Citat:
Ursprungligen postat av
Troian
Min rättsfilosofiska inställning är lite grand att det avgörande är inte brottsoffrets eller brottsoffrets anhörigas känslor – jag tycker inte det vad man bygger en rättsstat på.
Det är absurt hur ML:s föräldrar behandlats – ett rent hån att de idag fått veta vilka kompletta idioter det är som skött utredningen. Först misslyckades de fälla honom, och nu har det visat sig att de heller inte hade koll på preskriptionen. Att preskription faktiskt finns får man nog förvänta sig att i alla fall åklagaren har koll på, och leder utredningen med det i åtanke (det hade exempelvis kunnat innebära ett DNA-prov i början av 2011, eller så).
Så visst finns det lärdomar att dra, men efter dagens uppmärksamhet så tror jag inte att något liknande kommer ske igen, och det utan att man behöver ändra lagen.
Du har rätt i att det finns en avgörande skillnad mellan Husum och Fryshuset/Linköping, just på så sätt att utredningen i det första fallet varit så tydligt inriktad på en person (inget fel med den inriktningen, alltså).
Jag håller helt med dig om att det blir tramsigt när det i princip är de anhöriga som bestämmer straffet, (som i USA t ex). Det gillar inte jag heller! Straffet ska bestämmas av jurister och inte av de anhöriga som skriker och gråter mest.
I övrigt håller jag med dig om att det är absurt hur ML anhöriga behandlas. Men nu hade inte åklagaren koll på preskriptionen och även om inget liknande kommer att ske vad ska hända med Malin-fallet?
Vi kan helt enkelt bara inte bortse från Malins anhöriga. Jag förstår också din synpunkt att om MGM skött sig i 15 år så har hans utveckling gått i positiv riktning.
Men icke desto mindre så befinner vi oss i en situation (skapad av åklagaren föräldrarna litade på)
och vad ska vi göra då? Ska den som begick brottet sona det även om det gått lång tid.
Ja, det finns inget annat alternativ.. Det är helt orimligt att Malins föräldrar som är helt oskyldiga inte ska få någon upprättelse. Någon måste stå till svars för detta bl a åklagaren, sedan ska vi inte glömma att hade ett DNA-prov bundit MGM för några år sedan hade han åkt in.
Det är inte så många år preskriptionen diffar på, så det är inte så där väldigt dramatiskt egentligen.
Han kunde åkt in 2011..
Ändra lagen behövs, det är orimligt att man har en 21-års gräns, jag förstår överhuvudtaget inte varför den ska finnas.. Den förvirrar bara och uppenbarligen inte bara för "vanligt" folk.