2016-07-27, 01:43
Medlem
Torpedullas avatar
Flytta ihop? Ge mig ett enda skäl till varför? Vad ska du med henne till? Hon kommer att sabba allt du kommer att bygga upp - och otacksam och dum i huvudet dessutom. Hur kan hon överhuvud taget komma med krav på gemensam ekonomi. Du har skämt bort henne och man ser redan att hon gör som hon vill med dig. Bitter och fet blir hon och du får en subba som inte rimmar med ditt livsbygge. Skärpning! Varför har du inte lika höga ambitioner i ditt kärleksliv som i ditt yrkesliv? Tänkt på det?
Det är helt OK att inte ha några ambitioner MEN då ska man fan inte helt kallt parasitera på andra. Självinsikt fiskmås. Livsfarligt bortskämd människa som inte fattar ditt och andra sakers värde. DRA!
Citera
2016-07-27, 01:47
Medlem
Torpedullas avatar
Självklart är det skillnad om ni gifter er. Då får hon hälften av allt samt huset om ni har barn. Ni är gemensamt ansvariga för varandra om ni är gifta såvida ni inte har äktenskapsförord där du skriver vad som skall vara enskild egendom i händelse av skilsmässa.
Citera
2016-07-27, 01:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kroninsp
Jag ska bli sambo och tjänar dubbelt så mkt som min blivande sambo och hon vill ha delad ekonomi. I grunden inget konstigt.

Jag har höga ambitioner i mitt yrkesliv. Min käresta är tvärt om, bryr sig inte om utbildning, arbete, ambitioner m.m. samtidigt som hon gärna vill ha hus, bil, resor, dyra onödiga inredningsprylar, kläder, fest m.m.

Just denna kontrast att hon vill inte göra nåt för att tjäna mer pengar, men vill slösa mer pengar gör att jag tycker det hade varit orättvist med helt gemensam ekonomi där hon tycker att hon dessutom borde ha en högre månadsfickpeng än jag.

Eller är det helt enkelt så sambolivet ska vara?
Vad tycker ni som har ojämna inkomster och hur gör ni?
Det verkar som man blandar ihop orden en aning här. Att ha delad ekonomi är just det. Dvs man delar på kostnader lika sedan har man kvar resten av sin lön och gör med den vad man vill. Annars har man gemensam ekonomi. Då åker bådas lön in på samma konto och båda anv samma konto. Riskabelt om den ena tjänar väldigt mycket. Men det beror ju på hur generös man är. Det är nog mer vanligt att ha det sistnämnda om man har gemensamma barn och köpt boende. Är den ena hemma med barnen och tar hand om hus och hem, så tappar man ju också en del i arbetslivet. Tycker nog att man kan vara mer generös i fördelningen då.
Men som sagt, att din sambo vill ha delad ekonomi är bra. Du har dina pengar hon har sina. Men det hon eg vill ha är ju gemensam. Och vadå fickpengar?! Då får hon väl börja arbeta mer, eller?
Låt dig inte utnyttjas, det är ingen kärlek värd. Men du väljer klart själv. Så tråkigt ned människor som är lata men gärna skor dig p andra.

Lycka till med samboskapet.
Citera
2016-07-27, 02:17
Medlem
immenses avatar
Jag hade delad ekonomi med min ex-sambo och det tärde på mig rent mentalt att behöva bjuda på i princip allt eftersom att jag då jobbade heltid och tjänade mycket mer än honom. Han var förvisso student på den tiden men vafan! Jag betalade hyran, maten, möbler/inredning, när vi åt ute eller gjorde saker. Medan han lade sina fjuttiga pengar på sig själv (han köpte teknikprylar).

I början tyckte jag att han var värd varenda öre jag spenderade på honom och jag hade absolut ingenting emot att betala för allting och lite till. Det var senare i relationen när jag började tappa känslor som jag vaknade till och insåg vad fan jag höll på med! Mest för att han var en otacksam jävel som inte ens ville erkänna att jag försörjde honom.

