2022-07-06, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slemroten
I mitt inlägg skrev jag att det var första gången hon åkte buss. Naturligtvis blev det FEL. Självklart måste hon ha åkt buss flera gånger. Det var FÖRSTA gången hon åkte buss till Husum, det är så det ska vara. Jag ber om ursäkt för mitt slarv. Hoppas att ”trådsanningen” har skjutits ner för gott nu.
Jag förstod att det förmodligen var vad som menades. Men jag tänkte att det var lika bra att skriva övertydligt varför det inte går ihop så att det inte sprider sig.

Det var så att alla som bodde 6km+ från sitt gymnasium fick busskort av kommunen så bland ungdomar så var det vanliga att man kände till ganska skapligt hur man tar sig runt med buss inom Övik. Om man gör liknelsen med Stockholm så är detta som att en 16-åring från innanför tullarna tar pendeln till Skogås och ska hitta en specifik hållplats utan maps eller SL-appen.
Citera
2022-07-06, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KriminoLogisk
För den intresserade var jag alltså med i radio i förmiddags och pratade om det här fallet. Ni får trycka på play och sedan spola till 1 timme 21 minuter in ungefär i spelaren.

https://sverigesradio.se/avsnitt/1963282

Tack. Bra inslag. Jag vet av egen erfarenhet (en del på 90-talet och början på 2000-talet) av både TV och radio att det inte är helt lätt att få något vettigt sagt men journalisten var ganska okej och du svarade bra på de frågor som kom upp. Ett problem är att sådana här intervjuer sällan bli djuplodande. Jag skulle velat höra mer och djupare frågor men det är inte ditt fel, det är själva formatet som skapar den situationen. Hur som helst så får du en stjärna i kanten och jag hoppas du gör mer av det här slaget som i Malin-fallet. Du slår mig som en person som kapacitet att faktiskt gå långt och även vara tydlig i text och prat.
Citera
2022-07-06, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stockdum
Tack. Bra inslag. Jag vet av egen erfarenhet (en del på 90-talet och början på 2000-talet) av både TV och radio att det inte är helt lätt att få något vettigt sagt men journalisten var ganska okej och du svarade bra på de frågor som kom upp. Ett problem är att sådana här intervjuer sällan bli djuplodande. Jag skulle velat höra mer och djupare frågor men det är inte ditt fel, det är själva formatet som skapar den situationen. Hur som helst så får du en stjärna i kanten och jag hoppas du gör mer av det här slaget som i Malin-fallet. Du slår mig som en person som kapacitet att faktiskt gå långt och även vara tydlig i text och prat.

Tack så mycket för de orden, I synnerhet sista raden, otroligt fint. Skriva är min grej. Prata, not so much. Jag har i alla fall ingen erfarenhet av det på det här sättet och det blir nervöst. Men sen kör jag lite på tanken att det är skitsamma om det inte blir perfekt, jag är inte jordens mittpunkt, det är ingen som bryr sig. Bara tacka ja och kör. Det finns ingen poäng i att vara självkritisk ens med vad man skulle sagt. Det är ju gjort. Man ska snabbt få ur sig det man vill förmedla och man får ju en klar uppfattning om vart de vill komma, man visas tillbaka dit om man inte är på helt rätt spår 😁 Det är bara en ära att få prata om Malins fall.

De skulle kunna få mig att prata i 2 timmar om det här fallet. Men som sagt, formatet är ju vad det är såklart.
Citera
2022-07-06, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mali09
Exakt, det är OW:s fel att Malin är mördad. Inte för att hon inte frågade busschauffören om hjälp! Skärpning!

Malin var en väldigt blyg tjej och jag har inga problem med att se hur det här misstaget hade kunnat uppstå på bussen. Hade lika gärna kunnat vara jag, med noll koll på Husum. Vem vet, OW kanske stressade henne i hasorna så att hon inte kunde tänka rätt. Kanske erbjöd han henne att visa en genväg. Vi vet inte. Det enda vi vet är att han är en riktigt sjuk jävel!

(Malin har naturligtvis åkt innerstadsbussarna men inte den här ut till landsbygden)

Precis! Jag kommer från Gotland och har givetvis åkt buss inne i Visby en miljon gånger, men när man någon gång skulle ut på landet så fanns det ibland inte ens riktiga hållplatser, utan man fick typ säga till chauffören om att stanna. Eller så kunde det vara världens avstånd mellan två hållplatser, så även om man satt på helspänn för att inte missa så var det skitsvårt att ha någon som helst uppfattning om när man måste plinga för att inte hamna fel.

Senast för två år sen när jag skulle åka till Storvik med buss så hittade jag inte till hållplatsen från tågstationen, gick världens mest ologiska omväg. När jag tillslut kom fram fick jag hjärnsläpp pga stress och tog bussen åt fel håll. Tog en bra stund innan jag reagerade och fick kliva av mitt i skogen för att sedan ta mig över vägen och gå till rätt hållplats.

Förlåt för långt inlägg, men blir så fly förbannad när människor klandrar Malin för att hon inte gjorde si eller så!
Citera
2022-07-06, 18:03
Medlem
tegeltaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maggie-May
Precis! Jag kommer från Gotland och har givetvis åkt buss inne i Visby en miljon gånger, men när man någon gång skulle ut på landet så fanns det ibland inte ens riktiga hållplatser, utan man fick typ säga till chauffören om att stanna. Eller så kunde det vara världens avstånd mellan två hållplatser, så även om man satt på helspänn för att inte missa så var det skitsvårt att ha någon som helst uppfattning om när man måste plinga för att inte hamna fel.

