Citat:
Ursprungligen postat av
Lasse-Gnesta
Man kan ju vara arg och tycka saker är åt helvete osv, men att ha den rättsordningen vore inget vidare alls.
Skulle samtidigt innebära att man kan bli dömd för sånt som inte är kriminaliserat nu, men är det om några år. Tex kanske reglerna för vad man får köra med sitt körkort ändrats, så bilar du kör idag med regler om 3 år inte är ok att köra med den behörighet du har. Det ska ju finnas en viss förutsägbarhet på förväntade straff på sånt man gör, och att åka på olovlig körning för en körning som när den gjordes var laglig känns konstigt, eller något som många vill ska ändras, straffen för rattfylla. Nu får du fängelse i princip från 1 eller 1.5 promille om jag minns rätt. Om du kör full idag, men rättegången sker nästa höst, och det ändrats så du får minst 6 månaders fängelse för grov rattfylla, så vore det i min värld lite konstigt att få 6 månader för något som kanske knappt skulle ge fängelse idag..
Men med det sagt känns 8 år eller vad det nu landar på löjligt lite för ett mord. Jag kan dock förstå det då det ska utgå från gärningstillfällets bestämmelser och förutsättningar.
Ja nu ska man väl inte dra allt över samma kant, mord och fortkörning är väl helt olika saker.
Kan man ta bort preskribering över mord men inte något annat brott, borde man väl kunna ändra straff på mord och likaså?
Om mitt resonemang var dumt, då vet jag inte hur ditt skall tolkas.
Behöver jag äns svara mer på det?
Mord är mord, du tar en annans liv. Dessutom är denna man inte dömd 1996-1998. Men blir han dömd idag och fortfarande nekar, så visar det att han inte har bättrat sig. Han visar ingen ångest.
Fortkörning…, oj vad farligt. Då skulle 80% av befolkningen vara fängslad idag.