Så... Känner du att din sambo är din framtida fru och livspartner och ger hon tillbaks lika mycket som hon får, kanske inte i pengar men på andra sätt i förhållandet och visar tacksamhet och uppskattning så borde det inte vara några problem. Men om du tvivlar lite på henne och redan nu inte känner att hon är värd all världens pengar så kanske ni ska sätta er och prata om detta.
Citera
2016-07-27, 02:24
Medlem
NorthPorts avatar
Jag och min sambo delar på alla räkningar. Utöver det får hon göra vad hon vill med pengarna hon har kvar. Eftersom jag tjänar mer än henne är det naturligt att jag drar ett lite större lass för övriga utgifter, men skulle aldrig gå med på gemensam ekonomi. Vill hon ha mer pengar får hon göra som jag gjort; jobba för det.
Citera
2016-07-27, 02:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NorthPort
Jag och min sambo delar på alla räkningar. Utöver det får hon göra vad hon vill med pengarna hon har kvar. Eftersom jag tjänar mer än henne är det naturligt att jag drar ett lite större lass för övriga utgifter, men skulle aldrig gå med på gemensam ekonomi. Vill hon ha mer pengar får hon göra som jag gjort; jobba för det.
eller betala i natura.
Citera
2016-07-27, 02:53
Medlem
NorthPorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hanna97
eller betala i natura.

Hon skulle inte kunna hålla på sig särskilt länge, lyckligtvis.
Citera
2016-07-27, 02:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kroninsp
Jag ska bli sambo och tjänar dubbelt så mkt som min blivande sambo och hon vill ha delad ekonomi. I grunden inget konstigt.

Jag har höga ambitioner i mitt yrkesliv. Min käresta är tvärt om, bryr sig inte om utbildning, arbete, ambitioner m.m. samtidigt som hon gärna vill ha hus, bil, resor, dyra onödiga inredningsprylar, kläder, fest m.m.

Just denna kontrast att hon vill inte göra nåt för att tjäna mer pengar, men vill slösa mer pengar gör att jag tycker det hade varit orättvist med helt gemensam ekonomi där hon tycker att hon dessutom borde ha en högre månadsfickpeng än jag.

Eller är det helt enkelt så sambolivet ska vara?
Vad tycker ni som har ojämna inkomster och hur gör ni?

Vi är väl tillsammans så finns väl inget mitt och ditt direkt.Vi har våra egna pengar och så räknar man självklart inte när man betalar vad som. Split på alla räkningar och så är det ju.

Men det där låter ju bara wiered.vad är hon för människa. Gillar hon bara att ta och ta eller vadå. Sen att hon ska ha mer pengar än dig wtf vem säger ens så.

Gör slut
Citera
2016-07-27, 03:12
Medlem
NorthPorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stevegalloway
Haha typiskt svenskar

Kanske det, fast hon är inte svensk och har inte direkt nån skitlön.
Citera
2016-07-27, 03:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NorthPort

Nej men jag menar dig. Slulle aldrig gå med på delad ekoomi då får ho jbba för det haha. De din Sambo förfan
Citera
2016-07-27, 04:15
Medlem
NorthPorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stevegalloway
Nej men jag menar dig. Slulle aldrig gå med på delad ekoomi då får ho jbba för det haha. De din Sambo förfan

Med jobba menar jag inte att hon ska städa och tvätta åt mig utan arbeta mer, söka en tjänst som ger bättre betalt etc. Jag jobbar mycket mer än henne. Fan ska hon shoppa upp mina pengar medan jag sliter för?

Men som jag skrev bidrar jag med mer än henne, men använda samma konto? Det skulle ingen av oss vilja.
Citera
2016-07-27, 04:33
Medlem
zorzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Det där låter halvbra. Hon vill ha högre månadspeng än du. Hur motiverar hon det?

Personligen brukar jag tycka att en bra riktlinje är att ni betalar procentuellt lika mycket av er lön till boende och mat och liknande. Har ni en hyra på 7500 och du tjänar dubbelt så mycket betalar du alltså 5000 och hon 2500. Utöver det är det oftast du som bjuder när ni äter ute och liknande.
Precis detta har jag själv tillämpat. Gemensamma bostadskostnader +mat betalar var och en procentuellt utifrån inkomst.

Sedan står mannen för restaurangbesök+ lite annat när ni reser

Så hon blir nöjd eftersom hon ändå kommer att sköta om i hemmet även om man "delar"de sysslorna så putsar kvinnorna oftast det lilla extra.

Då får hon pengar över till kläder och smink.
Obs detta endast som sambos. Som gifta gäller annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in