Citat:
Ursprungligen postat av
curlingstaten
Jag har aldrig sagt att domen är rättsligt fel. Jag ifrågasätter hur lagen kan se ut på detta sätt.
Det ser nästan ut som du tillhör juristskrået när du "triumferande" säger att du fick rätt. Om så är fallet, varför har du inte arbetat intensivt för att förändra lagarna ?
Det vi diskuterar hör väl absolut till tråden då det är detta mordfall som domen fallit i och ger bevis för hur lagarna ser ut.
Familjen vill naturligtvis ha ett avslut men min gissning är att de inte är nöjda med domen som Sveriges politiker i samarbete med jurister varit med att skapa.
Politikerna styr landet. De skapar lagar och då är de helt ansvariga för hur det kan dömas på detta sätt.
Alltså det är helt okej att du tycker att lagen är fel och att politikerna suger. Det har du helt rätt att tycka och det är helt sunt!
Men mina frågor till dig är:
Hur stor skillnad gör detta egentligen? I detta fallet innebar den långa tiden från gärning till dom en skillnad på 5 och 8 år. Tar vi Billdal-barnvåldtäkten 1995 så innebar det en skillnad på 6 och 8 år, då gärningsmannen lagfördes 24 år senare. Alltså givetvis hade man önskat att dessa hemska människor satt "full tid" (och gärna mer än så!) Men blir skillnaden så stor att det liksom skall ses som ett gigantiskt problem och rättsövergrepp?
Jag undrar också hur stort detta problemet är i förhållande till hur ofta det sker? Att en person lagförs 24-26 år efter att brottet skett händer ju i princip aldrig. För antingen så lagförs/döms personen betydligt tidigare, eller så frias personen och någon resning aldrig sker, eller så preskriberas brottet (om detta är möjligt). Jag tänker att visst kan man ändra denna praxisen, men det är ju liksom ingenting man kommer använda varje dag eller som ändrar rättssystemet flagrant...