadspeng än du. Hur motiverar hon det?

Personligen brukar jag tycka att en bra riktlinje är att ni betalar procentuellt lika mycket av er lön till boende och mat och liknande. Har ni en hyra på 7500 och du tjänar dubbelt så mycket betalar du alltså 5000 och hon 2500. Utöver det är det oftast du som bjuder när ni äter ute och liknande.
Citera
2016-07-26, 23:52
Medlem
HunkAnsiktets avatar
Tillåt mig le. Du tjänar dubbelt så mycket som henne och ni är endast sambos och hon vill ha delad ekonomi? Verkar som du hittat en gold digger.

Som andra sagt, dela det som är gemensamt, resten är ditt.
Citera
2016-07-26, 23:54
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kroninsp
Jag ska bli sambo och tjänar dubbelt så mkt som min blivande sambo och hon vill ha delad ekonomi. I grunden inget konstigt.

Jag har höga ambitioner i mitt yrkesliv. Min käresta är tvärt om, bryr sig inte om utbildning, arbete, ambitioner m.m. samtidigt som hon gärna vill ha hus, bil, resor, dyra onödiga inredningsprylar, kläder, fest m.m.

Just denna kontrast att hon vill inte göra nåt för att tjäna mer pengar, men vill slösa mer pengar gör att jag tycker det hade varit orättvist med helt gemensam ekonomi där hon tycker att hon dessutom borde ha en högre månadsfickpeng än jag.

Är hon betydligt yngre/snyggare? Tjejer är tyvärr såna. Tycker inte det är så farligt med delad ekonomi så länge ni är ett par men aldrig giftermål utan äktenskapsförord.
Citera
2016-07-26, 23:56
Medlem
Ååh herregud, låter som att du ska flytta ihop med en bortskämd liten snorunge. Ha det så kul 😊
Citera
2016-07-27, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Det där låter halvbra. Hon vill ha högre månadspeng än du. Hur motiverar hon det?

Personligen brukar jag tycka att en bra riktlinje är att ni betalar procentuellt lika mycket av er lön till boende och mat och liknande. Har ni en hyra på 7500 och du tjänar dubbelt så mycket betalar du alltså 5000 och hon 2500. Utöver det är det oftast du som bjuder när ni äter ute och liknande.

Att betala proportionerligt lät bra, tack för det

Till er andra som svarat: hade det varit skillnad på hur vi skulle fördelat om vi skulle gifta oss?
Citera
2016-07-27, 00:19
Medlem
Citat:
Att betala proportionerligt lät bra, tack för det

Till er andra som svarat: hade det varit skillnad på hur vi skulle fördelat om vi skulle gifta oss?

Nej, men skaffar ni barn kan jag tycka att det kan bli annorlunda.
Citera
2016-07-27, 01:25
Medlem
Hamstrutss avatar
Hah!

Skulle min sambo kräva pengar av mig för att vi är tillsammans skulle hon åka ut med huvudet före.

Hur jävla toffliga är folk?...seriöst?
Citera
2016-07-27, 01:28
Medlem
Bunnys avatar
Citat:

Ni sätter in samma summa på gemensamt kort som ni handlar mat, tankar bilarna från osv. Ni har även gemensamt konto från vilket ni betalar hyra och liknande från. I övrigt har ni varsin ekonomi precis som tidigare. Om man är det minsta olika vad gäller uppfattningen om hur pengar ska användas så blir det en källa till bråk om man envisas med att blanda ihop varandras ekonomier. Om ni vill ha ett trevligt samliv, håll era plånböcker för er själva, då kan ni bara beskylla er själva om dom blir tomma.
Citera
2016-07-27, 01:29
Medlem
DIdes avatar
Jag har alltid lagt allt i en hög och sedan är det först till kvarn d v s det vi drar in tillsamman är gemensamma tillgångar.

Det fungerar dock bara om man fungerar så som person. Jag är lite mer åt låt gå hållet gällande ekonomi och så länge det går runt och tillgångarna ökar så spelar det ingen roll vem som drar in mest.

Upplägget fungerar nog bara om man litar på varandra och ingen känner sig utnyttjad. Fungerar det så är det grejt eftersom man då kan göra alla saker ihop och ingen måste snåla för att åka på semester som exempel.

Har hört skräckhistorier om förhållanden där den ena åker på resor som den andra inte har råd att följa med på. Hur kul är det?

Är man ihop så delar man, tycker man att det blir skevt med en part som åker snålskjuts så delar man på sig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in