Senast för två år sen när jag skulle åka till Storvik med buss så hittade jag inte till hållplatsen från tågstationen, gick världens mest ologiska omväg. När jag tillslut kom fram fick jag hjärnsläpp pga stress och tog bussen åt fel håll. Tog en bra stund innan jag reagerade och fick kliva av mitt i skogen för att sedan ta mig över vägen och gå till rätt hållplats.

Förlåt för långt inlägg, men blir så fly förbannad när människor klandrar Malin för att hon inte gjorde si eller så!

Hon måste pratat med chauffören när hon köpte biljetten? Resten känns lite ogenomtänkt faktiskt.
Citera
2022-07-06, 18:13
Medlem
st33rs avatar
På vilket vis är frågan om huruvida hon borde förstått att gå av bussen på rätt plats av betydelse ? Hon hittades ju där hon hittades, har setts gå utefter vägen osv.
Citera
2022-07-06, 18:25
Medlem
Citat:
För den intresserade var jag alltså med i radio i förmiddags och pratade om det här fallet. Ni får trycka på play och sedan spola till 1 timme 21 minuter in ungefär i spelaren.

Du både skriver och pratar tydligt, engagerat och bra!
Citera
2022-07-06, 18:42
Medlem
Citat:

Vackert , så fint.
Citera
2022-07-06, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse-Gnesta
Man kan ju vara arg och tycka saker är åt helvete osv, men att ha den rättsordningen vore inget vidare alls.

Skulle samtidigt innebära att man kan bli dömd för sånt som inte är kriminaliserat nu, men är det om några år. Tex kanske reglerna för vad man får köra med sitt körkort ändrats, så bilar du kör idag med regler om 3 år inte är ok att köra med den behörighet du har. Det ska ju finnas en viss förutsägbarhet på förväntade straff på sånt man gör, och att åka på olovlig körning för en körning som när den gjordes var laglig känns konstigt, eller något som många vill ska ändras, straffen för rattfylla. Nu får du fängelse i princip från 1 eller 1.5 promille om jag minns rätt. Om du kör full idag, men rättegången sker nästa höst, och det ändrats så du får minst 6 månaders fängelse för grov rattfylla, så vore det i min värld lite konstigt att få 6 månader för något som kanske knappt skulle ge fängelse idag..

Men med det sagt känns 8 år eller vad det nu landar på löjligt lite för ett mord. Jag kan dock förstå det då det ska utgå från gärningstillfällets bestämmelser och förutsättningar.

Ja nu ska man väl inte dra allt över samma kant, mord och fortkörning är väl helt olika saker.
Kan man ta bort preskribering över mord men inte något annat brott, borde man väl kunna ändra straff på mord och likaså?

Om mitt resonemang var dumt, då vet jag inte hur ditt skall tolkas.

Behöver jag äns svara mer på det?
Mord är mord, du tar en annans liv. Dessutom är denna man inte dömd 1996-1998. Men blir han dömd idag och fortfarande nekar, så visar det att han inte har bättrat sig. Han visar ingen ångest.

Fortkörning…, oj vad farligt. Då skulle 80% av befolkningen vara fängslad idag.
Citera
2022-07-06, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kindar87
Ja nu ska man väl inte dra allt över samma kant, mord och fortkörning är väl helt olika saker.
Kan man ta bort preskribering över mord men inte något annat brott, borde man väl kunna ändra straff på mord och likaså?

Om mitt resonemang var dumt, då vet jag inte hur ditt skall tolkas.

Behöver jag äns svara mer på det?
Mord är mord, du tar en annans liv. Dessutom är denna man inte dömd 1996-1998. Men blir han dömd idag och fortfarande nekar, så visar det att han inte har bättrat sig. Han visar ingen ångest.

Fortkörning…, oj vad farligt. Då skulle 80% av befolkningen vara fängslad idag.

Straffsatsen för mord är ju ändrad, lite osäker på hur många gånger men det är minst 2 gånger sedan händelsen så då har du ju fått som du ville.

Vi har inte heller en rättsordning att påföljden blir annorlunda beroende på om man nekar eller erkänner. Det vore kanske något. USA gör väl något liknande där man har något som liknar förlikning i brottmål, här finns det i tvistemål bara. I USA, med svenska straffskalan skulle ow och åklagaren kunnat komma överens om tex 3 år mot att han erkände, och slippa en huvudförhandling, utan bara gå fram till domstolen och be dom klubba saken.
Citera
2022-07-06, 22:30
Medlem
Snitsigares avatar
Citat:

Mycket bra intervju, saklig och tydlig. Stor eloge till dig och ditt engagemang.
Citera
2022-07-06, 22:33
Avslutad
Citat:

Tack, du skötte det exemplariskt!
Än en gång, tack för din fantastiska rapportering, pläderingarna kom inte ut på ljudfil, men med dig, fick man en klarare bild, Holst gjorde sitt jobb, det kan inte varit det lättaste, men jag hade hoppats att an skulle förmått Olof att berätta sanningen, för en gångs skull. Men men
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in