Citat:
Ursprungligen postat av
Kroninsp
Jag ska bli sambo och tjänar dubbelt så mkt som min blivande sambo och hon vill ha delad ekonomi. I grunden inget konstigt.
Jag har höga ambitioner i mitt yrkesliv. Min käresta är tvärt om, bryr sig inte om utbildning, arbete, ambitioner m.m. samtidigt som hon gärna vill ha hus, bil, resor, dyra onödiga inredningsprylar, kläder, fest m.m.
Just denna kontrast att hon vill inte göra nåt för att tjäna mer pengar, men vill slösa mer pengar gör att jag tycker det hade varit orättvist med helt gemensam ekonomi där hon tycker att hon dessutom borde ha en högre månadsfickpeng än jag.
Eller är det helt enkelt så sambolivet ska vara?

Vad tycker ni som har ojämna inkomster och hur gör ni?
Det verkar som man blandar ihop orden en aning här. Att ha delad ekonomi är just det. Dvs man delar på kostnader lika sedan har man kvar resten av sin lön och gör med den vad man vill. Annars har man gemensam ekonomi. Då åker bådas lön in på samma konto och båda anv samma konto. Riskabelt om den ena tjänar väldigt mycket. Men det beror ju på hur generös man är. Det är nog mer vanligt att ha det sistnämnda om man har gemensamma barn och köpt boende. Är den ena hemma med barnen och tar hand om hus och hem, så tappar man ju också en del i arbetslivet. Tycker nog att man kan vara mer generös i fördelningen då.
Men som sagt, att din sambo vill ha delad ekonomi är bra. Du har dina pengar hon har sina. Men det hon eg vill ha är ju gemensam. Och vadå fickpengar?! Då får hon väl börja arbeta mer, eller?
Låt dig inte utnyttjas, det är ingen kärlek värd. Men du väljer klart själv. Så tråkigt ned människor som är lata men gärna skor dig p andra.
Lycka till med samboskapet.