2022-07-19, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abetterworld
Det var ett extremt dåligt exempel. Ett sexualmord begånget för över 20 år sedan är fortfarande ett sexualmord idag. Körde du lagligt för över 20 år sedan så betyder det inte begånga handligar är olagliga idag. Däremot är sexualmordet han begick olagligt och straffet är DET vi talar om. Staten borde slå ned hårdare och döma efter vad för brott han har begått och inte efter NÄR och HUR GAMMAL han var när han begick det.

Det skulle strida mot retroaktivitetsförbudet. https://sv.wikipedia.org/wiki/Legalitetsprincipen
Citera
2022-07-19, 14:25
Medlem
joumas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abetterworld
Det var ett extremt dåligt exempel. Ett sexualmord begånget för över 20 år sedan är fortfarande ett sexualmord idag. Körde du lagligt för över 20 år sedan så betyder det inte begånga handligar är olagliga idag. Däremot är sexualmordet han begick olagligt och straffet är DET vi talar om. Staten borde slå ned hårdare och döma efter vad för brott han har begått och inte efter NÄR och HUR GAMMAL han var när han begick det.

Det var ett ganska extremt exempel men det är ändå samma sak. Straffet ges ju av den när gärningen begås gällande lagen, eller hur? Man kan inte bestraffa gärningar begånga för länge sedan i enlighet med ny lagstiftning.
Citera
2022-07-19, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av derfilo999
Det skulle strida mot retroaktivitetsförbudet. https://sv.wikipedia.org/wiki/Legalitetsprincipen
Håller det argumentet? Till 2010 var mord preskriberat efter 25 år. Men ett mord begånget 1986 exempelvis kan inte längre bli preskriberat. Det betyder alltså att mordet 1986 egentligen skulle preskriberats 2011 om man ska följa legalitetsprincipen och att man inte får lagstifta så att ett mord 1986 aldrig kan bli preskriberat
Citera
2022-07-19, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stumpani
Dåligt lågt straff för mordet på Malin. Hade Palmes mördare fått straffrabatt oxå och dömts till 5 år? Knappast!!! Malins mördare bör dömas till minst 12 år. Han har hållt sig undan så länge från rättvisan.

Absolut, och mät ut alla hans tillgångar - han fick väl 700.000 SEK i skadestånd, måste betalas tillbaka om rättvisa finns.
Citera
2022-07-19, 14:38
Medlem
KlorinSatans avatar
Kan jag ta på mig mordet för att rädda Olof från straff och få någonstanns att bo?
Om jag avslöjar att jag var ledare i gänget. Och att jag tvingade olof att runka på min hand. Och så torkade jag av mig på liket.Ulf Holst kanske kan hjälpa till
Citera
2022-07-19, 14:46
Medlem
krachons avatar
En tanke av högaktning bör idag skickas till den i hovrätten 1998, adjungerade ledamoten, f.d. hyresrådet Tord Fahlander, som den gången anmälde sig skiljaktig och ansåg i likhet med tingsrätten, att det föreligger övertygande bevisning för att O. gjort sig skyldig till vad åklagaren, såvitt nu är i fråga, lagt honom till last. Gärningen är, som tingsrätten funnit, att bedöma som mord.

Verkligen ett tecken på hög moral och kraften i att våga stå för och framföra sin åsikt - lever karln idag?
Citera
2022-07-19, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av curlingstaten
Jag har aldrig sagt att domen är rättsligt fel. Jag ifrågasätter hur lagen kan se ut på detta sätt.
Det ser nästan ut som du tillhör juristskrået när du "triumferande" säger att du fick rätt. Om så är fallet, varför har du inte arbetat intensivt för att förändra lagarna ?
Det vi diskuterar hör väl absolut till tråden då det är detta mordfall som domen fallit i och ger bevis för hur lagarna ser ut.
Familjen vill naturligtvis ha ett avslut men min gissning är att de inte är nöjda med domen som Sveriges politiker i samarbete med jurister varit med att skapa.

Politikerna styr landet. De skapar lagar och då är de helt ansvariga för hur det kan dömas på detta sätt.

Alltså det är helt okej att du tycker att lagen är fel och att politikerna suger. Det har du helt rätt att tycka och det är helt sunt!
Men mina frågor till dig är:

Hur stor skillnad gör detta egentligen? I detta fallet innebar den långa tiden från gärning till dom en skillnad på 5 och 8 år. Tar vi Billdal-barnvåldtäkten 1995 så innebar det en skillnad på 6 och 8 år, då gärningsmannen lagfördes 24 år senare. Alltså givetvis hade man önskat att dessa hemska människor satt "full tid" (och gärna mer än så!) Men blir skillnaden så stor att det liksom skall ses som ett gigantiskt problem och rättsövergrepp?

Jag undrar också hur stort detta problemet är i förhållande till hur ofta det sker? Att en person lagförs 24-26 år efter att brottet skett händer ju i princip aldrig. För antingen så lagförs/döms personen betydligt tidigare, eller så frias personen och någon resning aldrig sker, eller så preskriberas brottet (om detta är möjligt). Jag tänker att visst kan man ändra denna praxisen, men det är ju liksom ingenting man kommer använda varje dag eller som ändrar rättssystemet flagrant...
Citera
2022-07-19, 14:48
Medlem
XtraXs avatar
Advokat Ulf Holst gjorde åtminstone et bra jobb i första skedet, hoppas han är stolt.

Edit: Såg nu att Holst fortfarande är mannens advokat och de kommer inte ge sig i första taget.
Citat:
Hans försvarsadvokat Ulf Holst säger att han och hans klient är besvikna över dagens dom.

– Vi är väldigt besvikna. Man blir lite bestört när man läser domen, säger Ulf Holst till Aftonbladet.

Han är kritisk till att domstolen gjort en samlad bedömning av bevisen, som han menar inte är tillräckligt för en fällande dom. För honom är fallet inte avslutat.

– Det finns en möjlighet att Högsta Domstolen tar upp det här. Vi ska göra ett försök, säger Ulf Holst.
Senast redigerad av XtraX 2022-07-19 kl. 15:11.
Citera
2022-07-19, 14:48
Medlem
kaktjuvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BummingAround
Absolut, och mät ut alla hans tillgångar - han fick väl 700.000 SEK i skadestånd, måste betalas tillbaka om rättvisa finns.

Pinsamt vilket samhälle vi lever i. Man blir äcklad!
Så killen har skapat ett lidande för offret och offrets familj samt vänner i åratal! All skada och all tid han kunnat erkänna så har han undanhållit sig och får bara ett par ynka år i fängelse? Man blir fan arg!
Varje år han undanhållit sig rättvisan borde vara ett år i fängelse!
Citera
2022-07-19, 14:51
Avslutad
Ett tips till er som tycker domen är konstig. Lyssna på de experter som uttalar sig i radio och tv och förklarar domen så inser man varför det blivit som det blivit.
Citera
2022-07-19, 14:51
Medlem
olovpalmes avatar
5 år för mord är ett hån.
Förstår att Malins föräldrar och anhöriga och övriga allmänheten är extremt missnöjda.
Naturligtvis skulle minst 8år fängelse utdömas.
Jag har aldrig hört talas om att sexualmord resulterar i bara 5 års fängelse.
Begriper inte att hans historier om sexköp och grupprunkning osv ska belönas.
När kommer Olof* Viberg* ut igen?
Citera
2022-07-19, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Säkert, men vad ska du med dessa till?
Om det finns bilder så bör dom såklart spridas så gott det går. Såg någon skäggig på linkedin när jag googlade. Den som har bild eller bilder på han får gärna länka eller lägga upp här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in